Rychlejší a levnější než Škoda Octavia RS: První jízda s novým Golfem GTI

Rychlejší a levnější než Škoda Octavia RS: První jízda s novým Golfem GTI
Foto: Volkswagen
Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 8. 2020 6:04
Jen málokteré auto v nabídce koncernu Volkswagen má kultovnější status než sportovní Golf. První GTI oslavilo premiéru před na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1975, a právě v těchto dnech startuje prodej nové, osmé generace. My jsme ji mohli vyzkoušet přímo na místě činu: v německém Wolfsburgu.

Od první generace, která se k zákazníkům dostala v roce 1976, urazil sportovní Golf dlouhou cestu. Vždyť jednička měla na délku lehce přes 3,7 metru, vážila něco málo nad 800 kilo a pod kapotou byla atmosférická jednašestka s 81 kilowatty. Přesto je to dodnes čitelné, živé auto, které dokáže více než jen držet tempo s provozem.

Záď zdobí dvě koncovky výfuku. Zvuk motoru sice zesilují reproduktory, ale je přirozený.
Záď zdobí dvě koncovky výfuku. Zvuk motoru sice zesilují reproduktory, ale je přirozený. | Foto: Volkswagen

Auto původně vznikalo jako tajný projekt skupinky zaměstnanců VW, zelenou od tehdejšího předsedy představenstva Toniho Schmückera dostalo jen pár měsíců před premiérou. V západní Evropě se ale z GTI stal hit, lidový sporťák. Původně se plánovalo vyrobit pět tisíc GTI, nakonec jich vzniklo 462 000.

V roce 2020 je vše jinak. Golf GTI se chce držet tradičních hodnot, ale zároveň to nemůže být rebel bez airbagu, asistenčních systémů a propojené navigace. Navíc se na českém trhu musí pasovat s domácím sportovním vozem "pro masy", příbuznou Octavií RS.

Proč by vás tedy nové GTI mělo zajímat? Dejme stranou delší historii a slavné předchůdce: oproti novému RS je navzdory stejnému 180kW motoru rychlejší a levnější. Zástupci VW jsou zatím skoupí na technické údaje, ale GTI by z nuly na sto mělo zrychlit za 6,3 vteřiny, kdežto Škoda u Octavie RS uvádí 6,7.

Jistě, čtyřdesetinový náskok nemusí být nic zásadního, důležitější by ale mohl být více než šedesátitisícový rozdíl mezi srovnatelnými verzemi ve prospěch Golfu. GTI vyjde s manuálem na 832 900 Kč, Octavia RS na 889 900 Kč. S dvouspojkovým automatem se rozdíl trochu smaže, GTI stojí od 892 000, Octavia startuje na 939 900 korunách. U Octavie se připlácí za vnitřní prostor a větší kufr.

Jako v Golfu, novinkou je specifický mód zobrazení digitálních budíků.
Jako v Golfu, novinkou je specifický mód zobrazení digitálních budíků. | Foto: Volkswagen

Podobně jako klasický Golf vychází nová generace GTI ze svého předchůdce, je postavena na stejné platformě MQB. Motor má výkon 180 kW, stejně jako ve verzi Performance v předchozím provedení. Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec ale prošel úpravami: kvůli emisím má větší katalyzátor a hustší filtr pevných částic.

Výkon se ale podařilo zachovat díky většímu turbodmychadlu a vstřikování, které pracuje s vyšším tlakem. Nové GTI přesto o trochu dynamiky přišlo: z nuly na sto zrychlí za 6,3 vteřiny, o desetinku pomaleji než dříve.

Upravoval se i podvozek. Zatímco sedmá generace GTI byla podle vývojářů naladěna více na bezpečnou nedotáčivost, u novinky chtěli dosáhnout neutrálnějšího chování a hbitějšího projevu v nízkých rychlostech. Kromě detailních změn, jako je upravená kinematika zavěšení, vývojáři vyměnili přední pomocný rám. Nově je hliníkový, o 30 procent tužší a o tři kila lehčí. Přitvrdili také pružiny, více vzadu, aby omezili nedotáčivost.

