Jaké je typické auto, které pořizují Češi? Ojeté, do dvou set tisíc a koupené z úspor

ČTK ČTK
7. 8. 2019 10:15
Téměř dvě třetiny (63 procent) Čechů si pořizují ojetá auta, čtvrtina dává přednost novému vozu a 12 procent volí zánovní předváděcí auto. Do ceny 200 000 Kč se při koupi posledního vozu vešlo 65 procent motoristů. V příštích třech letech o změně auta uvažuje 35 procent Čechů, desetina jej ale nechce vlastnit. Vyplývá to z červnového průzkumu agentury Behavio mezi 1000 respondenty pro společnost Driveto, která nabízí dlouhodobý pronájem automobilů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

Celkem 77 procent lidí si své poslední auto pořídilo z vlastních úspor a 23 procent využilo úvěr nebo jiné možnosti financování. Okolo tří procent se rozhodlo pro krátkodobý nebo dlouhodobý operativní leasing. "Při volbě operativního leasingu je hlavním benefitem absence starostí o vůz, možnost kdykoliv zrušit smlouvu a také možnost výhodně auto odkoupit," uvedl výkonný ředitel Driveto Adam Szabó.

Při výběru vozu hraje hlavní roli jistota ohledně minulosti auta, která je klíčová pro 50 procent lidí a důležitá pro dalších 41 procent. Zkušební jízdu vyžaduje 91 procent lidí. Pro dvě třetiny lidí je důležité auto vlastnit, opačně to má každý desátý.

Zhruba 30 procent řidičů mělo dopředu vybranou konkrétní značku, 35 procent se rozhodovalo mezi několika značkami. Přibližně 29 procent si pořídilo značku Škoda, po devíti procentech pak Ford nebo Volkswagen. Pro majitele škodovek byl výběr značky klíčový a důležitá je i pro lidi s Volkswagenem a Fordem. Naopak lidé jezdící s Renaultem říkají, že důležitá není.

Téměř třetina lidí si pořídila auto v bazaru a 31 procent u autorizovaného dealera, 17 procent od známého a 15 procent na inzerát. Čtvrtina lidí za auto zaplatila od 80 000 do 110 000 Kč a stejný podíl pak přes 290 000 Kč. Méně než 50 000 za poslední auto vydala pětina lidí.

Téměř každý den usedne za volant 61 procent tuzemských řidičů a stejný podíl využívá jeden vůz. Každodenně jezdí hlavně lidé s vyšším příjmem. Ženy a lidé s příjmem do 10 000 korun jsou častěji svátečními řidiči.

Služba Driveto je na trhu od května 2017 a je součástí investiční skupiny Miton. V roce 2018 spustila firma Driveto Klub, kde zájemci o vůz nemusí dokládat svou finanční historii a vybraným novým vozem odjíždí do tří dnů. Můžou ho také kdykoliv vrátit.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Zemřel fotograf Pavel Jasanský, bylo mu 82 let

Ve věku 82 let zemřel Pavel Jasanský. Byl jedním z nejosobitějších a nejinovativnějších českých fotografů 60. až 80. let minulého století, míní kurátor Pavel Vančát, který s ním spolupracoval na mnoha výstavách. Jasanský se věnoval divadelní fotografii a grafické úpravě tiskovin, fotografoval zpěváky i hudební skupiny. Spolupracoval s Divadlem za branou či Divadlem Na zábradlí.

Vytvářel subjektivní dokumenty a rozměrné snímky aktů, asambláže a plastiky. Kromě fotografií tvořil i grafiky, objekty, přemalby fotografií, projekce a instalace. V letech 1981 a 1982 se podílel na neoficiální výtvarné akci Most, kterou organizoval Jiří Sozanský a která reagovala na destrukci města Most. Po pádu komunismu spoluzaložil agenturu Signum a provozoval vlastní grafické studio Jago, v 90. letech také učil na pražské FAMU.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 28 minutami

Britský prodejce oblečení Boohoo koupil značku Debenhams. Obchody převzít nechce, hrozí zánik 12 000 míst

Britský on-line prodejce oblečení Boohoo koupil zhruba za 55 milionů liber (1,6 miliardy Kč) značku Debenhams, včetně jejího webu. Žádný ze 118 obchodů, které má Debenhams na hlavních třídách britských měst, se ale Boohoo převzít nechystá. Zájem nemá ani o zaměstnance, takže v ohrožení je až 12 000 pracovních míst. 

Společnost Boohoo převzetí značek Debenhams popisuje jako transformační záležitost a označuje ji za velký krok. Podmínky dohody ale znamenají zánik pracovních míst, což v prosinci avizovali už správcové Debenhams, když zahájili likvidaci této 242 let staré firmy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy