Jsou Češi věrní značce, když si kupují další ojetinu? Jen výjimečně. Kdo měl Fiat, další už nechce

Eva Srpová Eva Srpová
23. 8. 2017 12:25
Češi se obvykle při výběru ojetého auta neřídí tím, jakou značku vozu měli doposud. Jsou však výjimky. Nejvěrnější klientelu má podle statistik největších prodejců ojetin v Česku Škoda. Naopak majitelé například fiatů si pro další Fiat do bazarů chodí nejméně.
Češi nejsou příliš věrní automobilovým značkám. Často si kupují jiné auto, jako by pořád hledali to, které jim bude vyhovovat lépe.
Češi nejsou příliš věrní automobilovým značkám. Často si kupují jiné auto, jako by pořád hledali to, které jim bude vyhovovat lépe. | Foto: iStock

Jak jsou Češi loajální ke značce auta? Moc ne. Zejména v případě, kdy si další vůz vybírají v autobazarech. "U ojetých vozidel většinou funguje model, kdy zákazník disponuje určitým rozpočtem a v požadované kategorii hledá vhodné auto, aby se do daného rozpočtu vešel," říká Pavel Foltýn, ředitel rozvoje v Auto Esa. 

Statistika AAA Auto: Loajalita českých řidičů vůči značce

Škoda 46,00%

Škoda 46,00%
VW 32,60%
Toyota 30,20%
Ford 26,70%
Hyundai 25,70%
Renault 21,70%
BMW 19,30%
Kia 19,30%
Opel 17,30%
Audi 16,90%
Peugeot 16,30%
Suzuki 16,30%
Dacia 15,40%
Mercedes 14,40%
Citroen 14,30%
Volvo 11,10%
Fiat 8,80%
Seat 5,50%
Alfa Romeo 4,20%

Současně ale dodává, že výjimka existuje. Lidé, kteří doposud vlastnili Škodu, ať už novou nebo ojetou, si častěji vyberou zase škodovku. Jen o trochu méně loajální jsou prý také majitelé Volkswagenů nebo Fordů.

Podobné chování potvrzují v největším českém autobazaru AAA Auto, kde si o chování klientů vedou statistiku. "I přes velmi různorodou nabídku zahraničních výrobců zůstávají čeští zákazníci nejvíce věrni domácí značce Škoda. Když u nás zákazník prodává škodovku a kupuje novější auto, pak si ve 46 % případů opět vybere vůz domácí značky," říká provozní ředitel Petr Vaněček. Na druhé a třetí pozici v loajalitě značce se umisťuje Volkswagen a Toyota, pro obě se opětovně rozhodne 30 procent klientů.

Ze statistiky lze také snadno zjistit, kterým značkám jsou čeští řidiči nevěrní a jejichž další auto nese na kapotě jiný znak. Jsou to Alfa Romeo, Seat a Fiat. Všechny tři značky si za první pololetí letošního roku v autobazaru AAA Auto opětovně pořídilo méně než deset procent zákazníků, Alfa je na tom nejhůře, pro ni se znovu rozhodla jen čtyři procenta.

Výjimku ve vtahu českých řidičů ke konkrétním značkám aut však tvoří veterány. Díky nim se kredit italských značek zvyšuje. Právě majitelé veteránů značek Fiat nebo Alfa Romeo jsou totiž velmi loajální. V jejich případě ale zřejmě více rozhodují emoce a sympatie k jednotlivým modelům. 

Pomineme-li veterány, je to právě Škoda, která ale celkový průměr loajality českých zákazníků k automobilové značce ve zmíněném autobazaru zvyšuje, díky ní stejnou značku auta za první pololetí letošního roku pořídilo 28,21 % klientů.

V porovnání s některými západními evropskými zeměmi je to ale dost málo. "Češi jsou v tomto ohledu velmi jiní než třeba Němci. Dá se říci, že posledních 25 let stále hledají, co jim bude vyhovovat," doplňuje Vaněček.

Cliff Hodson posledních 38 let nesedl do ničeho jiného než do Mitsubishi.
Cliff Hodson posledních 38 let nesedl do ničeho jiného než do Mitsubishi. | Foto: Mitsubishi

Mezi nejloajálnější evropské řidiče údajně patří Britové. Před nedávnem byl zveřejněn příběh Cliffa Hodsona z jihozápadní Anglie, který 38 let řídí auta značky Mitsubishi. Je jí natolik věrný, že si počátkem letošního léta koupil už čtrnáctý vůz této značky v řadě.

První Mitsubishi Colt si koupil v roce 1979 a od té doby vlastnil různé modely včetně Sigmy, Galantu, Lanceru nebo ASX. Případ je to ale poměrně ojedinělý i v Británii, kde jsou řidiči věrní spíše jiným značkám, například Volvu nebo Subaru.

