VDA se obává nárůstu protekcionismu v USA. Trump během své předvolební kampaně například hrozil, že uvalí cla na dovoz automobilů z Mexika, aby tak chránil pracovní místa v USA. Takovýto krok by přiměl německé automobilky k přehodnocení investic do mexických továren.
"Je třeba se obávat, že Spojené státy se pod novým prezidentem budou soustředit zejména na svou vlastní ekonomiku, a to na úkor mezinárodního obchodu," uvedlo sdružení VDA, které zastupuje německé výrobce automobilů a automobilových součástek, včetně firem Volkswagen, Daimler (má pod sebou značku Mercedes-Benz) či BMW.
Německé automobilky v posledních letech výrazně investovaly do továren v Mexiku, které je pro ně přitažlivé díky relativně nízkým mzdovým nákladům a bezcelnímu přístupu na trh ve Spojených státech. Automobilka BMW například v červnu zahájila výstavbu nového závodu v mexickém městě San Luis Potosi, do kterého hodlá investovat 2,2 miliardy dolarů (téměř 54 miliard Kč).
V září otevřel novou mexickou továrnu německý výrobce luxusních aut Audi, který je součástí koncernu Volkswagen. Vybudování závodu s kapacitou 150 000 vozů ročně si vyžádalo 1,3 miliardy dolarů (téměř 32 miliard Kč), napsala agentura Reuters.
Významnou část své produkce chce do Mexika kvůli levnější pracovní síle přemístit i americký Ford, čímž si v kampani od Trumpa vysloužil ostrou kritiku. Druhá největší americká automobilka dnes slíbila, že bude s nově zvoleným prezidentem spolupracovat, a pogratulovala mu k vítězství v úterních volbách.
"Souhlasíme s panem Trumpem, že je opravdu důležité sjednotit zemi, a chceme společně pracovat na podpoře hospodářského růstu a tvorby pracovních míst," uvedla mluvčí Fordu Christin Bakerová.
Ford loni oznámil, že v Mexiku postaví za 2,5 miliardy dolarů (asi 62 miliard Kč) dvě nové továrny a vytvoří v nich 3800 míst. Letos v září firma sdělila, že do závodu v mexickém San Luis Potosí přemístí během dvou až tří let ze Spojených států veškerou svou výrobu menších vozů.
Trump během kampaně opakovaně prohlašoval, že v případě svého zvolení Fordu přesun výroby do Mexika nedovolí a že na auta Ford dovážená z ciziny uvalí vysoká cla. V posledním předvolebním vystoupení v tradičním automobilovém státě Michigan, který trpí odchodem automobilového průmyslu jinam, Trump místním slíbil, že zajistí návrat odvětví do tohoto státu.
Výkonný předseda správní rady Fordu Bill Ford Jr. minulý měsíc řekl, že se s Trumpem sešel a mluvil s ním o jeho kritice investičních plánů v Mexiku. Ford tehdy podle agentury Reuters Trumpovi připomněl, že firma za posledních pět let vytvořila v USA 26 000 pracovních míst a investovala 12 miliard dolarů.
Produkce automobilů v Mexiku se v uplynulém desetiletí více než zdvojnásobila.