Škoda již dříve oznámila, že Thomas Schäfer odejde k 1. červenci do vedení značky Volkswagen. Ve vedení koncernu bude následně zodpovědný i za rozvoj objemových značek, tedy VW, Škody nebo Seatu.
Schäfer dnes potvrdil, že zůstane ve vedení Škody, dokud se nenajde jeho nástupce. Týdeník Škodovácký odborář v únoru uvedl, že ve hře o šéfa Škody je devět uchazečů. Schäfer do čela české automobilky přišel 3. srpna 2020, z funkce tak odejde po téměř dvouletém působení.
"Výběr mého nástupce ještě nebyl zcela završen," uvedl dnes Schäfer. Škoda podle něj chtěla výběr dokončit ještě před tiskovou konferencí, dodal.
Schäfer bude působit ve funkci předsedy představenstva značky Volkswagen ve Wolfsburgu. Dosavadní šéf VW Ralf Brandstätter od srpna převezme aktivity Volkswagenu v Číně. Změny dozorčí rada VW vysvětlila nezbytností zefektivnit chod společnosti tak, aby byla připravena na výzvy nadcházejících let, což je především elektrifikace aut a digitalizace.
Výsledky za rok 2021 lepší než předloni
Automobilka Škoda Auto loni zvýšila nekonsolidovaný čistý zisk o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Nekonsolidované tržby se snížily o 0,4 procenta na 422,6 miliardy korun.
Firmě se to podařilo navzdory nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru. Vloni zákazníkům na celém světě dodala 878 200 vozů, což je o 12,6 procenta meziročně méně. Nedostatek čipů způsobil, že Škoda nevyrobila 280 000 aut. Za zvýšením ziskovosti stojí zaměření na prodej vozů s vyšší marží.
Firma dosáhla marže 6,1 procenta, což je posun oproti roku 2020, ale stále se nedostala na úroveň předcovidového roku 2019, kdy dosáhla na 8,4 procenta. Automobilce se dařilo především v první polovině roku, ve druhém pololetí jí ziskovost klesla.
Se 172 000 vozy byla nejprodávanějším modelem opět Octavia, následovaná modely kategorie SUV Kamiq se 111 000 vozy a Karoq se 109 000 vozy. V podobě vozu Enyaq iV na trh vstoupil první model značky na bázi koncernové modulární platformy pro elektromobily MEB, kterého se prodalo 45 000 vozů. V roce 2022 se k zákazníkům dostane nový model Enyaq Coupé iV, modernizovaný Karoq a Fabia Monte Carlo.
Největším odbytištěm byla pro Škodu západní Evropa, kam dodala 409 000 vozů, tedy meziročně o 5,9 procenta méně. Mezi tři největší trhy patřilo Německo, Rusko a Česko. Největší pokles zaznamenala firma v Číně, kde se prodej vozů snížil o 59 procent na 71 200 aut.
Podle Martina Jahna, který ve Škodě zodpovídá za prodej, může za čínské problémy nedostatek čipů. Firma si pro letošní rok slibuje změnu od uvedení nových modelů, jako je tamní verze Octavie. "Situaci budeme sledovat, v tuto chvíli podnikáme v Číně stejně jako jinde," říká Jahn s tím, že značka ale plánuje svoji strategii na jednotlivých trzích upravit.
Investice Škody do výzkumu a vývoje se loni zvýšily o 16 procent na 825 milionů eur a do hmotného majetku firma investovala 782 milionů eur, tedy o 68 milionů eur, respektive osm procent, meziročně méně.
Firma se chlubí tím, jak se jí podařilo získat nové zodpovědnosti v rámci celého koncernu. Mimo jiné má na starosti globální vývoj platformy MQB-A0 pro vozy velikosti Škody Fabia. Škodě se také podařilo splnit předepsaný limit emisí CO2. S průměrnými 114,8 gramy na kilometr byla tři gramy pod stanovenou hranicí.
Výhled pro rok 2022 je nejistý
V roce 2022 očekává automobilka značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů. Představitelé značky nejsou schopni odhadnout, jak se budou letos vyvíjet dodávky i finanční výsledky značky.
Prodeje na ruském trhu prakticky od zahájení války na Ukrajině stojí, stejně jako výroba v tamních koncernových závodech. Škoda v Rusku řídí aktivity celé skupiny VW, ale jak se bude situace vyvíjet dál zatím netuší. "Sankcím se podřídíme," řekl Schäfer.
Konflikt ale bude mít vliv na fungování firmy jako takové. "Postupně se bude projevovat výpadek dodavatelů, následovat bude zvýšení cen surovin a v neposlední řadě očekáváme i sníženou kupní sílu zákazníků," bojí se finanční ředitel Škody Christian Schenk.
Člen představenstva za oblast nákupu Karsten Schnake uvedl, že na Ukrajině se podařilo obnovit výrobu kabelových svazků a závod jede s dvojnásobným nasazením, aby se automobilka mohla předzásobit. "Před ukrajinskými kolegy smekám," řekl Schnake s tím, že od 16. kalendářního týdne bude mít firma k dispozici i alternativní továrnu.
V rámci Škody vznikl tým, který původně řešil dodávky nedostatkových polovodičů a nyní se bude zaměřovat na další suroviny a součástky, a to v rámci celé skupiny VW.
Firma uvádí, že ještě v prvním pololetí letošního roku by mělo padnout rozhodnutí, jestli se v Česku postaví závod na výrobu bateriových článků. Ve hře jsou i další země a rozhodnutí o umístění továrny přijme celá skupina Volkswagen. Z Česka by se ale mělo stát centrum elektromobility, kde se budou vyrábět elektrovozy i jejich součástky.
Další výhled podle strategie pro rok 2030
Cílem automobilky je dostat se do roku 2030 mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě, a to díky variantám dostupných vozů a silnému elektrifikovanému modelovému portfoliu. Zároveň se automobilka hodlá stát vedoucí evropskou značkou v perspektivních regionech Indie a severní Afriky a převzít další odpovědnosti v koncernu Volkswagen.
K růstu má firmě pomoci nový design vozů označovaný jako Modern Solid, který firma představí ve druhé polovině letošního roku. Plánuje uvést tři nové čistě elektrické modely, mezi nimiž bude i čistě elektrický ekvivalent Octavie.
Naopak od plug-in hybridů, které dnes nabízí v Superbu a Octavii, hodlá do budoucna ustoupit. "Další neplánujeme. Nová Fabia je důkazem, že spotřebu dokážeme snížit i designem vozu, jeho nízkým aerodynamickým odporem," uvedl šéf firmy Thomas Schäfer.