Nová Octavia trefila do černého. Škoda je mezi třemi nejoblíbenějšími auty v Evropě

Škoda Octavia se v červenci stala třetím nejprodávanějším autem v Evropě.
10. Volkswagen Tiguan - 19 204 prodaných kusů
9. Dacia Sandero - 19 219 prodaných kusů
8. Opel / Vauxhall Corsa - 19 902 prodaných kusů
7. Volkswagen T-Roc - 19 977 prodaných kusů
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 8. 2020 12:01
Čtvrtá generace Škody Octavia se do prodeje dostala teprve v průběhu jara, už teď je ale jasné, že opět půjde o bestseller. A nejen na českém trhu. V červenci se český kompakt dostal dokonce mezi tři nejprodávanější automobily Evropy - lepší jsou jen Volkswagen Golf a Renault Clio. Vyplývá to alespoň z dat analytické společnosti JATO Dynamics.

Jsou tomu téměř přesně tři roky, kdy se Octavia dostala mezi tři nejprodávanější auta v Evropě poprvé. Také tehdy ji porazily Golf a Clio. Nicméně zatímco v srpnu 2017 Škodovka zaznamenala 15 709 prodaných Octavií, podle dat na portálu Carsalesbase, letos v červenci to bylo 22 569 kusů. To je o 18 procent více než v červenci loňského roku. Renault Clio na druhém místě zaznamenal 25 054 kusů a první Volkswagen Golf celkem 31 169 prodaných kusů. U něj, stejně jako u Octavie, zřejmě pomohl plný náběh prodejů osmé generace na všech evropských trzích.

Napříč 27 evropskými státy, jejichž data JATO Dynamics shromažďuje, se dařilo i dalším novinkám posledních měsíců. Polepšily si tak třeba SUV Renault Captur nebo Peugeot 2008, druhý jmenovaný dokonce meziročně vylepšil svá čísla o 56 procent (deset nejprodávanějších aut Evropy za červenec najdete v galerii). Mimochodem, právě SUV také pokračují v pozici nejpopulárnějšího automobilového segmentu s tržním podílem 42 procent, nejvíce od loňského července, což znamená 530 800 prodaných kusů.

Malá auta mají tržní podíl 19 procent, kompakty 17 procent. "Vozy kategorie SUV mají obvykle vyšší cenu než běžná osobní auta, je tedy pozoruhodné vidět, že navzdory krizi jde o jediný segment, který si meziročně polepšil. To potvrzuje, že na konkurenceschopnou nabídku zákazníci, i navzdory těžkostem, reagují pozitivně," podotýká globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.

Ale nedařilo se jen SUV. Další částí trhu, která vykazuje vzrůstající čísla, jsou elektrifikované modely. To znamená mild hybridy, hybridy, plug-in hybridy i čisté elektromobily. Jestliže loni v červenci byl jejich podíl mezi jednotlivými typy paliva osmiprocentní, letos už je osmnáctiprocentní. Celkem to znamená 230 700 prodaných kusů. Jde o historicky nejvyšší měsíční číslo a je to také poprvé, kdy se za jeden měsíc prodalo přes 200 tisíc těchto automobilů. Až 48 procent všech elektrifikovaných aut pak má karoserii SUV.

Podle Munoze můžou za vzestup popularity nové dostupnější modely, ale i rostoucí konkurence, která pomohla stlačit ceny elektrifikovaných modelů dolů. Řada velkých evropských trhů, například Francie (více zde) nebo Německo, ale segmentu plug-in hybridů a elektromobilů pomáhá i státní podporou. A to ať už v podobě jednorázové dotace či zavedením šrotovného. Například Němci však pomohli i klasickým spalovacím motorům tím, že v červnu schválili snížení sazby DPH na auta z 19 na 16 procent (více o německé podpoře zde).

Jak už ale bylo zmíněno, do segmentu elektrifikovaných aut neřadí JATO jen plug-in hybridy a elektromobily. A právě mild hybridy a klasické hybridy zapsaly až polovinu z bezmála 231 tisíc prodaných kusů. Dařilo se tradičně Toyotě, nejpopulárnějším hybridem je SUV C-HR, ale také Fordu Puma nebo začátkem roku elektrifikovanému Fiatu 500. Pro plug-in hybrid se rozhodlo 55 800 zákazníků, nejvíce jich v červenci preferovalo Ford Kuga, a konečně elektromobil si zvolilo 53 200 lidí, přičemž lídrem se stal Renault Zoe.

Zajímavá je ztráta Tesly. Jestliže v květnu šlo, i kvůli bezprecedentnímu pádu trhu, o nejprodávanější auto třeba ve Velké Británii (ale dařilo se jí i v Německu a dalších zemích), za červenec zaznamenala americká automobilka meziroční propad o 76 procent. To znamená jen 1050 prodaných aut. Na vině mohou být problémy s dodávkami z kalifornské továrny, zároveň se však zvedla i konkurence ze strany evropských značek, upozorňuje Felipe Munoz.

A jak se daří evropskému trhu celkově? JATO Dynamics z červencových dat za 27 evropských států, včetně Velké Británie, uvádí 1,28 milionu prodaných automobilů. To je sice o čtyři procenta méně než loni, zároveň jde ale o letošní největší měsíční prodej a také nejvyšší měsíční počet registrovaných automobilů od září loňského roku. "Soukromí i firemní zákazníci reagují na lepší tržní podmínky. Pokud se bude současná situace dále zlepšovat, můžeme začít hovořit o obnově evropského automobilového průmyslu ve tvaru křivky tvořené písmenem V," říká analytik Munoz. "Stále však existuje řada neznámých, například jak a kdy pandemie skončí, proto je namístě pořád určitá opatrnost," dodává.

"Renesanci" evropských prodejů v červenci řídily především velké trhy ve Francii a Velké Británii. V první jmenované zemi stouply prodeje o pět procent, ve druhé dokonce o 11 procent. Jak už však bylo zmíněno, ve Francii prodejům pomohly i státní pobídky. Na největším evropském trhu, v Německu, naopak prodeje meziročně klesly v červenci o pět procent. Česká republika si meziročně pohoršila o devět procent, Slovensko o 14 procent.

Největší evropské trhy v červenci 2020

Prodeje červenec Meziroční změna
Německo 315 362 ks -5 %
Francie 178 817 ks +5 %
Velká Británie 174 931 ks +11 %
Itálie 137 351 ks -11 %
Španělsko 120 621 ks +1 %
Belgie 44 531 ks -1 %
Polsko 42 426 ks -14 %
Nizozemsko 34 573 ks +2 %
Rakousko 24 812 ks -21 %
Švédsko 22 727 ks -4 %

I přes jeden pozitivní měsíc nadále platí, že prodeje nových aut v roce 2020 trpí. Za sedm měsíců se jich v Evropě, respektive 27 státech Evropy, jak JATO Dynamics uvádí, prodalo 6,37 milionu, to je o 35 procent méně než loni.

Evropská asociace automobilových výrobců ACEA potom vydala už v červnu predikci vývoje. Podle ní se za celý rok 2020 registrace v Evropské unii (kam už tedy nepatří Velká Británie) propadnou o 25 procent - letos by se tak mělo prodat zhruba 9,6 milionu automobilů. Pokud se předpověď naplní, půjde o nejhorší výsledek od roku 2013, kdy se trh pro změnu stále ještě vzpamatovával ze světové ekonomické krize.

 

Právě se děje

Další zprávy