Největší sbírka vozů Mazda v Evropě. Unikátní německé muzeum láká na neznámé modely

Mazda Cosmo Sport odstartovala sbírku aut pro muzeum.
O něco dříve, v roce 1962, vznikla tato konkrétní Mazda K360. Samotná modelová řada byla pro japonského výrobce velkým prodejním úspěchem, mezi lety 1959 a 1969 se jich vyrobilo 280 tisíc, a to v době, kdy byl segment malých tříkolových náklaďáků velmi kompetitivní. V licenci tříkolku vyráběla dokonce Kia, pro niž to byl první automobil. Vedle tříkolky pak stojí červená Mazda R360, první osobní auto japonského výrobce spadající mezi takzvané kei cars. To se začalo vyrábět v květnu 1960.
V historii Mazdy se objevuje i celá řada netradičních aut s Wankelovým motorem. Třeba autobus Parkway, produkovaný v letech 1974 až 1976, s výkonem 100 kW a maximální rychlostí až 120 km/h. Moc rychlejších autobusů v té době neexistovalo. Nabízely se dvě verze - standardní s 26 místy a luxusnější s poloviční kapacitou.
Právě do ní patří i AZ-1, jehož výroba začala na podzim 1992. Bylo to v době, kdy malé sportovní modely třídy kei produkovala i Honda (roadster Beat) a Suzuki (roadster Cappuccino). Podle prvních písmen se pak této trojici začalo přezdívat kei cars ABC a mezi fanoušky i sběrateli po prakticky celém světě se těší mnohdy až kultovnímu statusu. Pozoruhodné je, že vývoj auta vedoucího k AZ-1 původně započalo Suzuki, pak ho ale postoupilo pro nezájem Mazdě, a následně AZ-1 krátce nabízelo i pod vlastní značkou se jménem Cara. Těch ale vzniklo jen lehce přes 500, je tak mnohem vzácnější než samotná AZ-1.
K čtvrté generaci 626 spadá i elegantní kupé z roku 1990 v atraktivní červené barvě.
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
18. 9. 2022 6:32
Bavorsko je automobilovým nadšencům známé především díky mnichovskému BMW, případně ingolstadtskému Audi. Obě značky provozují i rozsáhlá tovární muzea s řadou zajímavostí i ikonických modelů. Možná ještě zajímavější muzeum je ale v Augsburgu, kde je možné navštívit největší sbírku automobilů Mazda v Evropě. Jsou tam k vidění i modely známé jen v Japonsku.
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 25 minutami

Ze soudu o Čapím hnízdu se omluvila finanční ředitelka Agrofertu Procházková

Finanční ředitelka holdingu Agrofert Petra Procházková ve čtvrtek u hlavního líčení v případu kolem dotace na stavbu areálu Čapí hnízdo nevypovídala. Z jednání se omluvila kvůli zdravotním důvodům. K soudu dnes nedorazil ani bývalý premiér Andrej Babiš (ANO), který v kauze čelí spolu se svou někdejší poradkyní Janou Nagyovou obžalobě z dotačního podvodu. Podle právníka někdejšího předsedy vlády Eduardy Bruny je Procházková vzhledem ke svému postavení v Agrofertu klíčovým svědkem.

"I ostatní dnešní svědci jsou důležití, ale paní Procházková je naprosto klíčový svědek," uvedl Bruna. Spolu s finanční ředitelkou Agrofertu měla ve čtvrtek ráno vypovídat také reklamní a marketingová specialistka Tereza Svěráková, ani ta ale k soudu nepřišla. Soudce Jan Šott proto jednání přerušil, bude pokračovat až dalšími svědky, mezi kterými je například autor podoby farmy u Olbramovic na Benešovsku, architekt Jiří Javůrek.

Zdroj: ČTK
Další zprávy