Jen 11 značek vyrábí auta déle než Škoda. Prohlédněte si nejstarší automobilky světa

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 7. 2019 7:18
Opel i Fiat si letos připomínají 120 let od výroby svého prvního vozu. O nejstarší automobilky světa přesto nejde. Který výrobce je tím vůbec nejstarším se podívejte do galerie, kde najdete i stručnou historii dvanácti nejstarších dodnes fungujících automobilek. Mezi nimi je místo i pro mladoboleslavskou Škodu.
Foto: Výrobci

Mercedes-Benz - 1886

Kořeny automobilky Mercedes-Benz sahají až do roku 1886, kdy Karl Benz pod svou značkou Benz & Cie. vyrobil první benzinové auto na světě, takzvaný Patent Motorwagen. Je ale potřeba dodat, že ve stejném roce vyrobil svůj "kočár bez koní" i Gottlieb Daimler. První auto se jménem Mercedes se objevilo začátkem 20. století a vyrobila ho automobilka Daimler Motoren Gesellschaft, za níž stáli Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach.

Označení Mercedes je odkazem na dceru Emila Jellinka, který s Daimlerem spolupracoval a pro něhož automobilka vyrobila závodní speciál 35 HP. Právě ten byl pojmenován Mercedes, a protože byl vůz úspěšný, dostaly jméno Mercedes i další modely. A když je řeč o závodění, Mercedes-Benz si letos připomíná 125 let v motorsportu - v roce 1894 totiž závodila první auta s motorem Daimler.

A jak tedy vznikl Mercedes-Benz? Po první světové válce, kdy byla německá ekonomika v krizi, došlo ke spojení Daimleru a Benzu. V roce 1926 tak vznikla firma Daimler-Benz, která svá auta prodávala pod obchodní značkou Mercedes-Benz. Daimler je mimo jiné dodnes název koncernu, kam Mercedes-Benz spadá.

Mercedes-Benz se hned od počátku zaměřoval na luxusnější typy automobilů, jeho limuzíny byly oblíbené například mezi představiteli nacistického Německa včetně Adolfa Hitlera. Pověst automobilky nicméně ani touto kapitolou nijak neutrpěla a po konci druhé světové války byla výroba osobních automobilů obnovena. Ještě před ní, v roce 1936, stihla automobilka také uvést první naftové osobní auto na světě, model 260 D.

V roce 1954 Mercedes-Benz vstoupil do šampionátu formule 1, kde ale vydržel jen dva roky. A to navzdory dvěma titulům Juana-Manuela Fangia. V 90. letech se trojcípá hvězda do královny motorsportu vrátila jako dodavatel motorů týmu McLaren, z čehož vzniklo dlouholeté a úspěšné partnerství. Od sezony 2010 se Mercedes-Benz rozhodl vrátit do formule 1 se svým továrním týmem. Trumfem bylo, že spolu s ním se do kokpitu vrátil i Michael Schumacher. Úspěch se však nekonal, na ten došlo až s angažováním Lewise Hamiltona, který od roku 2014 dominuje šampionátu jezdců a Mercedes konstruktérů. Výjimkou byl rok 2016, kdy jezdecký titul získal Hamiltonův kolega Nico Rosberg.

Stejně jako na závodních tratích v současnosti byl a je Mercedes-Benz úspěšný i na silnicích. Když se vrátíme do minulosti, německá automobilka spolu s Boschem například v roce 1978 uvedla digitálními kontrolkami a senzory řízený systém ABS, který zabraňuje zablokování kol při brzdění. Za příplatek jej poprvé dostala třída S (W116). Pokud jde o elektronické pomocníky, má německý výrobce také výrazný podíl na rozšíření ESP, tedy elektronické kontroly stability.

Nejprve ji v roce 1995 uvedla mezi prvními do sériových aut, tehdy do luxusního modelu S 600 Coupé. V roce 1997, po propadáku třídy A v losím testu, Mercedes zavedl kontrolu stability standardně i u tohoto kompaktního vozu. To přispělo k rozšíření tohoto prvku do levnějších automobilů.

Dnes je Mercedes-Benz, jak již bylo řečeno, součástí koncernu Daimler. Loni pak šlo o nejprodávanější prémiovou značku na světě. I přesto se však v letošním druhém čtvrtletí musí potýkat s finanční ztrátou, za níž mohou například vyrovnání související s podváděním s emisemi naftových motorů.

Důležité modely: Mercedes-Benz 770, Mercedes-Benz 300 SL, Mercedes-Benz třídy C, Mercedes-Benz třídy E, Mercedes-Benz třídy S, Mercedes-Benz třídy G

 

Právě se děje

Další zprávy