Jak jezdí nejslabší Rapid s tříválcem? První dojmy

Radek Pecák Radek Pecák
15. 10. 2012 8:04
Vývoj původního motoru 1,2 HTP výrazně pokročil
Foto: Radek Pecák

Motorističtí novináři si tříválcový motor 1,2 HTP nikdy příliš neoblíbili. Jeho drnčivý zvukový projev a vyšší spotřeba při jízdě dálničními rychlostmi, byly jako negativní vlastnosti zmiňovány v prakticky všech testech od roku 2003, kdy se poprvé objevil pod kapotou tehdejší první generace fabie.

Škoda však na své dítko (vyvinula ho již před jedenácti lety) nezanevřela a dokonce rozhodla o jeho nasazení pod kapotu svého zatím nejnovějšího modelu - rapidu.

Takto vypadá motor pod kapotou
Takto vypadá motor pod kapotou | Foto: Aktuálně.cz

Není to ale ten samý motor, jak se redaktor Aktuálně.cz mohl na vlastní kůži přesvědčit při krátké testovací jízdě v areálu zkušebního polygonu Škody v Úhelnici u  Mladé Boleslavi.

Je to velký posun vpřed 

Současně jsme měli  možnost srovnat projev motoru s jeho předchůdcí, které jsou dodnes montovány do fabií a roomsterů.

Základ motoru je samozřejmě stejný, jako zmiňované "hátépéčko, má tedy původní hliníkový blok i hlavu válců. Rozvodové ústrojí bylo přepracováno již před třemi lety, kdy původní pouzdrový řetěz nahradil ozubený. Má samozřejmě 4 ventily na každém válci, stejně jako silnější varianta motoru HTP.

Křivky průběhu výkonu a točivého momentu
Křivky průběhu výkonu a točivého momentu | Foto: Radek Pecák

Nyní pro rapid, a také kvůli nutnosti splnit emisní normu Euro 5 byla nově naladěna řídicí jednotka a upraveno bylo sání i výfukový trakt.

Výsledkem je jednak navýšený výkon o 4 kW, motor tedy nyní disponuje maximálním přídělem síly 75 koní v 5400 otáčkách a maximálním točivým momentem 112 Nm v 3700 otáčkách za minutu.

Faktem je, že úpravy (a možná také lepší uložení motoru ve větším automobilu) pomohly. Alespoň tak lze usoudit z prvních několika kilometrů na zcela rovném úseku testovacího polygonu.

Spotřeba je zatím otazníkem

První změnu lze zaregistrovat hned po nastartování a zejména, pokud jste předtím řídili fabii s motorem 1,2 HTP. Motor je mnohem tišší a také vůz zdaleka tolik nerozvibruje. Technici, jak prozradili, poměrně dlouho hledali optimální nastavení volnoběžných otáček. Nakonec jsou na hranici 840 otáček za minutu (pokud není alternátor zatížen například zapnutou klimatizací - to se zvyšují o další stovku) a tato relativně vysoká hodnota přispěla k jeho kultivovanějšímu chodu.

Dobrý obrázek poskytlo okamžité přesedání z fabií do rapidu a naopak
Dobrý obrázek poskytlo okamžité přesedání z fabií do rapidu a naopak | Foto: Aktuálně.cz

I v rapidu se lze nyní s tímto motorem poměrně svižně rozjet. Motor nyní znatelně lépe reaguje na povely od plynového pedálu. Ovšem poměrně slušná dynamika končí se zařazením třetího rychlostního stupně. Rozjet auto na sto kilometrů v hodině trvá podle tabulek Škodovky 13,9 sekundy (přičemž s nejsilnějším benzinovým agregátem 1,4 TSI) to trvá jen 9,5 sekundy) a dočkat se maximální rychlosti 175 kilometrů by vyžadovalo přímo nebeskou trpělivost.

Nicméně pro pohodovou jízdu s dětmi na rodinný výlet nebo na víkendové cesty na chalupu bude i  tento motor postačovat. ale Otázka je, zda se ale přece jen nutnost ho častěji vytáčet nepodepíše na výši účtů za benzín. I výrobce uvádí, že rapid s ním bude mít kombinovanou spotřebu 6,1 litru na sto kilometrů, což je nejvíce ze všech čtyř zážehových agregátů, které si lze vybrat. 

To samozřejmě ověříme později při dlouhodobém testu vozu. 

 

Právě se děje

Další zprávy