MOL chce dominovat trhu ve střední Evropě, přizpůsobuje tomu i nabídku českých čerpacích stanic

Jiří Kaloč
30. 11. 2016 13:57
Petrochemický koncern MOL chce být dominantním provozovatelem čerpacích stanic ve středoevropském regionu. Na neformální tiskové konferenci v Praze oznámil člen představenstva MOL a generální ředitel Slovnaftu Oszkár Világi, že chce rostoucí maďarský holding získat 30 procent trhu s pohonnými hmotami. V Česku se kvůli tomu už dva roky buduje nová síť, která má zatím 307 čerpacích stanic, a za pochodu se přemýšlí o jejím zaměření.
MOL dnes vlastní okolo 2000 čerpacích stanic ve 12 zemích střední a jihovýchodní Evropy.
MOL dnes vlastní okolo 2000 čerpacích stanic ve 12 zemích střední a jihovýchodní Evropy. | Foto: Aktuálně.cz

Aktuálně se dokončuje „rebranding“ sítě Agip, kterou MOL převzal loni, zbývá vlastně poslední čerpací stanice v Praze-Podolí. Poté se začne s interiéry stávajících čerpacích stanic, sto z nich by nově mělo dostat stylový koutek s občerstvením Fresh Corner. Nejbližší plány zatím nepočítají s rekonstrukcí sítě více než 70 čerpacích stanic Pap Oil, které jsou v mnoha případech v žalostném stavu.

„O budoucnosti Pap Oilu jsme se stále ještě nerozhodli, existují dvě cesty, kterými se můžeme vydat,“ tvrdí generální ředitel české pobočky maďarského holdingu Richard Austen a dodává: „Jednou možností je zachování značky Pap Oil a vybudování fungující sítě čerpacích stanic, které budou lákat zákazníky hlavně na nízkou cenu pohonných hmot. Druhou možností je „přebarvení“ čerpacích stanic Pap Oil do zelených barev MOLu. Nabídka paliva by pak byla řízena koupěschopností daného regionu, ve kterém se čerpací stanice nachází.“

Typicky zahnutých totemů v zelené barvě s černobílým logem od loňského roku v Česku přibylo více než 250
Typicky zahnutých totemů v zelené barvě s černobílým logem od loňského roku v Česku přibylo více než 250 | Foto: Jiří Kaloč

MOL dnes vlastní okolo 2000 čerpacích stanic ve 12 zemích střední a jihovýchodní Evropy. Jinak působí dokonce ve více než 40 zemích a zaměstnává téměř 28 tisíc lidí po celém světě. Provozuje i čtyři rafinérie (dvě z nich patří mezi nejmodernější v Evropě) a dva petrochemické závody.

V příštích pěti letech hodlá investovat zhruba sedm miliard dolarů, což je v přepočtu asi 180 miliard korun. Je ovšem otázkou, jakým směrem své investice namíří, nedávno například vedení MOLu uvažovalo o nákupu akcií pivovaru Prazdroj, což nakonec padlo. "Cena byla mnohem větší násobek zisku, než na jaký jsme zvyklí," vysvětlil změnu názoru Oszkár Világi.

Zcela dominantní postavení má dnes MOL doma v Maďarsku a také na Slovensku, v České republice mu patří něco přes 10 procent, což by šéfové firmy rádi změnili. Problém je, že MOL je na českém trhu úplným nováčkem, a musí tak bojovat o zákazníka proti zavedeným značkám Benzina, Shell a OMV.

Nejde ovšem o počet čerpacích stanic, ale o množství pohonných hmot, které zákazníci na čerpacích stanicích vytočí. Ostatně svého času se říkalo, že v celé síti čerpací stanic Tank Ono (cca 35) se vytočí více paliva než na více než třech stovkách čerpacích stanic sítě Benzina.

V Maďarsku MOL představil projekt "zelené" čerpací stanice buducnosti s umělými stromy, které mají místo listů solární panely, a jednu takovou už vybudoval
V Maďarsku MOL představil projekt "zelené" čerpací stanice buducnosti s umělými stromy, které mají místo listů solární panely, a jednu takovou už vybudoval | Foto: Jiří Kaloč

Hovořilo se i o budoucnosti a o tom, že čerpací stanice by neměla sloužit pouze k nákupu pohonných hmot. U MOLu samozřejmě vidí, že se svět vyvíjí, že existují nové technologie a alternativní paliva a chtějí na to být připraveni, aby jim v nejbližší budoucnosti neujel vlak. A tak je v plánu podpora CNG, ale také elektromobility, což by v praxi zřejmě znamenalo vybudovat na čerpacích stanicích MOL síť rychlonabíjecích stanic.

Dále vedení uvažuje o zavedení nových služeb. Chce udělat z čerpací stanice odběrní místo e-shopů nebo provozovat sdílení automobilů tzv. carsharing. Žádný z těchto plánů zatím nenabyl konkrétní podoby a zatím ani nebylo rozhodnuto o jeho realizaci, ale zástupci firmy v tom vidí velký potenciál. "V naší databázi máme asi deset milionů lidí, všechny naše čerpací stanice denně navštíví 1,2 milionu zákazníků. Toho chceme využít," dodal k tomu Oszkár Világi.

 

Právě se děje

Další zprávy