Před dvaceti lety Kia přišla s posledním předchůdcem Ceedu. Jmenoval se Cerato, a i když dnes vyvolává spíš chápavé úsměvy, pozornější jedinci tehdy za volantem zbystřili. "Skok o dvě generace," psalo se tehdy. Bylo zjevné, že korejští inženýři se učí rychle.
O další tři roky tu byl Ceed, vyrobený v Evropě, vyzbrojený sedmiletou zárukou a připravený v českém rybníčku rozpoutat cenovou válku. Pokud jste se nejmenovali Golf, měli jste problém. Následoval příchod německého designéra Petera Schreyera a dál už to jistě znáte.
Se současnou třetí generací Ceedu si Kia vyhodila z kopýtka, když kromě obyčejného kombi uvedla dynamičtější shooting brake s názvem Proceed. Linka bočních oken napjatá jako tětiva luku i sportovně zaoblená záď působí v této třídě neotřele. Jediným dalším vozem stejné kategorie je Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.
Nejvýkonnější provedení GT to okoření decentním bodykitem, sníženým podvozkem i designem osmnáctipalcových kol. V této třídě a s cenou do milionu korun jde rozhodně o jedno z vizuálně nejzajímavějších aut.
Také elektrická EV6 přitahuje pozornost neobvyklými tvary, které jistě přispěly k výhře titulu Evropské auto roku 2022. Zavalitost proporcí s baterií v podlaze dokázali designéři zamaskovat souhrou prvků na samé hranici nesourodosti, což budí zdravou dávku provokace. Verze GT se už na pohled liší velmi málo, rozdíly jsou skryté v technice.
Za elegantní a sportovní švih platí oba modely nízkým interiérem. Do Proceedu se lépe nastupuje atletům, sedadla jsou hodně nízko u podlahy a vzadu už místo nad hlavou ubírá klesající střecha. Baterie v podlaze EV6 tlačí sedadla citelně výš, ale střechu jen o trochu, takže pocit nízkého prostoru zůstává.
Daň za styl se nevyhnutelně platí i v kufru. V Proceedu sahá roleta skoro po strop a objem 594 litrů bychom mu ani nehádali. Nejspíš mu pomáhají boxy pod podlážkou. Mělký zavazadelník EV6 udává ještě o sedmdesát litrů méně.
V jízdní dynamice tato auta přímo srovnávat nelze. Společný stokilometrový okruh spíše potvrdil jejich odlišné charaktery. Obě auta spojuje zřetelně sportovní naladění podvozku, které nezamlčí bolesti českých silnic. Dostatek poddajnosti pro každodenní jízdu za povinnostmi tu však najdete také.
Kia Proceed GT
Rozměry 4605 x 1800 x 1422 mm
Motor: benzinový 4válec 1,6 turbo
Výkon: 150 kW při 5500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
Cena od: 834 980 Kč
Elektřina se stovkou za 3,5 vteřiny má zřetelný náskok ve zrychlení, ale i v zatáčkách. Pomáhá si nízkým těžištěm, širokým rozchodem, pohonem všech kol i nízkoprofilovými pneumatikami šířky 255 milimetrů. Musíte zajít hodně daleko, abyste ucítili limity dané hmotností 2,1 tuny. Na druhou stranu tichý pohon může skutečnou rychlost až nebezpečně maskovat.
Proceed je o skoro šest metráků lehčí, a tak po přesednutí z elektromobilu působí na silnici docela skotačivě. Nemusíte - a vlastně ani nemůžete - jet zdaleka tak rychle, aby jízda přinesla stejně intenzivní zážitek. Přispívá k němu i chraplavý zvuk motoru a občasné odfrknutí z výfuku.
I když je podvozek velmi dobře vyvážený a agregát před nápravou nepůsobí těžce, za EV6 na točité silnici jen vlaje. Trocha zvyku je potřeba i ke spolupráci s motorem 1.6 T-GDI. Po přidání plynu má zřetelnou prodlevu a nejlépe táhne ve středních otáčkách, v nichž ho dvouspojkový automat musí držet za cenu častého řazení.
Rozdíl v ceně málokoho překvapí. Proceed GT stojí 834 tisíc korun, EV6 GT o 950 tisíc víc. Je to také o třídu větší auto, obě vedle sebe staví stylové a sportovní zaměření.
Efektivita už tak jednoznačně nevychází. Od benzinového rošťáka bychom čekali spotřebu přes osm litrů. Výsledných 7,4 bylo přeci jen trochu níž. Naopak EV6 s odběrem kolem 22 kilowatthodin patří mezi elektromobily k "žíznivějším".
Kia EV6 GT
Rozměry 4680 x 1880 x 1550 mm
Motor: 2x synchronní s permanentními magnety
Celkový výkon: 430 kW při 5500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 260 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3,5 s
Cena od: 1 780 980 Kč
Nutno ovšem dodat, že Proceed GT má při všem stylu a naladění kompromisní techniku s malým motorem 1,6 litru. Většina konkurentů se spoléhá na dvoulitrový objem. Naproti tomu EV6 s 800voltovou baterií, ultrarychlým nabíjením a zrychlením na úrovni Porsche Taycan představuje současnou špičku.