Auto pro lovce. Pick-up, který projede každou rokli a na korbě si doveze kance

Auto pro lovce. Pick-up, který projede každou rokli a na korbě si doveze kance
Ineos je mladá britská automobilka, kterou založil průmyslník sir Jim Ratcliffe.
Chtěl náhradu za končící Land Rover Defender.
Nyní přichází s novou variantou, jde o pick-up Quartermaster.
Ten se pyšní velkou korbou.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
4. 4. 2024 5:46
V Česku se začal prodávat Ineos Quartermaster, pick-up mladé britské automobilky, který se pyšní terénními schopnostmi a širokými možnostmi úprav. O takový typ vozu mají podle zástupců dealerství zájem hlavně lovci, kteří pak na korbě přivezou střelenou trofej.

Značka Ineos je důkazem, že sny o vlastním vyvinutém autě si lze plnit v dnešním moderním, regulovaném a složitém světě i na evropském území. Ultimativní off-road je dítětem průmyslníka sira Jima Ratcliffa, který se nedokázal smířit s tím, že původní Land Rover Defender už nedostane adekvátní, v terénu schopnou náhradu.

Grenadier, mimochodem pojmenovaný po jeho oblíbeném londýnském baru, se začal prodávat na vybraných trzích před samým koncem roku 2022, v polovině loňského roku dorazil na český trh. Na to, o jaký typ auta jde, je poměrně úspěšný.

"Prodali jsme 80 aut za půl roku, což je skvělé. Kupuje si ho opravdu rozmanitá skupina zákazníků. Ať už lesníci, zemědělci, myslivci, také lesní správa nebo vodní záchranná služba, často zkrátka lidé s dobrodružnou povahou. Je velmi oblíbený mezi hobby lovci," vypočítává Tomáš Petrů, marketingový manažer prodejce Dajbych 4×4.

Grenadier není levný, pětimístný Station Wagon vyjde na necelé 2,2 milionu korun. Tak schopný, odolný, jednoduchý, ale zároveň poměrně moderní off-road ale prakticky nemá konkurenci.

Za tu se dá považovat Toyota Land Cruiser, případně Ford Bronco. Jeep Wrangler má pod kapotou nanejvýš dvoulitrové turbo. A Mercedes-Benz Třídy G? Jistě, jen bude ještě dražší a do opravdu náročného terénu se ho bude většina lidí bát vzít.

Pick-up jako druhý do party

Novinkou od Ineosu, mimochodem gigantického chemického koncernu z Velké Británie, je varianta pick-up vycházející z Grenadieru. Má identické motory, šasi i přední část s kabinou. Quartermaster má být stejně odolný i spolehlivý a daleko užitečnější než jiné pracovní pick-upy.

Rozvor se prodloužil, a to o podstatných 305 milimetrů. Délka auta se tak natáhla o 545 mm na aktuálních 5440 mm. Na korbu o rozměru 1564 mm x 1619 mm se bez problémů vejde europaleta mezi podběhy kol. Zadní víko je tak masivní, aby uneslo 225 kg.

Výrobce uvádí, že užitečné zatížení auta je 760 kg pro dieselový motor a 835 kilogramů pro benzinový.

Quartermaster měří na délku 5440 mm.
Quartermaster měří na délku 5440 mm. | Foto: Ineos

Korba se dá zakrýt plátěnou stříškou, uzamykatelným rolovacím krytem nebo vybavit příčníky a střešním nosičem, čímž se přepravní kapacita auta ještě zvýší. A je tu pochopitelně také možnost objednat si auto bez korby, pouze s šasi a kabinou a podle svých požadavků vyrobit speciální nástavbu.

Ineos Quartermaster jsme krátce vyzkoušeli v off-road areálu prodejce Dajbych v Plzni. Jediné místo, které by se u extrémního pick-upu dalo povazovat za slabinu, je jeho délka, přece jen jezdit s autem dlouhým bez šesti centimetrů 5,5 metru přes terénní zlomy a vyjíždět z rozbahněných van do příkrých kopců není nic pro nezkušené "off-roadisty".

Auto na rámovém podvozku od rakouské Magna Steyr, s tuhými nápravami od italské Carraro, která mimochodem vyrábí zemědělskou techniku, s vysokou světlostí a uzávěrkami diferenciálů i redukční převodovkou ale zvládá vyjet snad všechno. Pyšní se světlostí podvozku 264 mm a hloubkou brodění 800 mm.

Zdatně mu ke skvělým schopnostem pomáhá také vynikající dvakrát přeplňovaný naftový šestiválec z dílen BMW o výkonu 183 kW spárovaný s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. 

Výhodou Quartermasteru je ale především fakt, že jde o permanentní čtyřkolku, zatímco jiné pracovní pick-upy mívají pohon přední nápravy přiřaditelný. I proto se Ineos velmi hodí především na tahání až 3,5tunových přívěsů.

Nový pick-up má tak konkurenci ještě řidší, většina z nich je zaměřená spíše na silniční komfort a není tak všestranná a praktická jako právě Ineos. Kdo by využil schopnosti nového britského pracanta, těžko by se spokojil s Fordem Ranger či Volkswagenem Amarok či Jeepem Gladiator.

Cena ale není zrovna z nejlevnějšího kraje. Začíná na částce 1 938 921 korun, nad to si lze vybrat varianty Trialmaster a Fieldmaster jako v případě Station Wagonu. Ta první je zaměřená víc na terénní schopnosti (nepřiplácí se z uzávěrky diferenciálu či terénní pneumatiky), nemá ale kožené čalounění a 18" lité disky jako verze Fieldmaster, která je víc do města.

Oba tyto modely začínají na stejné sumě 2 178 752 Kč a oproti základu mají ve výbavě parkovací kameru vzadu, parkovací asistent vpředu, vyhřívaná zpětná zrcátka a nabíjecí body pro přídavná zařízení. A ty se hodí, protože Ineos je auto jako dělané pro různé dovybavení a doplňky podle toho, k jakému účelu si ho majitel pořídí. 

Ineos Quartermaster 3.0 Twin-Turbo

Motor: dieselový 6válec, 2993 cm3, twin-turbo
Výkon: 183 kW při 3300 ot./min
Točivý moment: 550 Nm při 1250 ot./min
Nejvyšší rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Kombinovaná spotřeba: 10,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 2740 kg 
Cena od: 1 938 921 Kč

Že nebude tato verze tak zákaznicky úspěšná jako auto s klasickou kabinou, je jasné i jeho prodejcům. "Zatím teprve zjišťujeme, kdo si ho v Česku koupí. Zájem o něj mají například lovci, kteří svou kořist nechtějí vozit v kufru auta, ale odděleně na korbě," říká Tomáš Petrů z Dajbychu 4×4. A sportovních lovců je v Česku překvapivě dost.

 

Právě se děje

Další zprávy