Jen 11 značek vyrábí auta déle než Škoda. Prohlédněte si nejstarší automobilky světa

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 7. 2019 7:18
Opel i Fiat si letos připomínají 120 let od výroby svého prvního vozu. O nejstarší automobilky světa přesto nejde. Který výrobce je tím vůbec nejstarším se podívejte do galerie, kde najdete i stručnou historii dvanácti nejstarších dodnes fungujících automobilek. Mezi nimi je místo i pro mladoboleslavskou Škodu.
Foto: Výrobci

Buick - 1903

Americká automobilka Buick Motor Company, mimochodem nejstarší zámořská automobilka, vznikla v roce 1903 na popud Davida Dunbara Buicka. Prvním vozem byl Model B (ačkoliv automobil s označením Buick se objevil už v roce 1899, nikoliv však pod automobilkou Buick Motor Company), který dostal dvouválec s rozvody OHV. Ty byly v té době rovněž novinkou.

Buicku se sídlem nikoliv v Detroitu, ale v nedalekém městě Flint, se začalo dařit. Úspěch podnítil vznik koncernu General Motors v roce 1908, za nímž stál mimo jiné v té době majitel Buicku William C. Durant. Pod hlavičku GM se záhy přidaly i Oldsmobile, Cadillac nebo GMC.

Zajímavé je, že už na začátku 20. století byly modely Buick úspěšné u vysoce postavených politiků v Číně. Právě asijská země totiž v současnosti nejspíše drží Buick nad vodou - až 80 procent všech prodaných aut značky šlo za loňský rok právě do Číny. Američané tam samozřejmě stěžejní modely vyrábí. Populární jsou například velká MPV GL6 a GL8, případně kompaktní Verano. To vychází ze současné generace Opelu Astra.

V závěru 30. let značka posbírala několik zajímavých prvenství. V roce 1938 představil Buick vůbec první koncept Y-Job z pera Harleye J. Earla. Šlo o velký otevřený model například s vyklápěcími světlomety. V roce 1939 potom značka uvedla blinkry. Tedy prvek, s nímž konkurence přišla až o mnoho let později.

I po druhé světové válce se značce prodejně dařilo, ikonickým se stal například model Electra, který byl součástí trojice nových menších modelů představených koncem padesátých let. V polovině 60. let se pak u dealerů Buicku objevily mimo jiné i modely Opelu (tehdy součást koncernu GM), což by se dalo označit za symbolické. Z modelů německého výrobce dnes nabídka Buicku vychází.

Mimochodem právě do 60. a 70. let spadá začátek výroby asi nejznámějších modelů LeSabre, Riviera, Regal nebo Skylark. V roce 1998 se vedení automobilky z Flint přesunulo do Detroitu, v roce následujícím pak zavřela své brány i tamní továrna a výroba se rovněž přesunula mimo jiné i do Detroitu.

Na rozdíl od let minulých se však Buicku na začátku nového tisíciletí nedařilo. Problémy pak vyvrcholily v roce 2009 bankrotem koncernu General Motors. Buick, na rozdíl třeba od Pontiacu nebo Oldsmobilu, situaci přežil, nicméně dnes nabízí portfolio modelů, které nejsou původní. Naopak mají základ v jiných značkách koncernu GM, a v podobě Opelu i těch bývalých.

Důležité modely: Buick Series 50, Buick Electra, Buick LeSabre, Buick Riviera, Buick Regal, Buick Skylark, Buick GL8

 

Právě se děje

Další zprávy