Dlouhá kapota, krátký zadní převis, téměř dokonale svislé čelo vozu. Velké SUV od Mazdy má styl elegantního dravce, který na svět shlíží přimhouřenýma očima a s mírumilovným úsměvem. Majestátní proporce 4,75 metru dlouhé karoserie nejsou samoúčelné, pod přední kapotu se musí vejít i velké šestiválcové motory. Ten naftový, s objemem 3,3 litru už má Mazda v ceníku, na benzinový třílitr se zatím čeká. V dobách, kdy se automobilky předhánějí v nabídce čistých elektromobilů, je vývoj zcela nových řadových šestiválců bezmála šokujícím počinem.
Pro tentokrát se však pod kapotou námi testované plug-in hybridní Mazdy takřka omluvně krčí podélně uložený benzinový čtyřválec. Má atypický objem 2,5 litru, obejde se bez turba, zato se pyšní vysokým kompresním poměrem 13:1.
Jeho 192 koní by i na dvoutunové auto s pohonem všech kol pravděpodobně stačilo, sekunduje mu však ještě elektromotor umístěný na vstupní hřídeli osmistupňové automatické převodovky. Oba motory pak dají dohromady 327 koní, což už je stádo, které lze označit za opravdu velké. Aby mu nedošla energie, o to se kromě padesátilitrové benzinové nádrže stará lithiová baterie s kapacitou 17,8 kWh. Je dobré ji pravidelně dobíjet, jen tak zůstane výkon a spotřeba v rovnováze.
Plnění baterie je na poměry plug-inů vcelku svižné, wallbox to zvládne za dvě a půl hodiny. Nabitá Mazda pak může jet zhruba 40 kilometrů čistě na elektřinu, nejlépe ale auto funguje v automatickém hybridním režimu, který z baterie elektřinu odčerpává mnohem pozvolněji. Spotřeba benzinu v něm nepřesáhne 6,5 litru na 100 kilometrů, nabíjet je záhodno přibližně každých dvě stě.
Kdo na pravidelné dobíjení elektřiny rezignuje, musí počítat s tím, že pohonné ústrojí už za všech situací nepůsobí tak klidně. Benzinový motor se častěji dostává do pásma vysokých otáček a jeho výrazně vyšší podíl na jízdě znamená i vyšší spotřebu. Osm litrů, někdy i trochu víc.
Dobrou zprávou je, že i s menším čtyřválcem jezdí Mazda suverénně, stovku za šest vteřin jí mohou závidět i prémioví soupeři německé provenience. Je tu ale pár drobností, které sympatický dojem kazí. Při malé zátěži převodovka občas cuká a elektromotor je se svým pisklavým zvukovým projevem hlučnější, než by mu slušelo.
Největší výtka však směřuje k podvozku: Jakmile vůz opustí dokonalý povrch, pociťuje posádka deficit komfortu. Auto je na poměry velkého SUV nečekaně tvrdé, zvlněný asfalt dokáže karoserii rozvibrovat. Pokud se tak navíc stane v zatáčce, kde má záď tendenci k větším náklonům, působí auto nepříjemně roztěkaně.
Německý Autobild, který měl s plug-in hybridní Mazdou stejnou zkušenost, dokonce kvůli tomu pozval na testovací dráhu techniky z automobilky. Z jejich vyjádření plyne, že závěry testu berou "velmi vážně". Což si lze přeložit tak, že Mazda podvozek v dohledné době upraví.
Model CX-60 má však několik klíčových vlastností, pro které jej není radno pouštět ze zřetele. Mezi hybridními SUV má nadprůměrně objemný zavazadelník, utáhne 2,5tunový brzděný přívěs a její velkorysý interiér uveze pět lidí, aniž by si vzájemně seděli na klíně.
A pak jsou tu fajnovosti, které ocení každý řidič: Mazda i nadále odolává plné digitalizaci přístrojové desky, nastavení klimatizace probíhá fyzickými tlačítky, rádio lze stále ztlumit otočným knoflíkem. Také osvědčený centrální ovladač automobilka drží, stejně jako kvalitu provedení. Třeba audiosystém hrající v CX-60 má čistý a bohatý zvuk, jaký se běžně neslyší. Nutno však dodat, že automobilka ještě nevyřešila problém s podporou Android Auto a Apple CarPlay, u specifikace vozů pro Českou republiku stále nejsou dostupné.
Mazda CX-60 2,5 l e-Skyactiv PHEV
Motor: benzinový 4válec, 2488 cm3 + elektromotor
Výkon: 141 kW (192 k) při 6000 ot./min + 129 kW (175 k)
Systémový výkon: 241 kW (327 k) při 6000 ot./min
Systémový točivý moment: 500 Nm
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,8 s
Kombinovaná spotřeba (WLTP): 1,5 l/100 km + 23 kWh
Objem zavazadlového prostoru: 570 - 1726 l
Cena: od 1 343 090 Kč
První pokus o plug-in hybridní Mazdu tedy možná není bez chyb, za pozornost ale rozhodně stojí. Už proto, že ani s nejvyšší dostupnou výbavou se její cena nešplhá do nebes, testovaný kus jen lehce minul 1,5milionovou hranici. K lepšímu pochopení současných cenových relací dobře poslouží konkurenční BMW X5, které startuje na 1,9 milionu korun.