V Česku by se velmi pravděpodobně dalo najít mnoho řidičů, kteří už od mládí, kdy před rokem 1989 nebylo mezi auty a s omezeným rozpočtem pomalu z čeho vybírat, řídili jen vozy Škoda. A možná jim zůstali věrní i v současnosti.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Za ubytování v Praze zaplatí lidé od ledna 21 korun za den, městu poplatek vynese 370 milionů ročně

Ubytovací zařízení v hlavním městě budou od ledna vybírat poplatek za pobyt 21 korun za osobu a den. Podléhat mu budou i služby typu Airbnb. Jde o součet maximální sazby rekreačního a lázeňského poplatku. Vláda rozhodla o sloučení obou poplatků od nového roku v jediný. Praha díky tomu může počítat s výnosem téměř 370 milionů korun, tedy o zhruba 14 procent vyšším než dosud. Informace vyplývá z důvodové zprávy ke změně vyhlášky, kterou schválili pražští zastupitelé.

Podle novely zákona může být poplatek od ledna maximálně 21 korun za osobu a den, od roku 2021 budou moci obce podle svého rozhodnutí vybírat až 50 korun. Podle primátorova náměstka Petra Vyhnánka (Praha Sobě) bude návrh na zvýšení poplatku zastupitelům předkládat znovu za rok, protože současný poplatek je "směsně nízký", řekl. Dosud platil rekreační nebo lázeňský poplatek maximálně 15 korun za osobu a den a poplatek z ubytovací kapacity šest korun za lůžko a den.

Poplatek se týká každého krátkodobého pobytu bez ohledu na místo a účel. Neplatí se za první den pobytu a jen pokud ubytování nepřekročí 60 po sobě následujících dní. Osvobozeni od platby jsou lidé starší 70 let a lidé ubytovaní v souvislosti se sezonní prací. Nad rámec zákona Praha osvobodila od poplatku skupiny dětí a mládeže v ubytovnách sdružení dětí a mládeže, pokud cena za ubytování nepřesáhne trojnásobek poplatku za osobu a den.

před 32 minutami

Praha vypíše nový tendr na dostavbu vyhořelého křídla Průmyslového paláce, bude stát 2 miliardy korun

Hlavní město vypíše tendr s odhadovanou hodnotou dvě miliardy korun na dostavbu vyhořelého křídla a rekonstrukci Průmyslového paláce na Výstavišti. V pátek to schválili zastupitelé. Začít stavět by se mohlo koncem příštího roku. Město už jednu zakázku vypsalo, ale současné vedení magistrátu ji zrušilo, podle něj byla neaktuální. Projekt počítá se stavbou repliky levého křídla, které vyhořelo v roce 2008, a vybudováním nového zázemí či technických prostor.

Po rekonstrukci by palác měl sloužit stejnému účelu jako dosud, tedy k pořádání výstav, veletrhů, kongresů a dalších akcí. Střední trakt by podle schváleného dokumentu měl pojmout 1250 osob, pravé křídlo 2500, dostavěné levé křídlo 3300 a foyer 400 lidí.

Projekt dostavby a rekonstrukce se snaží co nejvíce zachovat původní podobu stavby z roku 1891, kdy byl palác otevřen. Kromě toho počítá s dobudováním dalšího zázemí a technickými úpravami památkově chráněného objektu. Novinkou bude například podchod pod levým křídlem paláce, kterým se bude možné od vchodu nebo z foyer dostat ke Křižíkově fontáně. Původně bylo v plánu vybudovat podchod i pod pravým křídlem, kvůli námitkám památkářů z toho však sešlo, a podzemní pasáž bude pouze pod nově dostavěným křídlem. Vnikne pod ním také nový suterén s prostory pro zázemí či sociální zařízení. Interiéry paláce by měly z větší části zůstat ve stávající podobě.

před 1 hodinou

Spojené státy sníží cla na čínský dovoz, tvrdí agentura Reuters

Spojené státy pozastaví plánované uvalení cla na další čínské zboží a sníží existující cla na čínský dovoz a Čína se výměnou za to zaváže, že příští rok koupí více amerických zemědělských produktů. S odvoláním na nejmenované americké zdroje obeznámené s jednáním o očekávané obchodní smlouvě USA a Číny o tom informovala agentura Reuters. Ta zároveň uvedla, že cílem opatření je zmírnit obchodní válku mezi dvěma největšími ekonomikami světa. Bílý dům nevydal k jednání oficiální prohlášení, což podle Reuters vyvolává spekulace o tom, zda s návrhy souhlasily obě zainteresované strany.

Další zprávy