Jen 11 značek vyrábí auta déle než Škoda. Prohlédněte si nejstarší automobilky světa

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 7. 2019 7:18
Opel i Fiat si letos připomínají 120 let od výroby svého prvního vozu. O nejstarší automobilky světa přesto nejde. Který výrobce je tím vůbec nejstarším se podívejte do galerie, kde najdete i stručnou historii dvanácti nejstarších dodnes fungujících automobilek. Mezi nimi je místo i pro mladoboleslavskou Škodu.
Foto: Ford Motor Company

Ford - 1903

Své první auto vyrobil Henry Ford už v roce 1896, nicméně automobilka Ford Motor Company vznikla až v roce 1903 (mezi investory byli i John a Horace Dodgové, kteří později založili automobilku Dodge). Ještě toho roku se představil také první vůz Fordu - Model A s dvouválcovým motorem, na jehož vývoj automobilka použila téměř veškeré své finance. Risk se ale vyplatil. Model A se stal populárním a Ford na něm poměrně výrazně vydělal.

Největšího úspěchu však Ford dosáhl s Modelem T. Ten se představil v roce 1908 a hned od začátku šlo o dostupné a odolné auto, které pomohlo postavit Ameriku na čtyři kola. Klíčem k úspěchu bylo zavedení pásové výroby v roce 1913, která umožnila výrazně zvýšit počet vyrobených aut a zároveň snížit jejich cenu. Auto mělo navíc zaměnitelné díly, i to snižovalo jeho cenu. Ve výrobě nakonec Model T vydržel až do roku 1927, přičemž vzniklo přes 15 milionů kusů.

Mezitím, v roce 1922, Ford koupil Lincoln, aby mohl soupeřit s luxusními značkami jako Cadillac. V roce 1939 pro změnu založil značku Mercury, to jako konkurenci například Buicku. Tím byl položen i základ automobilovému koncernu s Fordovým jménem, ačkoliv Mercury ukončilo svou činnost v roce 2010.

Na Model T navázal v roce 1927 Model A, který hrál i poměrně významnou roli v motorizaci Sovětského svazu. Licenci na něj a nákladní typ AA totiž Ford prodal v roce 1929 automobilce NAZ (později GAZ). Výroba začala v roce 1932. O šest let dříve Ford také otevřel závod v Německu, prvním vyrobeným autem byl Model T z dovezených dílů.

Americké automobilce se dařilo i po skončení druhé světové války, ikonickým se stal především pickup F-Series, který se v nabídce drží dodnes a je nejprodávanějším vozem ve Spojených státech. Naopak nepovedenou kapitolou byla extravagantní automobilka Edsel, která koncem 50. let nenaplnila svůj potenciál a po třech letech skončila. Pro Ford znamenala poměrně citelnou finanční ztrátu.

Zpět však k povedenějším automobilům, jakým je bezesporu Mustang, poprvé představený v roce 1964. O tři roky později pak evropské pobočky americké automobilky založily Ford of Europe, tedy evropskou dceřinou společnost. Ta zaznamenala úspěch například s Transitem, Escortem nebo Fiestou. Za zmínku také stojí úspěch ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Le Mans, kdy v roce 1966 Ford GT40 zlomil nadvládu Ferrari a ještě následující tři roky slavný závod opanoval.

Fordu se zkrátka prodejně dařilo, jeho modely byly v Evropě i Americe populární. V 90. letech pak modrý ovál koupil Jaguar, Land Rover, Aston Martin a Volvo. Všechny značky ale postupně prodal, protože se mu výrazně zhoršily prodeje a Ford začátkem 21. století končil pravidelně ve ztrátě. Značce nepomohla ani světová finanční krize v roce 2008. I v současnosti se modrý ovál potýká s poklesem celosvětových prodejů, na což reaguje mimo jiné úpravou nabídky. Nejen v USA, ale i v Evropě skončí některé tradiční modely, naopak větší důraz bude kladen na SUV.

Důležité modely: Ford Model A, Ford Model T, Ford F-Series, Ford Taurus, Ford Mustang, Ford Focus, Ford Fiesta, Ford Transit

 

Právě se děje

Další zprávy