Před 30 lety se na auta vydělávalo roky a nabídka byla tristní. Lidový automobil by dnes stál milion

Eva Srpová Eva Srpová
4. 9. 2017 6:47
Podle oficiálních ceníků Mototechny sice nabídka automobilů nebyla před třiceti lety úplně beznadějná, skutečnost se ale od teorie dost lišila. Před prodejnou se často stály fronty a na auto celá rodina pilně šetřila celé dlouhé roky. Podívejte se na vybrané vozy z nabídky Mototechny a jejich tehdejší prodejní ceny i přepočet, kolik by stály dnes.

Před revolucí se auta v Československu prodávala pouze v Mototechně, anebo v Tuzexu za bony. Ačkoli oficiální prospekty z tehdejší doby vykreslují poměrně slušnou nabídku automobilů, realita byla jiná.

Prodejci v Mototechně často jen krčili rameny, že na skladě nic nemají. Občas jim pomohlo "všimné" v obálce, mnohdy ale ani to ne.

Auta navíc často stála mnohem víc, než ceníky tvrdily. Vzhledem k průměrnému měsíčnímu platu, který byl před třiceti lety, tedy v roce 1987 přesně 3026 Kčs, na nové auto musela tvrdě šetřit celá rodina, například Škoda 120 L totiž stála 63 620 Kčs, ušetřit na ní z celého platu tedy trvalo 21 měsíců. Výrazně méně než dnes na levné rodinné auto.

Podívejte se do galerie na vozy, které se v roce 1987 nabízely a za kolik.

Přehled aktuálně nejprodávanějších aut v Česku najdete tady.

Popularitu všech svých předchůdců překonal model z roku 1983 - Fiat Uno. Kromě dalšího ocenění Euvropské auto roku drží mezi fiaty také prvenství v počtu vyrobených kusů - více než 8 milionů.
Popularitu všech svých předchůdců překonal model z roku 1983 - Fiat Uno. Kromě dalšího ocenění Euvropské auto roku drží mezi fiaty také prvenství v počtu vyrobených kusů - více než 8 milionů. | Foto: Fiat

Tuzex

Nabídka Tuzexu byla rozmanitější, vedle Škodovek se občas objevily například Fiat Uno, ale také Ford Escort nebo Peugeot 309, případně Volva, Simcy nebo Mercedesy. Auta se ale objevovala spíše nárazově, nejde říci, že by portfolio Tuzexu bylo stálé a auta dostupná.

Po přepočtu bonů na československé koruny však tuzexové vozy, jako například zmíněné Uno, vycházely na astronomické částky. Zmíněné Uno stálo zhruba 160 000 Kčs, tedy dvakrát víc než Škoda 130. Československá rodina by musela dávat 53 měsíců stranou jeden průměrný plat, aby na něj našetřila.

 

Právě se děje

Další zprávy