Ojetý Hyundai i40: Za méně peněz docela dost muziky. A hlavně spolehlivosti

Martin Frei Martin Frei
18. 1. 2020 6:33
Postavit dobré auto je jedna věc, přesvědčit o jeho kvalitě zákazníky pak věc docela jiná. Ve střední třídě je podstatný i urozený původ, a tak Hyundai i40 hraje celý život druhé housle. Dnes už také nezamaskuje generační stáří a součtem obojího jsou nižší ceny ojetin. Přesto jde o fortelné auto, které byste v bazaru neměli přehlédnout.
Foto: Martin Frei

Že Hyundai umí vyrobit bytelné auto střední třídy, dokázala už poslední Sonata z roku 2005. Působila ovšem příliš nenápadně a krabicovitě a Hyundai i40 díky evropským designérům dostal do vínku mnohem víc emocí a oblých křivek. I po osmi letech vypadá nápaditě a s jiným autem si jej nespletete.

Za kupátkově ladné linie a dobrou aerodynamiku se ovšem platí nízkou střechou a skloněnými sloupky. Pod nimi se musíte při nastupování protáhnout a za jízdy je kolem nich špatný výhled. Sezení je vpředu nicméně velmi pohodlné. Vzadu je dost místa před koleny, nízko uložený sedák ale nepodepře nohy a moc místa nezbývá ani nad hlavou.

Foto: Martin Frei

Agresivní marketing Hyundai obnášel bohatou standardní výbavu. Odpadají tedy holátka s plastovým volantem a "švihadly" ve dveřích. Všechna auta mají klimatizaci a diodové denní svícení, setkat se lze i s vyhřívaným volantem. Po letech vše funguje spolehlivě, varovat ale musíme před xenonovými světlomety. Jeden stojí čtyřicet tisíc a jsou mezi námi tací, kteří by si je v noci přišli vypůjčit právě z vašeho vozu.

Foto: Martin Frei

Švihácky tvarovaný sedan u nás dělal jen 20 % prodejů, nejčastěji tedy narazíte na praktičtější kombi. Půdorys kufru má velkorysý a pár velkých cestovních tašek naskládáte i vedle kočárku. Stěhovácké vršení věcí na sebe už tu tolik nejde, protože i kombík honí módu (nebo aerodynamiku) a elegantně klesající střecha prostor na výšku omezuje.

Překvapit může kuriózní okolnost, že Hyundai i40 má "v nabídce" v podstatě jediný motor, a to diesel neobvyklé kubatury 1,7 litru. V ceníku kromě toho existovaly ještě benzinové agregáty 1.6 a 2.0 GDI, ale v bazaru je neuvidíte, protože je nikdo nekupoval. O nic jste nepřišli, ani jeden z nich jízdně nestojí za řeč a dlouhodobá spolehlivost je kvůli přímému vstřikování nejistá.

O dieselu potřebujete vědět dvě věci. Zaprvé není rychlý. Se silnými verzemi dvoulitrů Volkswagenu a Fordu neudrží krok a předjíždění musíte trochu plánovat. Zadruhé je ovšem vzorně spolehlivý a nikdo vám v něm nebude dodatečně přehrávat software kvůli emisím.

Foto: Martin Frei

Pozor je třeba dát jen na ročníky 2011 až 2013, které trpěly defekty bloku motoru a měly být v rámci záruky kompletně vyměněny, což je třeba u konkrétního vozu ověřit. Od roku 2014 je problém odstraněn a vůbec nejlépe jezdí varianta Euro 6 od roku 2015. Poznáte ji podle výkonu zvýšeného ze 100 na 104 kW, je citelně tišší a z nízkých otáček nastupuje plynuleji.

Hyundai i40

Na trhu: od 2011 dosud
Vnější rozměry: 4775 x1815 x 1470 mm
Rozvor: 2770 mm
Kufr: 554 l (kombi)
Motory benzin: 1.6 GDI (99 kW), 2.0 GDI (130, později 121 kW)
Motory diesel: 1.7 CRDi (85 a 100, později 104 kW)
Ceny ojetin: 150 000 až 550 000 Kč

Zájemce o automat potěší, že Hyundai má jedny z nejspolehlivějších samočinných převodovek dnešní doby. To se týká jak původního (a plynulejšího) planetového provedení s hydraulickým měničem, tak dvouspojkové skříně dodávané od roku 2015, která je na oplátku úspornější.

Právě tuto verzi, tedy 1.7 CRDi DCT jsme si ke krátkému testu vypůjčili v centru zánovních vozů Mototechna. Na tříletém voze s nájezdem pouhých 36 000 km nebylo podle stavu interiéru ani podvozku znát žádné opotřebení. Což jistě ospravedlňuje cenu 389 900 Kč, o 300 000 Kč nižší než u nového vozu. I pětileté ojetiny pak vyjdou o 60 až 80 000 Kč levněji než Passaty a Superby, což je za trochu méně koní zajímavá nabídka.

Foto: Martin Frei

Zůstává tedy jen obecný nešvar asijských značek, drahé specifické díly. Kromě nepovinných xenonů to potvrzuje dieselový filtr pevných částic za 90 000 Kč. Spokojení uživatelé Hyundaie i40 i informace ze servisů však naznačují, že při běžném kilometrovém proběhu filtr ani další drahé součástky potřebovat nebudete.

Nabídku ojetých aut za zajímavé ceny najdete tady.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 hodinami

Izraelské nálety v Gaze budou pokračovat, dokud to bude nutné, uvedl Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v sobotu řekl, že Izrael bude pokračovat v náletech v Pásmu Gazy, dokud to bude nutné, a bude se přitom snažit co nejvíce chránit civilisty. Vinu za současné boje premiér připsal islamistickému hnutí Hamás, které v palestinské enklávě vládne. Informovala o tom agentura Reuters.

"Strana, která nese vinu za tuto konfrontaci, nejsme my. Jsou to ti, kdo na nás útočí," řekl Netanjahu v televizním projevu. "Jsme stále uprostřed této operace, stále ještě není u konce. Tato operace bude pokračovat tak dlouho, jak to bude nutné," dodal.

Násilnosti mezi Izraelem a Hamásem nyní eskalovaly nejvíce od poslední války v roce 2014. Hamásem vedené ministerstvo zdravotnictví hlásí zatím 145 mrtvých, Izrael na své straně registruje deset mrtvých.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásil Islámský stát

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásila teroristická organizace Islámský stát (IS). Informovala o tom agentura Reuters. Exploze v mešitě ve čtvrti Šakar Dara si vyžádala nejméně 12 obětí na životech. Stala se při pátečních modlitbách u příležitosti muslimského svátku íd al-fitr, kterým končí postní měsíc ramadán.

Islamistické hnutí Tálibán a afghánská vláda, které spolu vedou boje, vyhlásily od čtvrtka u příležitosti svátku třídenní příměří. Útok na mešitu Tálibán odsoudil již v pátek, jeho mluvčí ho ale podle agentury AP tehdy připsal afghánské tajné službě.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení Jana Nepomuckého

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého světce a patrona lidí od vody Jana Nepomuckého. Třináctý ročník Svatojánských slavností Navalis se kvůli epidemii i nesouhlasu pražského magistrátu s některými částmi programu konal v zúžené podobě. Byla mše, průvod a koncert, neuskutečnil se například plánovaný přelet letounů nad Karlovým mostem. 

Slavnost začala v podvečer v katedrále svatého Víta na Pražském hradě mší, kterou sloužil kardinál Dominik Duka. Zdůraznil statečnost Jana Nepomuckého, tato vlastnost je podle Duky potřeba i na cestě ze současné koronavirové krize. Po mši se vydal průvod na Karlův most směrem ke kostelu křižovníků na Starém Městě. Cestou mu přihlížely stovky lidí a turistů, kteří byli často bez roušek.

Ve stejné době se na půl hodiny rozezněly zvony z kostelů zasvěcených svatému Janu Nepomuckému. K akci se podle pořadatelů připojily zvony po celém světě. Mělo jich být nejméně 300, tedy počet připomínající letošní výročí světce.

Program zakončil tradičně koncert na hladině Vltavy, který ještě jednou připomenul roli zvonů při letošních slavnostech symfonií s názvem Svatojánské zvony. Pro letošní ročník ji složil skladatel, dirigent a držitel Českého lva Kryštof Marek. Koncert nebyl ozvučen, a to podle pořadatelů i kvůli zvýšené hladině Vltavy, kvůli které magistrát vyhlásil první stupeň povodňové aktivity.

Další zprávy