Potřebujete zničit auto? Snadná pomoc, parkujte v trávě. Pozor, rezavějí i ta moderní

Martin Frei Martin Frei
23. 9. 2019 11:07
Myslíte si, že dnešní auta nerezavějí? Velký omyl! Jen si toho nevšimnete, dokud se nepodíváte zespoda. K narušení jejich křehké ochrany stačí málo, zejména když některé špatné návyky každodenně opakujete několik let. Třeba parkování v trávě.
Foto: Martin Frei

Nic už není jako v dětství. Tráva suchá, sněhu málo a po ulicích nejezdí skoro žádná zajímavá auta. Natož auta zrezivělá. Pamatujete? Žigulíky, stodvacítky, i Favorit uměl zjara půvabně vykvést.

Dnes už podobných výjevů moc neuvidíme. Passaty z přelomu 80. a 90. let na rez v podstatě dojezdily.
Dnes už podobných výjevů moc neuvidíme. Passaty z přelomu 80. a 90. let na rez v podstatě dojezdily. | Foto: iStock

Od příchodu Fabie nebo Peugeotu 206 se zdá, jako by nás život o tohle zpestření připravil. Protikorozní ochrana karoserií se značně zlepšila. Jenže na ulici auta nevidíme zespoda. Lakovaná krása dnes opravdu vydrží dost, ale dole je to horší.

Kvalita ochranných vrstev podlahy, dutin nosníků karoserie i pomocných rámů podvozku se mezi automobily značně liší podle kategorie, ceny, značky a někdy - i když ne stoprocentně - i podle země původu.

Dříve obecně a trochu zjednodušeně platilo, že francouzské a dražší německé značky měly protikorozní ochranu výbornou, ostatní evropští hráči průměrnou a Japonci spíš slabší. Realita po hospodářské krizi je rozhodně přehlednější: pod stále drsnějším tlakem na výrobní náklady šetří všichni.

Tak u řady aut nacházíme podlahy ošetřené ochranným nástřikem jen na několika málo místech, zatímco na jiných je soli a odletujícímu kamenní vystavený pouze nalakovaný plech. Pomocné rámy podvozku napadá rez nejprve ve svarech, odkud se šíří i do "masa" materiálu. Podobně jsou na tom další svařovaná místa uložená na vozidel hodně nízko, jako lemy blatníků.

Že i dnešním autům prodlouží dodatečné ochranné nástřiky život, potvrzuje fakt, že je v Německu či Rakousku nabízí leckterý autorizovaný servis, převážně u japonských značek. V Čechách se tomu stále věnují nejčastěji specializované firmy.

Často napadeným místem jsou "kapsy" v podlaze před zadními koly
Často napadeným místem jsou "kapsy" v podlaze před zadními koly | Foto: Martin Frei

Ale vůbec nejjednodušší, co můžete pro životnost karoserie udělat, je vybrat správné místo na parkování. "Nejlépe zespoda vypadají auta ze sídliště," překvapuje jednoduchá zkušenost autoklempíře Vladimíra Trendla ze středočeského Mratína.

Garážování dnes ve velkých městech vůbec nebývá dostupné, vozidla ustájená na suchém asfaltu však vypadají lépe než při vesnickém parkování na trávě před domem či za bránou zahrady. Všechna voda musí ze spodku vozu stéct a vlhké nečistoty vyschnout.

V trávě se stane pravý opak. "Ze stébel se vlhkost přirozeně odpařuje směrem vzhůru. To je poslední, co karoserie potřebuje. Voda se vysráží v dutinách skeletu, pronikne pod plastové kryty a ve spojení s nečistotami a solí zachycenou za jízdy začne tiše pracovat," dodává Trendl.

Nežádoucím jevům přitom sami mohutně pomůžeme hned v prvních minutách po příjezdu. Teplo sálající z rozpáleného výfuku totiž přesun vláhy z trávy do útrob karoserie mnohonásobně zrychlí.

Ochranný nátěr chrání jen výstupky nosníků. Podlaha mezi nimi už se pokrývá nezdravými pupínky.
Ochranný nátěr chrání jen výstupky nosníků. Podlaha mezi nimi už se pokrývá nezdravými pupínky. | Foto: Martin Frei

Pár snímků z klempířské praxe Vladimíra Trendla mluví za vše. "Už na podlaze tříletých vozů najdeme nenápadné šedé puntíky, podobný souvislý povlak uvidíme podél housenkových svarů. To je počáteční stadium koroze," ukazuje zkušený specialista, který se kromě ochranných nástřiků věnuje i renovaci veteránů.

Po pěti letech už nezdravý povlak nabírá rezatě hnědou barvu a bývá těžší ho ze všech míst karoserie dostat. "Konečná to ještě není, ale proč tomu zbytečně pomáhat," zní jednoduchá otázka, se kterou nezbývá než souhlasit.

Odpověď je stejně jednoduchá. Máte-li možnost, dejte přednost parkování na suchém asfaltovém, betonovém nebo alespoň štěrkovém povrchu. Podlaha i díly podvozku se vám za to odmění.

 

Právě se děje

před 30 minutami

Řidiči za první tři dny koupili přes 9000 elektronických známek

Řidiči za první tři dny od spuštění prodeje koupili přes 9000 elektronických dálničních známek. Na twitteru to dnes uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Systém po prvním dnu, kdy měl výpadek až do odpoledních hodin, v současnosti funguje bez problémů. Elektronické viněty od příštího roku nahradí dosavadní papírové kupony.

Stát spustil systém pro prodej nových dálničních známek v úterý ráno. Krátce na to však systém přestal fungovat, znovu zprovozněn byl po 16:00. Důvodem byla technická chyba, kterou vývojáři podle Cendisu, jenž má systém na starosti, opravili. Společnost však varovala před možnými útoky zvenčí. Výpadek systému vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 35 minutami

U obce Puklice na Jihlavsku havaroval autobus, na místě je zřejmě deset zraněných dětí

Na silnici mezi obcemi Puklice a Příseka na Jihlavsku havaroval v pátek odpoledne autobus. Zřejmě se vyhýbal protijedoucímu autu a převrátil se na bok. V autobuse se zranilo několik dětí, podle odhadů hasičů asi deset. Mluvčí policie Dana Čírtková řekla, že zranění snad nebudou vážná.

Dopravce přistavil k nehodě náhradní autobus. "Zatím byly tři děti s lehkým zraněním z místa převezeny, ale ještě probíhá ošetřování dětí na místě ve druhém autobuse," řekla Čírtková.

Nehoda byla ohlášena po 14:00. "Řidič autobusu z dosud nezjištěných příčin, ale zřejmě z důvodu vyhýbání se protijedoucímu vozidlu, najel na krajnici. Ta krajnice se utrhla, autobus se převrátil na bok a narazil částečně do stromu," řekla Čírtková.

Zdroj: ČTK
Další zprávy