Test superúsporné Škody. Slabší diesel v Octavii Combi umí jezdit i za 3,9 l nafty

Test superúsporné Škody. Slabší diesel v Octavii Combi umí jezdit i za 3,9 l nafty
U škodováckého kombíku na trh přicházejí další verze včetně RS nebo outdoorového Scoutu, a samozřejmě také plug-in hybridu.
Nás ale zajímal starý dobrý 85kW diesel, který slibuje neuvěřitelnou spotřebu 3,9 l/100 km.
Páruje se s šestistupňovou manuální převodovkou.
Dynamika je oproti 2.0 TDI/110 kW DSG pochopitelně slabší, což se projevuje jak při zrychlení, tak u údaje o nejvyšší rychlosti...
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
20. 7. 2020 6:01
Škodovácký kombík a diesel s manuálem? Zní to jako ideál české rodiny. Přinášíme zkušenosti s čtvrtou generací Octavie Combi s novým motorem, 2.0 TDI o slabším výkonu 85 kW, který slibuje rekordně nízkou spotřebu.

V pořadí čtvrté generaci Octavie jsme se podrobně věnovali už v několika testech. Například s benzinovou patnáctistovkou (test auta jsme publikovali zde), ale také s naftovým dvoulitrem TDI o výkonu 110 kW kombinovaným s dvouspojkovou převodovkou DSG (recenze vyšla tady).

Úplným základem s nejnižší cenou je verze s benzinovým tříválcem 1.0 TSI 81 kW, která v akci při příležitosti oslav 125 let od založení Škody vyjde na 457 tisíc korun. Nyní se paleta verzí Škody ještě víc rozšiřuje, a to o Octavii G-TEC, která k pohonu využívá stlačený zemní plyn, ale také tři varianty ostrého RS a outdoorový Scout, a samozřejmě také plug-in hybridní variantu iV. Podrobně jsme se cenám těchto derivátů věnovali tady.

Kdo má však duši konzervativního pragmatika, měl by zpozornět nad jinou, navíc superúspornou variantou v ceníku nové Octavie. Jde o konstrukčně zcela nový motor 2.0 TDI, avšak v nižší výkonové verzi s 85 kilowatty a pouze s šestistupňovou manuální převodovkou.

Připomeňme si nejdřív jeho parametry. Oproti silnější verzi je tedy o 25 kW slabší, ale také má o 60 Nm méně, při sprintu na stokilometrovou metu přijede o 1,6 sekundy později a jede nanejvýš 205 km/h, tedy o 17 km/h pomaleji.

Jeho esem v rukávu je však spotřeba. Podle oficiálních údajů měřených metodikou WLTP, tedy tou, která je bližší reálné spotřebě, má spalovat jen 3,9 l nafty na 100 km. U 2.0 TDI/110 kW Škoda uvádí spotřebu 4,3 litru, silnější diesel s automatem by tedy podle tabulek měl spalovat asi o půl litru více.

Realita je k slabšímu dvoulitru skutečně lichotivá. S autem jsme absolvovali několik set kilometrů, a to jak po městě, okreskách ve Středočeském kraji, dálnicích a také na krkonošských horských silničkách, v plném zatížení i bez. Naprosto skvělé potřeby dosáhl v kombinaci lehké nohy ve městě a na okreskách od 90 km/h, kdy dlouhodobě spaloval jen 3,9 l nafty.

Slabší diesel vyniká svou superúsporností. Spotřeba se drží mezi čtyřmi a pěti litry nafty na 100 km.
Slabší diesel vyniká svou superúsporností. Spotřeba se drží mezi čtyřmi a pěti litry nafty na 100 km. | Foto: Eva Srpová

Ostřejší rozjezdy, dálnice a plný kufr skóre trochu zhorší, ale i lze v průměru dosáhnout hodnoty 4,7 až 4,9 l na 100 km. A to je skutečně vynikající výsledek. Je dobré dodat, že auto mělo obuté příplatkové pneumatiky 225/45 na 18" kolech, přitom prostřední výbavová verze Ambition by k autu standardně dodala ráfky o dva palce menší, které by mohly spotřebu pravděpodobně ještě stlačit.

