Včera kompakt, dnes nákupní taška. Podívejte se, o kolik narostla auta za 50 let.

Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 8. 2021 6:02
Že nová auta s každou generací rostou, není nic úplně překvapivého. Automobilky se často chlubí, kolik milimetrů mezi nápravami nebo do šířky nové vydání toho kterého modelu nabralo. Málokdo si však uvědomuje, kolik auta nabrala ne během dvou, ale hned několika generací. My jsme vybrali jedenáct oblíbených modelů napříč segmenty a podívali se, jak v průběhu času rostly. Srovnání najdete v galerii.

Data uváděná v tabulkách vycházejí z informací v dobových autokatalozích, u současných verzí se vždy jedná o data pro aktuální podobu vozu i po případné modernizaci. Inspirací byl článek britského srovnávače pojištění Compare the Market.

Fiat Panda

Rostou i ta nejmenší auta, byť pravděpodobně ne tolik jako třeba kompakty. Jako příklad jsme si vzali vůz Fiat Panda, jehož první generace měla premiéru v roce 1980 a výhradně s třídveřovou karoserií. Je to paradox, protože když v roce 2003 střídala letitý model generace nová, měla striktně pět dveří, čehož se auto drží dodnes. Vzhledem k tomu, že první generace vozu vydržela na trhu dvacet let, je velikostní skok mezi ní a nástupcem poměrně značný. Všimněte si také nárůstu výšky, kdy se právě vyšší stavba karoserie stala pro druhou Pandu typickou.

Panda I Panda II Panda III
Délka 3380 mm 3538 mm 3653 mm
Šířka 1460 mm 1578 mm 1643 mm
Výška 1445 mm 1589 mm 1551 mm
Rozvor 2160 mm 2299 mm 2300 mm

Mezi druhou a třetí generací už takový rozdíl není a rozvor je u obou modelů prakticky stejný. Kdo však zná historii městského Fiatu, nemůže to pro něj být až takové překvapení. Platforma novějšího modelu totiž z té starší přímo vychází. 

 

Právě se děje

Další zprávy