Jediná Škoda Kamiq s pohonem všech kol. Afriq se inspiroval Dakarem, umí vyrobit vodu

Škoda Afriq je už osmým žákovským prototypem značky od roku 2014.
Pod kapotou je navíc dvoulitrové TSI o výkonu 140 kW.
Kabina je spartánská a účelná, jak se na závodní speciál patří. Zobrazit 33 fotografií
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 5. 2022 13:11
V roce 2014 představila Škoda první prototyp automobilu vytvořený jejím středním odborným učilištěm. Od té doby se žákovská auta stala tradicí, letos se tak po roční odmlce způsobené pandemií onemocnění covid-19 představuje již osmé auto s okřídleným šípem vytvořené studenty. A z mnoha ohledů se Afriq může jevit jako nejradikálnější ze všech dosavadních prototypů.

Základem osmého studentského speciálu se stalo malé SUV Kamiq, které ale prošlo důslednou maskovací proměnou. Spíše než auto do města tak teď připomíná speciál pro dakarskou rallye a nakonec tato reminiscence není samoúčelná. Škodovka je totiž od roku 2021 v rámci koncernu Volkswagen zodpovědná mimo jiné za region severní Afriky. Na tuto skutečnost pak odkazuje jméno Afriq a vlastně i onen robustní vnější vzhled, připomínající původní domovinu slavné dálkové rallye.

Afriq je na rozdíl od běžného Kamiqu jen dvoudveřový, zadní pár dveří byl svařen a připojen k ochranné kleci. Auto dále dostalo nové nárazníky, podběhy kol i rozšířené blatníky, zesíleno bylo i odpružení s nímž stoupla světlá výška na 190 mm. Tomu přitom odpovídá i pohon, protože ačkoliv základní Kamiq je striktně předokolkou, studenti pro svůj výtvor použili pohon všech kol původem ze Škody Octavia. Stejné auto darovalo i dvoulitrový benzinový čtyřválec TSI o výkonu 140 kW pod kapotou.

A protože sériový vůz může mít nejvýše 110kW patnáctistovku, kvůli větší jednotce bylo potřeba upravit uložení nejen její, ale i sedmistupňové dvouspojkové automatické převodovky a také uchycení přední nápravy. Komplexní proměnou prošel rovněž podvozek, vzadu se kvůli úpravám nápravy uplatnily rovněž díly z Octavie a původ v bestselleru má i půlená nádrž s upraveným nalévacím hrdlem. Konkrétní dynamická data Škoda neuvádí, SUV ale váží 1350 kilogramů.

Kromě Octavie se při tvorbě Afriku uplatnily i komponenty ze závodní Fabie Rally2 evo, konec konců studentům se stavbou pomáhali přímo odborníci z divize motorsportu. Ze světa rychlostních zkoušek si tak auto půjčuje třeba zadní střešní spoiler, podobně jako závodní Fabia má i ventilační klapku ve střeše, rychlouzávěry kapoty a zadních dveří nebo přídavnou světelnou rampu. Kola OZ pak mají 15 palců a jsou lakována zelenou barvou, která ladí s celkovým barevným pojetím Afriqu, opět navazující na existující rallyeové speciály.

Celkově měří žákovský prototyp 4362 mm na délku, 1870 mm na šířku a 1570 mm na výšku, mezi nápravami pak má 2649 mm. Kabina je hodně spartánská opět po vzoru závodních speciálů. Nejdůležitější tam tak jsou anatomické sedačky se šestibodovými bezpečnostními pásy, závodní Fabia pak poskytla i  volant a palubní desku s navigací. Jízdu vozu zaznamenávají dvě kamery s mikrofony, nezbytný je hasicí systém umístěný za sedadlem spolujezdce. Zajímavým prvkem je izraelský generátor vody Watergen, který získává pitnou vodu z okolní vzdušné vlhkosti.

Škodu Afriq stavělo 25 studentů a studentek, i za zmíněné pomoci odborníků mimo jiné z divize motorsportu, celkem čtyři měsíce a dva tisíce hodin. Pandemie onemocnění covid-19 a s ní spojené restrikce realizaci prototypu poněkud posunula, místo loňského roku se tak představil až letos.

 

Právě se děje

Další zprávy