Test superúsporné Škody. Slabší diesel v Octavii Combi umí jezdit i za 3,9 l nafty

Test superúsporné Škody. Slabší diesel v Octavii Combi umí jezdit i za 3,9 l nafty
U škodováckého kombíku na trh přicházejí další verze včetně RS nebo outdoorového Scoutu, a samozřejmě také plug-in hybridu.
Nás ale zajímal starý dobrý 85kW diesel, který slibuje neuvěřitelnou spotřebu 3,9 l/100 km.
Páruje se s šestistupňovou manuální převodovkou.
Dynamika je oproti 2.0 TDI/110 kW DSG pochopitelně slabší, což se projevuje jak při zrychlení, tak u údaje o nejvyšší rychlosti...
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
20. 7. 2020 6:01
Škodovácký kombík a diesel s manuálem? Zní to jako ideál české rodiny. Přinášíme zkušenosti s čtvrtou generací Octavie Combi s novým motorem, 2.0 TDI o slabším výkonu 85 kW, který slibuje rekordně nízkou spotřebu.

V pořadí čtvrté generaci Octavie jsme se podrobně věnovali už v několika testech. Například s benzinovou patnáctistovkou (test auta jsme publikovali zde), ale také s naftovým dvoulitrem TDI o výkonu 110 kW kombinovaným s dvouspojkovou převodovkou DSG (recenze vyšla tady).

Úplným základem s nejnižší cenou je verze s benzinovým tříválcem 1.0 TSI 81 kW, která v akci při příležitosti oslav 125 let od založení Škody vyjde na 457 tisíc korun. Nyní se paleta verzí Škody ještě víc rozšiřuje, a to o Octavii G-TEC, která k pohonu využívá stlačený zemní plyn, ale také tři varianty ostrého RS a outdoorový Scout, a samozřejmě také plug-in hybridní variantu iV. Podrobně jsme se cenám těchto derivátů věnovali tady.

Kdo má však duši konzervativního pragmatika, měl by zpozornět nad jinou, navíc superúspornou variantou v ceníku nové Octavie. Jde o konstrukčně zcela nový motor 2.0 TDI, avšak v nižší výkonové verzi s 85 kilowatty a pouze s šestistupňovou manuální převodovkou.

Připomeňme si nejdřív jeho parametry. Oproti silnější verzi je tedy o 25 kW slabší, ale také má o 60 Nm méně, při sprintu na stokilometrovou metu přijede o 1,6 sekundy později a jede nanejvýš 205 km/h, tedy o 17 km/h pomaleji.

Jeho esem v rukávu je však spotřeba. Podle oficiálních údajů měřených metodikou WLTP, tedy tou, která je bližší reálné spotřebě, má spalovat jen 3,9 l nafty na 100 km. U 2.0 TDI/110 kW Škoda uvádí spotřebu 4,3 litru, silnější diesel s automatem by tedy podle tabulek měl spalovat asi o půl litru více.

Realita je k slabšímu dvoulitru skutečně lichotivá. S autem jsme absolvovali několik set kilometrů, a to jak po městě, okreskách ve Středočeském kraji, dálnicích a také na krkonošských horských silničkách, v plném zatížení i bez. Naprosto skvělé potřeby dosáhl v kombinaci lehké nohy ve městě a na okreskách od 90 km/h, kdy dlouhodobě spaloval jen 3,9 l nafty.

Slabší diesel vyniká svou superúsporností. Spotřeba se drží mezi čtyřmi a pěti litry nafty na 100 km.
Slabší diesel vyniká svou superúsporností. Spotřeba se drží mezi čtyřmi a pěti litry nafty na 100 km. | Foto: Eva Srpová

Ostřejší rozjezdy, dálnice a plný kufr skóre trochu zhorší, ale i lze v průměru dosáhnout hodnoty 4,7 až 4,9 l na 100 km. A to je skutečně vynikající výsledek. Je dobré dodat, že auto mělo obuté příplatkové pneumatiky 225/45 na 18" kolech, přitom prostřední výbavová verze Ambition by k autu standardně dodala ráfky o dva palce menší, které by mohly spotřebu pravděpodobně ještě stlačit.

Naftový motor v Octavii má i další pozitiva. Na poměry dieselů neskutečně kultivovaný, a i když jeho dynamika sice není zrovna dechberoucí, v naprosté většině situací dostačující. Manuál se chová tak, jak jsou majitelé škodovek pravděpodobně zvyklí, má poměrně dlouhé dráhy, avšak slušně vymezené.

V pořadí už čtvrtý test nové generace škodováckého bestselleru (ještě jsme také publikovali mezigenerační srovnání) potvrzuje a rozšiřuje to, co už bylo popsáno. Kvalita interiéru se v Octavii výrazně zlepšila, je tu stále spousta místa jak na předních, tak i zadních sedadlech a kufr kombíku je dokonce o dalších 30 litrů větší.

Manželky ho pravděpodobně dokážou zaplnit na týdenní dovolenou, i kdyby se zdvojnásobil. Potěší, že roletka kufru má více poloh, když chcete do kufru jen pro něco sáhnout, a líbí se nám mnoho praktických detailů - ať už třeba kapsa na deku, která je připevněná na opěradlech zadních sedadel, nebo deštník, případně smetáček ukrytý ve dveřích.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/85 kW

Motor: řadový 4válec, 1968 cm3, turbodiesel
Výkon: 85 kW při 2750-4250 ot./min.
Toč. moment: 300 Nm při 1500-2500 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Spotřeba: 3,9 l/100 km
Hmotnost: 1445 kg
Objem kufru: 640/1700 l
Převodovka: 6st. manuální
Cena od: 583 900 Kč

Smetáček, případně malý skládací deštník se vejde do výplně ve dveřích.
Smetáček, případně malý skládací deštník se vejde do výplně ve dveřích. | Foto: Eva Srpová

A ocenění si zaslouží také třízónová klimatizace, v Octavii vlastně vůbec poprvé, v horkých dnech si tak posádka vzadu může nastavit teplotu podle svých potřeb.

Jedna výtka by se však našla. Už jsme se podrobně věnovali testu virtuální asistentky Laury a infotainmentu nové Octavie. Pro Škodu je to velký posun v digitalizaci a věříme, že majitel, který si podrobněji prostuduje návod nebo absolvuje přednášku dealera, se v menu a jeho nastavení, případně individualizaci zorientuje snadno, avšak než se dostanete do fáze, kdy nebudete v menu trochu tápat, trvá to delší než jen krátkou chvíli.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 12 minutami

Olomouc vyhrála v Mladé Boleslavi, Karlovy Vary otočily duel s brněnskou Kometou

Hokejisté Olomouce vyhráli v předehrávaném zápase 16. kola extraligy na ledě Mladé Boleslavi 2:0. Duel týmů s nejmenším počtem inkasovaných branek v soutěži rozhodl ve 30. minutě v přesilové hře Jan Káňa. Druhý gól vstřelil při power play Mladé Boleslavi David Krejčí, který předtím neproměnil trestné střílení. Premiérové čisté konto udržel Jan Lukáš.

Karlovy Vary porazily Brno 5:3 a připsaly si teprve druhou výhru v posledních osmi zápasech. Kometa, které chyběl v sestavě nejproduktivnější hráč týmu Peter Mueller, neuspěla po sérii tří výher. Energie rozhodla o vítězství ve druhé třetině, ve které se třikrát prosadila.

Předehrávky 16. kolo hokejové extraligy:

BK Mladá Boleslav - HC Olomouc 0:2 (0:0, 0:1, 0:1)

Branky a nahrávky: 30. Káňa (J. Knotek, Nahodil), 60. Krejčí (Lukáš). Rozhodčí: Pešina, Pilný - Gerát, Klouček. Vyloučení: 1:2. Využití: 0:1. Diváci: 2421.

Mladá Boleslav: Krošelj - Ševc, Pýcha, Pláněk, Bernad, Šidlík, Jánošík, Lintuniemi - Claireaux, Fořt, Dufek - Kotala, Raška, Kelemen - P. Kousal, O. Najman, T. Knotek - J. Stránský, Bičevskis, Lunter. Trenéři: Rulík a Patera.

Olomouc: Lukáš - T. Černý, Ondrušek, Škůrek, Švrček, Dujsík, Řezníček, Rašner - Kucsera, Krejčí, Káňa - Klimek, J. Knotek, Ostřížek - Kunc, Nahodil, Burian - Navrátil, Strapáč, Olesz. Trenéři: Moták a Tomajko.

HC Energie Karlovy Vary - HC Kometa Brno 5:3 (1:2, 3:0, 1:1)

Branky a nahrávky: 12. Koblasa (Kohout, T. Havlín), 22. Kracík, 24. Osmík (Redlich, Dlapa), 32. Vondráček (Pulpán, Flek), 60. Kouhout (Koblasa, Dlapa) - 9. Kollár (Magee), 14. Mallet (Rákos), 59. P. Holík (Zaťovič, Haščák). Rozhodčí: Pražák, M. Sýkora - Pešek, Malý. Vyloučení: 1:4. Využití: 2:0. Diváci: 2378.

Karlovy Vary: F. Novotný - Plutnar, M. Rohan, Hanousek, Dlapa, Pulpán, T. Havlín, Parkkonen - Flek, Hladonik, T. Rachůnek - O. Beránek, Kracík, Průžek - Kohout, Kulich, Koblasa - Vondráček, Osmík, Redlich. Trenér: Pešout.

Brno: Tomek - Bartejs, Ďaloga, Roth, Kučeřík, D. Mikyska, Gulaši, Mlčák - Horký, P. Holík, Zaťovič - R. Pavlík, Šoustal, Haščák - Vincour, Rákos, Mallet - Magee, Kusko, Kollár. Trenér: Kalous.

1. Třinec 14 8 2 3 1 50:29 31
2. Pardubice 15 8 3 1 3 50:34 31
3. Hradec Králové 14 8 2 0 4 40:27 28
4. Mladá Boleslav 15 8 1 1 5 40:28 27
5. Sparta Praha 15 6 3 3 3 55:46 27
6. Plzeň 14 7 1 2 4 47:41 25
7. Olomouc 13 6 3 0 4 30:24 24
8. České Budějovice 14 7 0 2 5 43:44 23
9. Brno 15 4 4 1 6 43:47 21
10. Karlovy Vary 15 6 0 2 7 46:45 20
11. Litvínov 14 4 1 2 7 41:45 16
12. Liberec 14 4 0 4 6 26:39 16
13. Vítkovice 12 3 2 0 7 20:35 13
14. Kladno 14 1 3 2 8 37:56 11
15. Zlín 14 0 1 3 10 24:52 5
Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

NATO má nový plán, jak čelit jaderným i hybridním útokům z Ruska

Severoatlantická aliance ve čtvrtek schválila nový plán, jak čelit potenciálním vojenským či hybridním hrozbám ze strany Ruska. Ministři obrany zemí NATO na zasedání v Bruselu přijali strategii, která má členské země ochránit před možným napadením raketami s jadernou hlavicí stejně jako před hackerskými útoky na klíčovou infrastrukturu. Podle šéfa aliance Jense Stoltenberga však zároveň spojenci nestojí o závody ve zbrojení a nebudou v Evropě rozmísťovat nové jaderné zbraně.

Vztahy aliance a Ruska jsou podle Stoltenberga nejhorší od konce studené války, což dokládá například tento týden oznámené ukončení činnosti ruské mise při NATO. Alianční státy již delší dobu se znepokojením sledují vývoj nových ruských raket, mezi něž se v posledních týdnech zařadily i hypersonické střely odpalované z ponorek. NATO rovněž s obavami registruje ruské aktivity v kosmu či četné hackerské a dezinformační útoky.

Zdroj: ČTK
Další zprávy