Peklo v Dacii Duster: Test zkoumal, jak nejlépe zabránit rozpálení auta na slunci

Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 8. 2021 17:19
Německý autoklub ADAC postavil sedm takřka identických Dacií Duster na rozžhavené parkoviště, aby zjistil, jak v létě co nejlépe zabránit rozpálení interiéru na přímém slunci.
Test rozehřívání interiéru, ilustrační snímek
Test rozehřívání interiéru, ilustrační snímek | Foto: ADAC

Během čtyř hodin okolo poledne se mělo ukázat, jak rozpálení vnitřku oblíbeného SUV zabrání bílá barva, tónovaná skla a nejrůznější "opatření": mokrý ručník na palubní desce, reflexní clona pod čelním sklem, odrazná fólie na čelním skle a plátěný potah kabiny vozu.

V průběhu testu dosahovaly venkovní teploty takřka třiceti stupňů Celsia, vzduch uvnitř referenčního Dusteru bez jakékoli ochrany se přitom rozpálil na 53 stupňů. Nejlépe před přehřátím interiéru ochrání plachta překrývající horní část kabiny (tedy všechna okna), teplota uvnitř takového auta stoupla na 44 stupňů.

Test také ukázal, že je lepší, když je jakákoli ochrana před pálícími slunečními paprsky nainstalovaná mimo auto. Odrazná fólie na čelním skle totiž skončila v pořadí druhá, interiér se uvnitř rozehřál jen na 45 stupňů. Naopak při umístění reflexní clony pod sklo se teploměr zastavil na 49 stupních a mokrý ručník na palubní desce znamenal rovnou padesátku.

Podobného výsledku dosáhnou i zadní tónovaná skla, která oproti referenčnímu Dusteru snížila teplotu v interiéru po čtyřech hodinách na slunci o dva stupně. Zamezí totiž rozehřívání velkých čelních ploch zadní lavice. V rozpáleném autě bez tónovaných skel rostou teploty vzadu na 57 stupňů, u vozu se zatmavenými okny jen na 48.

Samotná barva laku auta má na rozehřívání interiéru relativně malý vliv, teplota uvnitř bílého auta byla v porovnání s referenčním černým o pět stupňů nižší. A to navzdory tomu, že teplota černého laku dosáhla 65 stupňů, kdežto bílého jen 44.

Příčinou je to, že zásadní vliv na rozehřívání vnitřku auta mají černé plochy palubní desky a potahů sedadel. Na nich může teplota přesahovat i sedmdesátku a to již znamená nebezpečí popálení. Každá fólie nebo plachta, která v takovém případě zamezí přímému dopadu slunečních paprsků na černý plast nebo tmavou látku, je pak účinným řešením. Volant je díky tomu o 14 až 26 stupňů chladnější.

Autoklub ADAC ve svých doporučeních opakuje zásadu nenechávat děti nebo zvířata v autech odstavených na přímém slunci. Kvůli zabránění přehřátí se vyplatí překrýt něčím alespoň volant a palubní desku, ručník není od věci přehodit ani přes dětskou sedačku, která by se jinak rovněž zbytečně přehřála. Ochrana auta před sluncem a rozpálením nemusí být drahá, plachty kryjící horní část kabiny se na internetu prodávají za pár stovek.

 

Právě se děje

Další zprávy