"Dvaačtyřicet procent našich zákazníků v Česku si kupuje vozy kategorie SUV," prozradil při uvedení nového Audi Q2 na český trh šéf tuzemského zastoupení značky Tomáš Velek. "Až se rozjede prodej Q2, očekáváme, že se dostaneme na poloviční podíl," dodal.
Auta, která vypadají jako terénní, ale ve skutečnosti s nimi majitelé jezdí pouze po asfaltu, dobývají svět, Evropu i Česko. Podíl SUV na tuzemských prodejích se zatím pohybuje nad dvaceti procenty, ale u luxusních značek je výrazně větší. I proto se s nimi výrobci snaží zaplnit každou skulinu včetně nejmenších aut.
Nedělejme ale z Audi Q2 miniauto. Jde sice o malý vůz mezi SUV, ale třeba v rámci pětidveřových hatchbacků by délka karoserie 4,19 m patřila o kategorii výš, tedy mezi kompakty (do nižší střední třídy) velikosti VW Golf. Taková Škoda Yeti, nejmenší SUV, které řadíme mezi kompakty, měří na délku jen o tři centimetry více než Audi Q2.
Novinka podle našeho měření převyšuje většinu malých SUV šířkou v loktech na předních i zadních sedadlech, místem nad hlavou vzadu i objemem zavazadlového prostoru. Pouze podélná prostornost, tedy místo na nohy, patří mezi jeho slabší stránky. Výrobce ale beztak předpokládá, že pětimístná obsaditelnost bude využívána jen minimálně a půjde o auto pro mladé "singles" nejčastěji ženského pohlaví.
Audi se nejen na českém trhu prezentuje jako takzvaná prémiová značka, takže nepřekvapí, že ceny Audi Q2 jsou výrazně vyšší než u většiny podobně velkých konkurentů jiných značek. Zatímco nejlevnější Nissan Juke se dá pořídit za méně než 300 tisíc a spousta dalších malých SUV pod 400 tisíc (jejich přehled najdete zde), nejlevnější Audi Q2 stojí 584 900 korun. Respektive bude stát, protože základní verzi 1.0 TFSI nabídne automobilka až v prvním čtvrtletí příštího roku.
Aktuálně je tedy nejdostupnějším Audi Q2 varianta 1.4 TFSI od 648 900 korun. Největší konkurent na českém trhu, nová generace Mini Countryman, startuje dokonce na 664 900 korunách. Jenže tento model vyrostl tak (měří 4,29 m), že už ho řadíme o třídu výš. Navíc zatím neznáme všechna jeho data (prodávat se začne až v únoru), takže jsme Q2 porovnali s "neprémiovými" konkurenty. Vybrali jsme Suzuki Vitara a Škodu Yeti – podívejte se zde. Ze srovnání vyplývá, že u motoricky podobných verzí není cenový rozdíl tak velký jako u základního provedení.
Většina vozů Audi Q2 je dostupná s pohonem přední nápravy. Pohon všech kol quattro se zatím nabízí výhradně v kombinaci s naftovým motorem 2.0 TDI a automatickou převodovkou. Cena takového Audi Q2 začíná na 841 900 korun, což je více než u srovnatelné sedmimístné Škody Kodiaq. V odkazech si můžete prohlédnout i kompletní ceník Audi Q2 a přečíst podrobnou recenzi. Autem už jsme totiž jezdili v létě ve Švýcarsku. A jízdní vlastnosti podle očekávání ostatní malá SUV aktuálně dostupná na českém trhu výrazně převyšují.