Martin Přibyl
31. 12. 2021 8:12
Nedostatek čipů, ještě tvrdší tlak na elektromobilitu, na konci roku personální změny ve vedení koncernu VW, které se přímo dotknou i domácí Škody, ale také monopost F1 na Karlově mostě a definitivní konec nalepovacích dálničních známek. Přinášíme přehled událostí, které v roce 2021 hýbaly automobilovým světem.
... a jeho důsledky
Komplikace ve výrobě se pak podepsaly i na prodejích. Zatímco začátkem roku se prodejní čísla dostávala z krize roku 2020, v jeho druhé polovině začal trh ztrácet. Lidé však o auta neztratili zájem, prostě jich nebylo dost. Dealeři přestali dávat slevy, zájem z řad zákazníků se přesunul k ojetinám, což znamenalo i zdražování v autobazarech.
Nedostatek čipů překopal i prodejní statistiky. Ve druhé polovině roku se z čela evropských žebříčků vytratil VW Golf a v Česku, i když ještě neznáme celkové statistiky, se po letech s největší pravděpodobností nestane prodejním vítězem Škoda Octavia. Automobilky ve výrobě upřednostnily auta s vyšší marží a elektromobily, které jsou pro ně důležité s ohledem na pokuty za překročení flotilových emisí CO2.
Prodejně se pak také dařilo značkám, které se s nedostatkem čipů dokázaly vypořádat svými odolnějšími dodavatelskými řetězci, což je například Hyundai, Kia nebo Toyota, případně specifickým řešením elektronické výstroje svých aut. Tesla například přeprogramovala svůj palubní software na jiné čipy, a i když se i ona potýkala s nedostatkem polovodičů, slavila i letos prodejní rekordy.