Angelika Linserová se v Liberci vydala po stopách svého pradědečka Christiana Linsera. Rodina patřila ve druhé polovině 19. století ke skupině továrníků, kteří se zasloužili o průmyslový rozmach Liberce.
Do města, kde její praděd jako první vyrobil automobil, se Linserová dostala poprvé. Zkoušela to sice už v 70. letech minulého století ještě jako studentka, nedostala ale vízum. Dnes je vlastně ráda, přiznala novinářům žena, která spravuje majetek rodiny.
Z návštěvy Liberce, kde její pradědeček v roce 1858 založil fabriku na zpracování barevných kovů, byla nadšená. "Cítím se tu jako doma, je to tím, že jsem slyšela hodně příběhů od svého otce a dědečka," řekla. Po historii firmy pátrala v archivu, navštívila i Barvířskou ulici, kde byla první továrna firmy Linser. Jeden z domů stále stojí.
"V myšlenkách jsem šla se svým dědečkem po schodech nahoru a dolů a přemýšlela o tom, kolikrát po nich takto šel. Bylo to velmi silné," poznamenala žena a vzpomínala na to, jak jako studentka se svým otcem rozebírala motory aut.
Christian Linser byl rodákem s Tyrolska. Výrobní program své společnosti postupně rozšiřoval a na konci 19. století začal vyrábět motorová kola. V roce 1902 představil Linser první motocykl a o čtyři roky později na 6. Mezinárodním autosalonu ve Vídni i svůj první automobil.
"Jednalo se o první čtyřválec v tehdejším Rakousko-Uhersku," uvedl Pavel Kozler z Autoklubu Liberec. Vodou chlazený čtyřtaktní agregát o objemu 1640 cm3 měl výkon 12 koní. Mimo zapalování a pneumatik, které dodaly firmy Bosch a Michelin, pocházel kompletně z Linserovy továrny.
O rok později ale firma kvůli vysokým nákladům výrobu aut vzdala. V roce 1910 nebo 1912 ukončila i produkci jízdních kol a motocyklů.
"Žádné z aut této firmy bohužel nemáme. A je škoda, že lidé většinou ani nevědí, že tady taková výroba byla. Že první zdejší fabrika postavená na výrobu automobilů nebyla ani Škodovka ani Tatrovka, ale stála právě tady v Liberci," řekl ČTK ředitel Technického muzea v Liberci Jiří Němeček.
Auta Linser vyráběl přímo v dolním centru Liberce a Němeček by rád na tuto dnes již zapomenutou historii města upozornil. Výrobu aut potom převzala automobilka RAF - Reichenberger Automobil Fabrik, kterou v roce 1907 založil Theodor von Liebieg. "RAF později koupil Laurin & Klement," dodal ředitel muzea.