Jan Matoušek
22. 11. 2021 6:02
Když Toyota začátkem listopadu představovala nové Aygo X, vyjádřili zástupci značky myšlenku, že je jejich miniauto do jisté míry unikátní. Přichází totiž do segmentu, který mnozí konkurenti v posledních letech vyklidili nebo přešli na mnohem dražší elektrický pohon. A jak se dozvíte v následujícím přehledu, kdysi početná kategorie dostupných aut do města i v Česku skutečně vymírá.
Co kolínská trojčata?
Miniauta z Kolína, tedy Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo, patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější modely své kategorie na českém trhu. Koneckonců Aygo mu zatím letos dominuje. Jenomže produkce stávající generace vozů skončí na konci roku. A francouzská dvojice nedostane přímého nástupce, minimálně zatím. Peugeot přitom ze svých stránek již úplně stáhl ceník modelu 108, Citroën má ceník C1 zatím stále k dispozici, ovšem s poznámkou "jen pro skladové vozy". Základní cena s 53kW litrovým tříválcem a pěti dveřmi je akčních 239 900 korun.
Současná Toyota Aygo sice skončí stejně jako francouzští sourozenci, přičemž aktuální ceník u ní udává cenu nejméně 277 900 korun ze verzi s 53kW motorem a pěti dveřmi, ovšem jako jediná se dočká nástupce. Ten se bude opět dělat v Kolíně, ale nově se bude jmenovat Aygo X (čteno cross) kvůli více "off-roadovému" vzezření. Základem vozu je platforma Yarise, s ním auto sdílí i jediný litrový tříválec naladěný na 53 kW. K dispozici je manuální pětistupňová převodovka nebo automat CVT. Karoserie je vždy pětidveřová, ovšem s možností stahovacího středního dílu střechy. Do prodeje auto zamíří ve druhém čtvrtletí příštího roku za ceny, které mají být v rámci segmentu A konkurenceschopné. Zároveň ale také o něco vyšší než u končícího modelu. Více si o Aygu X přečtěte zde.