Od žebřiňáků až k bájnému Golemovi. Sanitky v Česku nejsou jen Škoda 1202 či 1203

Škoda 1202, jedna z nejznámějších sanitek české historie.
S rozvojem aut na počátku 20. století se ale postupně i sanitky dočkaly motorizace. Třeba Laurin & Klement vyrobil svou první sanitku z typu C1 v roce 1906. Šlo o vojenskou sanitku, kde byla čtvery nosítka umístěná nad sebou.
Škoda 1203 byla nesmrtelná v užitkové verzi, podobně na tom byla i sanitka. Vyráběly se dál, i když se výroba kompletně přesunula do Trnavy, a v různých rolích sloužily sanitní 1203 ještě dlouho po sametové revoluci. Však také chromované nárazníky vystřídaly plastové, zmizel přední kšilt. Jen ten dýchavičný motor mezi předními sedadly zůstal.
Pokud už nešlo o auto československé či socialistické výroby, byly poměrně populární sanitky na základech Mercedes-Benz. Na konci 60. let šlo třeba o typ L408, toto je pro změnu typ L409, který se licenčně vyráběl v Íránu u automobilky Iran Khodro, a v Československu byly ve své době hned čtyři tyto sanitky.
Ani na počátku 90. let Tatra nevzdala hledání sanitní T613. Vznikl tak model SV či RZP, který měl podvozek (ovšem prodloužený o 540 mm) a přední část karoserie z T613, ale vzadu byla prostorná nástavba s dvoukřídlými dveřmi. Nakonec těchto sanitek s místem pro jedna nosítka vzniklo 23. Zobrazit 50 fotografií
Foto: Martin Přibyl
Jan Matoušek Dan Poláček Jan Matoušek, Dan Poláček
17. 6. 2024 6:02
"Příteli, chvátej, SOS." Tak zni jeden z veršů ústřední melodie seriálu Sanitka, který v Česku přispěl ke zpopularizování některých typů sanitek. Historie aut zachraňujících životy je ale mnohem pestřejší než jen Škody 1201, 1202 nebo 1203. Podívejte se, jak se sanitní auta v Československu a Česku vyvíjela od 19. století až do současnosti.
 

Právě se děje

Další zprávy