Honda E zapůsobila na emoce, její retro kukuč spojený s moderně zařízeným interiérem neměl chybu. Všechno ostatní ale budilo otazníky. Auto menší než Fabia s reálným dojezdem sotva 200 kilometrů stálo devět set tisíc korun.
Odpovídalo představám manažerů tradičních automobilek z doby před covidem. Bateriový pohon uvést na trh jako doplněk, který se bude postupně prosazovat dalších několik let. Zbytek nechat na trhu a státních podporách.
Letošní rok s nástupem čínských značek jako MG a Nio spolu s Teslou, která klíčové modely zlevnila i o čtvrtinu, zamíchal kartami. Opatrný přístup přestal stačit a "éčko" po nevalných prodejích mizí z trhu. Honda nyní uvádí daleko větší elektro SUV e:NY1.
Otázka je, co tradiční výrobci nabídnou místo toho. Velkou část peněz jim vážou aktivity spojené se spalovacími motory včetně servisní podpory a zásobování náhradními díly. Nedokážou proto reagovat tak pružně a na cestě mají modely odpovídající situaci před třemi lety.
Volkswagen kromě toho přestřelil očekávání poptávky po jakýchkoli elektromobilech a teď, kdy se jeho hatchback ID.3 dostal cenově na dohled Tesle, omezuje výrobu a škrtá v továrnách směny. Za ceny mírně nad milionem korun je z čeho vybírat a konkurence houstne.
Automobilky teď akcionářům slibují zlepšení od uvedení levnějších modelů za ceny od 25 tisíc eur, tedy 600 tisíc korun. Otázka je, co za takové peníze dostaneme.
Renault chystá elektrifikovaný typ R5, jehož základní vlastnosti nechtěně odkazují právě na Hondu E. Výrazný retrofilní design a délka do čtyř metrů, což je opět auto menší než Fabia.
Pokročilá chemie lithiových článků s vyšší energetickou hustotou ovšem přeci jen umožní instalaci až 52kilowatthodinové baterie, o polovinu víc než u Hondy. Díky úspornějšímu pohonu by pětka měla ujet ve smíšeném cyklu přes 350 kilometrů.
Na podobnou notu hraje Volkswagen ID.2. Vypadá jako trochu vyšší Polo a nese typické rysy starších modelů značky. Baterie slibuje 400kilometrový dojezd. Začátek prodeje se však očekává až v roce 2025. A otázka je, jestli to bude v té době zajímavá nabídka.
Něco jako Fabia za šest set tisíc je jistě lepší než něco jako Fabia za devět set tisíc. Pořád to ale nejsou peníze srovnatelné s auty na benzin.
A především je tu dravá konkurence ze zámoří. Čínské značky jako MG umějí ve třídě Golfu podseknout ceny o dobrých sto padesát tisíc korun. Tento náskok se jistě projeví i mezi menšími modely.
Z druhé strany chystá auto za 600 tisíc korun také Tesla. A ta nikdy nemluvila o malém hatchbacku, naopak o postupném rozšiřování nabídky o třídu níž. Na řadě je tedy spíše něco půdorysně bližšího Golfu než Polu a Fabii.
Už tento krátký pohled na spodní konec nabídky naznačuje, že současné zaostávání evropských a japonských výrobců bude obtížné dohnat. Nůžky se rozevírají a tradiční značky tahají za kratší konec.