Červená linka v masce propojuje světlomety. Zvýrazňuje ji i svítící LED linka.
Červená linka v masce propojuje světlomety. Zvýrazňuje ji i svítící LED linka. | Foto: Volkswagen

Oproti předchozí generaci se stal součástí standardní výbavy elektronicky řízený samosvorný diferenciál, který má nový software, zachováno zůstalo řízení s proměnným převodem. Ten se sám o sobě nezměnil, ale hardware je jinak kompletně nový.

Klíčem k rychlejším reakcím má být i důsledné propojení elektromechanických systémů podvozku. Systém stabilizace tak nově plně spolupracuje s příplatkovým adaptivním podvozkem. Ten umí nezávisle měnit tlumicí sílu na každém kole a udělá to již ve chvíli, kdy řidič otáčí volantem, nečeká tedy na pohyb vozu. Výsledkem má být opět bezprostřednější chování. Šofér si může chování systému navolit pomocí posuvníku, případně si vybrat z předdefinovaných režimů Comfort, Sport, Snow a Eco.

V reálu má vše vést k tomu, aby GTI bylo tím, na co jsme si zvykli, tedy sportovním autem pro každý den. A to platí. Můžete se v něm jen vézt anebo dovádět. Zvládne obojí.

Přední mlhovky jsou zakomponované do včelí plástve (voštiny) sání.
Přední mlhovky jsou zakomponované do včelí plástve (voštiny) sání. | Foto: Volkswagen

Motor si nechá líbit podtáčení, kdy se turbo rozdýchá i hluboko pod 1500 otáčkami za minutu. A naopak, když ho chytnete pod krkem a držíte vysoko, zjistíte, že ač se konkurence jako Honda, Mercedes nebo Renault honí za vyššími a vyššími výkony, 180 kW prostě mimo okruh v Golfu bohatě stačí. Není problém s autem jezdit za přijatelných osm litrů a na německém autobahnu z GTI vytáhnout 250 km/h.

Větší potěšení pochopitelně přináší s manuální převodovkou, kde si navzdory pružnému chování motoru musíte rychlost více zasloužit prací se spojkou a plynem. Dvouspojkový automat sice funguje velice dobře, řadí rychle a hladce, v komfortním módu zbytečně nepodřazuje, a v tom sportovním umí díky systému Launch Control vystartovat z bloků jako formule 1, ale celkově je takový neosobní, nudnější.

Na neomezené dálnici u Wolfsburgu se sice velice dobře dá vyzkoušet nejvyšší rychlost GTI, s chováním v zatáčkách už je to ale horší. V okolí koncernového ústředí jsou spíše rovné frekventované státovky.

Sedadla mají tradiční tartanový vzor. Řidiče obejmou důkladně a jsou pohodlná.
Sedadla mají tradiční tartanový vzor. Řidiče obejmou důkladně a jsou pohodlná. | Foto: Volkswagen

Těch pár oblouků ale ukazuje, že Golf funguje. Má přirozené řízení, rychle reaguje, do stopy se díky chytrému diferenciálu umí zakousnut přidáním plynu a působí zábavně a nezáludně. To však nikoli za cenu příliš umláceného podvozku. Ten je sice sportovně tužší, než býval, ale nerovnosti utlumí i ve sportovním módu.

Zbytek GTI zůstává Golfem osmé generace s upraveným designem, specifickou grafikou digitálních budíků a v případě manuálu náznakem pro GTI typického golfového míčku na vrcholu řadicí páky. Vzadu je tedy méně místa než v příbuzném Seatu Leon (kratší rozvor ale pomáhá hbitějšímu chování) a kufr má běžných 381 litrů. Zvyk vyžaduje rovněž dotykový displej, přes nějž se musí vypnout i systém stop-start.

Volkswagen Golf GTI

Motor: benzinový 4válec, 1984 cm3, turbo
Výkon: 180 kW
Točivý moment: 370 Nm
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,3 s
Kombinovaná spotřeba: výrobce zatím neudává
Objem zavazadlového prostoru: 381 l 
Cena: 832 900 Kč s 6st. manuálem, 892 900 Kč se 7st. DSG 

Všechny tyto chyby ale GTI odpustíte snáze než standardnímu Golfu, protože se prostě tak skvěle řídí. Dealeři začínají právě přijímat objednávky, výroba začne příští týden. V plánu je mimochodem i ostřejší speciální edice, naftové GTD, plug-in hybridní GTE a také nezbytný Golf R s pohonem všech kol a motorem vyladěným k 300 koním.

 

Právě se děje

Další zprávy