Naftový motor v Octavii má i další pozitiva. Na poměry dieselů neskutečně kultivovaný, a i když jeho dynamika sice není zrovna dechberoucí, v naprosté většině situací dostačující. Manuál se chová tak, jak jsou majitelé škodovek pravděpodobně zvyklí, má poměrně dlouhé dráhy, avšak slušně vymezené.

V pořadí už čtvrtý test nové generace škodováckého bestselleru (ještě jsme také publikovali mezigenerační srovnání) potvrzuje a rozšiřuje to, co už bylo popsáno. Kvalita interiéru se v Octavii výrazně zlepšila, je tu stále spousta místa jak na předních, tak i zadních sedadlech a kufr kombíku je dokonce o dalších 30 litrů větší.

Manželky ho pravděpodobně dokážou zaplnit na týdenní dovolenou, i kdyby se zdvojnásobil. Potěší, že roletka kufru má více poloh, když chcete do kufru jen pro něco sáhnout, a líbí se nám mnoho praktických detailů - ať už třeba kapsa na deku, která je připevněná na opěradlech zadních sedadel, nebo deštník, případně smetáček ukrytý ve dveřích.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/85 kW

Motor: řadový 4válec, 1968 cm3, turbodiesel
Výkon: 85 kW při 2750-4250 ot./min.
Toč. moment: 300 Nm při 1500-2500 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Spotřeba: 3,9 l/100 km
Hmotnost: 1445 kg
Objem kufru: 640/1700 l
Převodovka: 6st. manuální
Cena od: 583 900 Kč

Smetáček, případně malý skládací deštník se vejde do výplně ve dveřích.
Smetáček, případně malý skládací deštník se vejde do výplně ve dveřích. | Foto: Eva Srpová

A ocenění si zaslouží také třízónová klimatizace, v Octavii vlastně vůbec poprvé, v horkých dnech si tak posádka vzadu může nastavit teplotu podle svých potřeb.

Jedna výtka by se však našla. Už jsme se podrobně věnovali testu virtuální asistentky Laury a infotainmentu nové Octavie. Pro Škodu je to velký posun v digitalizaci a věříme, že majitel, který si podrobněji prostuduje návod nebo absolvuje přednášku dealera, se v menu a jeho nastavení, případně individualizaci zorientuje snadno, avšak než se dostanete do fáze, kdy nebudete v menu trochu tápat, trvá to delší než jen krátkou chvíli.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Služba HBO Max zřejmě do Česka dorazí až příští rok

HBO možná zprovozní svou videotéku HBO Max v některých částech Evropy včetně Česka až příští rok. Firma se nyní soustřeďuje na Latinskou Ameriku, kde službu zpřístupnila 30. června. "Proto možná odložíme vstup na některé evropské trhy do začátku roku 2022," oznámil Pascal Desroches, finanční ředitel nadnárodní skupiny WarnerMedia, do které HBO náleží.

Podle webu Filmtoro.cz už česká pobočka potvrdila, že spuštění HBO Max pro zdejší zákazníky se odkládá na rok 2022. Dle dřívějšího plánu měla videotéka do Evropy dorazit ve druhé polovině letošního roku.

před 6 hodinami

Počet potvrzených obětí záplav v Německu dosáhl 180

Počet potvrzených obětí prudkých bouřek a záplav v Německu dosáhl 180, z toho 132 v západní spolkové zemi Porýní-Falc. Vyplývá to podle agentury AFP z bilance obětí po páteční aktualizaci německými úřady. Zhruba 150 lidí je nezvěstných nebo není možné je kontaktovat.

Předchozí bilance obětí záplav ze 14. a 15. července podle AFP činila 177. V nejhůře zasaženém regionu Porýní-Falc je nyní podle policie 132 potvrzených obětí na životě a 766 raněných. Dalších 149 je stále nezvěstných.

"Avšak neočekáváme, že konečný počet zemřelých se zvýší o tolik," řekl na tiskové konferenci zemský premiér Roger Lewentz s tím, že někteří lidé ze seznamu jsou na dovolené.

Zdroj: ČTK
Další zprávy