Jen 11 značek vyrábí auta déle než Škoda. Prohlédněte si nejstarší automobilky světa

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 7. 2019 7:18
Opel i Fiat si letos připomínají 120 let od výroby svého prvního vozu. O nejstarší automobilky světa přesto nejde. Který výrobce je tím vůbec nejstarším se podívejte do galerie, kde najdete i stručnou historii dvanácti nejstarších dodnes fungujících automobilek. Mezi nimi je místo i pro mladoboleslavskou Škodu.
Foto: Výrobci

Vauxhall - 1903

Lodní inženýr Alexander Wilson založil společnost Vauxhall už v roce 1857. První auto však firma vyrobila až v roce 1903, šlo tehdy o jednoválcový model, který ještě neměl ani volant. Ten se objevil o rok později, stejně jako zpátečka. Rozvoji automobilky výrazně pomohl konstruktér Laurence Pomeroy, který se brzy stal jedním z nejdůležitějších lidí Vauxhallu. Proslavil ho především závodní model Y-Type, který se později stal základem pro produkční model A-Type. Ten uměl jet až 160kilometrovou rychlostí.

Vauxhall vyráběl sportovně založená auta i po první světové válce, kdy ji Pomeroy opustil. Zásadní zlom v historii přišel v roce 1925, kdy značku koupil americký koncern General Motors a postupně začal měnit její tvář. V roce 1930 například přišel model Cadet, který se místo rychlosti zaměřil na nízkou cenu v kombinaci s vysokou užitnou hodnotou.

Druhá světová válka zastavila v Lutonu, sídle značky, výrobu automobilů. Místo nich nastoupily tanky. Po válce však došlo k obnovení výroby automobilů, které byly zaměřené na masovou část trhu. Ikonické se stalo jméno Viva, které bylo symbolem pro dostupné rodinné auto. Mnoho komponentů tento vůz sdílel s novým Opelem Kadett, nešlo však jen o jeho přeznačenou verzi. Vlastní modely nicméně Vauxhallu dlouho nevydržely.

Američané se rozhodli zkonsolidovat své evropské automobilky a začali upřednostňovat Opel - ten byl prodejně úspěšnější, navíc ekonomická situace ve Velké Británii na přelomu 60. a 70. let nebyla příliš dobrá a kvalita aut britského výrobce kolísala. Vauxhall tak začal prodávat především Opely s jiným logem a volantem napravo. To zvýšilo kvalitu a přineslo i zvýšení prodejů. Zajímavé je, že například označení Astra pro kompaktní model použil Vauxhall dříve než Opel.

Stejně jako se dařilo Opelu, dařilo se i Vauxhallu. Populární byla nejen Astra, ale například i model Cavalier, tedy britská varianta Opelu Vectra, nebo malá Corsa. Nicméně na přelomu tisíciletí se, podobně jako Opelu, Vauxhallu částečně přestalo dařit. Některé modely byly podrobeny novinářské kritice, v roce 2002 pak automobilka přestala vyrábět osobní auta v Lutonu a přesunula se do Ellesmere Portu. 

V roce 2009 došlo k bankrotu koncernu GM, který měl v úmyslu prodat Opel a Vauxhall. To se mu nakonec povedlo až v roce 2017, kdy obě značky koupil francouzský koncern PSA. Vauxhall nicméně dále nabízí jen přeznačené modely Opelu.

Důležité modely: Vauxhall Y-Type, Vauxhall A-Type, Vauxhall E-Type, Vauxhall Viva, Vauxhall Cavalier, Vauxhall Astra, Vauxhall Corsa

 

Právě se děje

Další zprávy