Jen 11 značek vyrábí auta déle než Škoda. Prohlédněte si nejstarší automobilky světa

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 7. 2019 7:18
Opel i Fiat si letos připomínají 120 let od výroby svého prvního vozu. O nejstarší automobilky světa přesto nejde. Který výrobce je tím vůbec nejstarším se podívejte do galerie, kde najdete i stručnou historii dvanácti nejstarších dodnes fungujících automobilek. Mezi nimi je místo i pro mladoboleslavskou Škodu.
Foto: Wikimedia Commons - Pierre Poschadel (CC BY-SA 3.0)

Peugeot - 1889

Peugeot by mohl hravě být nejstarší automobilkou planety. Vždyť stejnojmennou společnost založili už v roce 1810 Jean-Pierre a Jean-Frédéric Peugeotové. Ti produkovali například pily nebo ocelové proužky pro oděvní průmysl, posléze přidali i mlýnky na kávu, sůl nebo pepř. Armand Peugeot, který ve druhé polovině 19. století ve firmě také působil, se však čím dál více zajímal o automobily. Nebylo tak ani velkým překvapením, když se v roce 1889 objevila parní tříkolka navržená Léonem Serpolletem.

Pára se neujala, Peugeot se tak rychle rozhodl pro spalovací motory. Ty nejprve dodával Panhard na základě licence Daimleru. Už v roce 1892 dokázal Peugeot vyrobit 29 automobilů a číslo se postupně navyšovalo. V roce 1896 vznikl první vlastní motor Peugeotu, což pomohlo rozvoji modelových řad. Armand Peugeot také odešel, aby založil vlastní firmu Peugeot na výrobu automobilů, zatímco původní Peugeot se zaměřil na kola a další produkty. V roce 1910 se ale obě firmy opět spojily do jedné.

Důležitou součástí historie značky je továrna v Sochaux, kam se výroba přesunula koncem 20. let. V roce 1929 se také poprvé objevilo auto s typovým označením, tvořeným třemi číslicemi s 0 uprostřed. Šlo o model 201, ve své době nejlevnější auto ve Francii. Na charakteristické označení mají Francouzi ochrannou známku, proto se například Porsche jmenuje 911, ačkoliv původně to mělo být 901.

Ve třicátých letech Francouzi také ukázali první kabriolet s pevnou skládací střechou - typ 401 Éclipse. Po druhé světové válce, která na Peugeot nedopadla tak jako na konkurenční Renault, došlo k obnovení výroby automobilů. Úspěch zaznamenaly modely jako 203, 204, 404 nebo 504. Automobilce se dařilo i v USA, kam se chce v nejbližších letech opět vrátit.

Rok 1974 přinesl nákup více než třetinového podílu v Citroënu, v roce 1976 Peugeot ovládl svého konkurenta úplně. To vedlo ke koncernu PSA Peugeot Citroën, který posléze převzal i evropskou divizi Chrysleru. Její modely se později prodávaly pod značkou Talbot, nakonec ale ani ta nepřežila. Peugeotu se každopádně dařilo mezi menšími a kompaktními vozy. Asi netřeba připomínat modely jako 205 nebo 206, respektive 309 nebo 306.

Zajímavý je také osud středně velké limuzíny 405, která se sice poprvé objevila už v roce 1987, díky licencím se však ve výrobě drží až do dnešních dnů. Peugeot, nebo lépe řečeno obecně celý koncern PSA, má rovněž silnou pozici na čínském trhu, kde vyrábí specifické modely, které jinde na světě nenabízí. Peugeot má také jednu českou stopu, od roku 2005 se ve společném závodě PSA a Toyoty v Kolíně vyrábí malý model 107, respektive 108. Úspěšná je i továrna PSA v Trnavě, kde vzniká malá 208.

Důležité modely: Peugeot 201, Peugeot 402, Peugeot 203, Peugeot 204, Peugeot 504, Peugeot 205, Peugeot 405, Peugeot 206, Peugeot 208

 

Právě se děje

Další zprávy