Není jich mnoho, ani náhodou nejsou levná, ale síly mají za tři. Řeč je o autech, která na kouli utáhnou brzděný přívěs do 3,5 tuny nebo se k této hranici těsně přibližují. V posledních letech není pořízení takového auta úplně jednoduché, protože velké naftové motory, které jsou pro takovou práci nejvhodnější, z trhu kvapem mizí.
Dobře zásobené jsou v tomto směru stále ještě prémiové značky, kterým se pokuty za nadměrné limity CO2 daří v pořizovací ceně auta lépe rozpustit.
Třída G, GLE a GLS. To jsou podle mluvčího českého zastoupení automobilky Mercedes-Benz tři nejoblíbenější modely, které si majitelé těžkých přívěsů kupují nejraději.
K Fordu takoví lidé míří nejčastěji pro pick-up Ranger. "Nejčastěji si tohle auto pořizují na těžkou práci v terénu, ale samozřejmě toho i hodně utáhne. Asi devadesát procent rangerů prodáváme s tažným zařízením," odhaduje Petr Burián z českého zastoupení americké značky. Podobnou službu zvládá i Volkswagen Amarok, jehož současná generace právě z Fordu Ranger vychází.
Někdy se však přání zákazníků s nabídkou automobilky mine. Takovou zkušenost má i lékař Daniel Pilous, který se rozhodl obměnit svou Toyotu Land Cruiser z roku 1996 za stejný model ze současné produkce. "Trval jsem na šestiválci, což není problém jinde ve světě, ale v Evropě ano," říká.
Nakonec se rozhodl pro individuální dovoz "věčného" modelu 70 ze Saúdské Arábie. "Nafta by mi neprošla emisemi, ale ani benzinu nelituju," říká spokojeně. Spotřeba se oproti motoru 4,2 TD z jeho původního Land Cruiseru zvedla maximálně o litr a půl. "Nejvíc oceňuju, že je to pořád maximálně jednoduché auto. K údržbě je všechno krásně přístupné, není tu žádné turbo ani přímé vstřikování, které se pro tažení těžkých přívěsů moc nehodí," jmenuje Pilous hlavní výhody.
I nevýhod by se ovšem pár našlo. Protože je auto určené pro provoz kolem rovníku, chybí mu jakákoliv zimní výbava. A také moderní asistenty včetně tempomatu.
Jan Valenta z firmy Dajbych, která se individuálním dovozem Toyot zabývá, uvádí, že takových zákazníků, jako je Daniel Pilous, je ročně kolem pětačtyřiceti. "Skoro všechny je znám osobně, takže pokud se s autem něco stane, většinou se obrací nejdřív na mě. Mohu tedy zodpovědně prohlásit, že za těch šestadvacet let, co auta dovážíme, bych oprávněné reklamace napočítal na prstech jedné ruky," připomíná Valenta tradiční spolehlivost Land Cruiserů.
Jak je patrné z tabulky níže, mezi největší tahouny na českém trhu patří velká SUV nebo pick-upy. A na rozdíl od spartánsky vybavených Land Cruiserů z takřka historické modelové řady 70 jde většinou o vozy prémiových značek včetně Rolls-Royce, Bentley nebo Porsche.
Z uvedeného seznamu lze pouze SsangYong Rexton v současnosti pořídit pod milion, nové se v Česku prodává za 899 900 korun.
Auta, která utáhnou tři tuny a více
Motory | Maximální hmotnost přívěsu | |
Audi Q7 s adaptivním vzduchovým odpružením | 45 TDI, 50 TDI, 55 TFSI, SQ7, 55 TFSI e, 60 TFSI e | 3500 kg |
Audi Q8 s adaptivním vzduchovým odpružením | 45 TDI, 50 TDI, 55 TFSI, SQ8, RSQ8, 55 TFSI e, 60 TFSI e | 3500 kg |
Bentley Bentayga | 4.0 V8 | 3500 kg |
BMW X5/X6 | M | 3000 kg |
BMW X5/X6 | xDrive40i, M60i xDrive, xDrive30d, xDrive40d | 3500 kg |
BMW X7 | xDrive40i, M60i xDrive, xDrive40d | 3500 kg |
Ford Ranger | 2.0 EcoBlue, 2.0 EcoBlue Bi-Turbo, 3.0 EcoBlue V6 | 3400 - 3500 kg* |
Ineos Grenadier | 3.0 Turbo, 3.0 Twin-Turbo | 3500 kg |
Isuzu D-Max | 1.9 turbodiesel 4×4 | 3500 kg |
Land Rover Discovery | D250, D350 | 3500 kg |
Land Rover Defender 90 a 110 | P400, P525, D200, D250, D300 | 3500 kg |
Land Rover Defender 110 | P400e | 3000 kg |
Land Rover Defender 130 | P400, P500, D250, D300 | 3000 kg |
Range Rover Sport | D250, D300, D350 | 3500 kg |
Range Rover Sport | P460e, P550e | 3000 kg |
Range Rover | P530, P615, D300, D350 | 3500 kg |
Range Rover | P460e, P550e | 3000 kg |
Mercedes-Benz GLE/GLE Coupé | AMG GLE 53 Hybrid | 3300 kg |
Mercedes-Benz GLE/GLE Coupé | AMG GLE 53, AMG GLE 63 S | 3500 kg |
Mercedes-Benz GLS | AMG 63 | 3300 kg |
Mercedes-Benz GLS | 450, 580, 600, 350 d, 450 d | 3500 kg |
Mercedes-Benz třídy G | 500, AMG 63, 450 d | 3500 kg |
Porsche Cayenne/Cayenne Coupé | Turbo E-Hybrid | 3000 kg |
Porsche Cayenne/Cayenne Coupé | Cayenne, S, GTS, E-Hybrid, S E-Hybrid | 3500 kg |
Rolls-Royce Cullinan | 6.75 Twin-Turbo | 3300 kg |
SsangYong Rexton | 2.2 e-XDI | 3000 kg s možným navýšením na 3500 kg |
SsangYong Musso Grand | 2.2 e-XDI | 3500 kg |
Toyota Land Cruiser | 2.8 D-4D | 3500 kg |
Toyota Hilux | 2.4 D-4D, 2.8 D-4D | 3500 kg |
Volkswagen Touareg | 3.0 TSI, 3.0 TDI, 3.0 TSI eHybrid | 3500 kg |
Volkswagen Amarok | 2.0 TDI | 3200-3450 kg** |
Volkswagen Amarok | 2.0 TDI AT, 3.0 TDI | 3500 kg |
* V závislosti na provedení kabiny
** Podle výkonu
Pro kontext není od věci uvést, kolik na kouli utáhnou "běžná" auta. Třeba populární Octavia Combi zvládne v závislosti na motoru 1300 až 1600 kilogramů, Superb Combi dá maximálně 2200 kilogramů, a to se 195kW benzinovým dvoulitrem nebo 142kW naftovým dvoulitrem. Společným jmenovatelem je pak pohon všech kol.
Populární SUV Kodiaq zvládá minimálně 1800 kilogramů se základním benzinem či jako plug-in hybrid, nicméně 142kW dvoulitrová nafta s pohonem všech kol umí až 2,5 tuny.
Elektromobily jsou na tom s tažnou kapacitou hůře než spalovací vozy. S nejlepšími spalováky drží krok jen Ford F-150 Lightning, ten se ale na českém trhu oficiálně nevyskytuje. Tesla u Cybertrucku s pohonem obou náprav slibuje dokonce až pět tun. Do Evropy se ale také nedováží. Další elektrovozy pak následují s velkým odstupem. Třeba BMW iX a Kia EV9 s pohonem všech kol zvládnou 2,5 tuny.
Tesla Model X "dává" až 2300 kilogramů, zatímco za menší Model Y je možné zapřáhnout maximálně 1600 kilo. Je to pořád více než Škoda Enyaq, u ní automobilka udává nejvýše 1200 kg. Přes dvě (nebo rovné dvě) tuny utáhnou ještě třeba také BMW i5 a i7 s pohonem všech kol, Ford E-Tourneo Custom, Porsche Macan nebo Volvo EX90.