Rošády s výrobou se ve Škodě Auto řeší už druhým rokem. Nová továrna Volkswagenu, která se měla postavit v Turecku a ve které se měly vyrábět také modely Škody, nebude. Příčinou jsou jak propady poptávky, se kterými se potýkají automobilky na celém světě, tak i dlouhodobě nejistá politická situace na tureckém území. Fabrika přitom měla zvládat vyrobit až 300 tisíc aut ročně a zaměstnávat 4000 lidí.
Jenže výrobní kapacita modelů Škoda v Česku je stále na limitu a koncern musel urychleně rozhodnout, kde se bude vyrábět příští generace modelu Škoda Superb a Volkswagen Passat. Na trh by vozy přitom měly přijít už v roce 2022. Vývoj aut bude probíhat společně v mladoboleslavském technickém centru "Česana".
Zatímco české fabriky jsou vytížené na maximum, jiné, které koncern v Evropě vlastní, mají naopak volnější kapacitu. Právě proto se dlouhodobě řeší možnosti přesunu výroby modelů různých značek koncernu i za hranice. Namátkou Škody Superb a Volkswagenu Passat na Slovensko, Škody Kodiaq do továrny v dolnosaském Wolfsburgu, kde vzniká Seat Tarraco a VW Tiguan, případně přesunu výroby Seatu Ateca do Španělska. Pro koncern je výrobně i logisticky výhodné sdružovat výrobu technicky spřízněných modelů do jedné továrny.
Škoda má plně vytížené výrobní linky i v Mladé Boleslavi, kde vzniká nový elektromobil Enyaq iV, dále nová generace Octavie, Fabia, Scala, Kamiq a částečně i Karoq. O Karoq je ostatně tak obrovský zájem, že jeho výroba se částečně přesunula do bratislavské továrny koncem letošního léta.
Škoda Superb a Kodiaq se vyrábí v Kvasinách na Rychnovsku, kde se produkuje také další část SUV Karoq. S nástupem elektromobilů bude pro VW nutné změnit skladbu závodů napříč Evropou. Roztříštěnost výroby Karoqu je pro koncern logisticky velice nevýhodná.
Podle zdroje Aktuálně.cz má však nyní koncern s výrobními plány na příštích několik let jasno. Škoda Superb se spolu s Passatem sice bude vyvíjet v Česku, ale výrobní linky se přesunou do Bratislavy. Tam vzniká například Audi Q7 a VW Touareg, ale také VW up!. V Kvasinách by tedy měl zůstat i nadále model Kodiaq, o jehož výrobu naopak silně usiloval šéf německých odborů Bernd Osterloh, aby se fabrika Volkswagenu ve Wolfsburgu vytížila více. Již dříve jsme o tom informovali na webu Hospodářských novin zde a také zde.
Přesun Superbu a Passatu dává smysl i s ohledem na vyjádření Herberta Diesse pro pondělní vydání oborového magazínu Automobilwoche. "Rozhodli jsme se zvýšit kapacitu v Bratislavě," řekl časopisu ředitel koncernu Diess. Do modernizace továrny má koncern v úmyslu investovat až jednu miliardu eur (26,6 milionu korun).
Ocenil i umístění fabriky právě na Slovensku a uvedl, že nákladově vychází výroba na Slovensku podobně jako v Turecku. Jedinou nevýhodou je to, že Volkswagen doufal, že díky turecké továrně se mu podaří získat větší podíl na tamním trhu.
Přesun výroby modelů Škoda za hranice dlouhodobě kritizují odbory Škody v čele s předákem Jaroslavem Povšíkem.