Extrémní vozidla, nad kterými zůstává rozum stát. Auta z dolů, letišť i kosmodromů

Jan Matoušek Dan Poláček Jan Matoušek, Dan Poláček
9. 2. 2023 6:02
Optikou osobních aut je za extrémní vozidlo možné považovat třeba původní vojenský "Humvee", šestikolový Mercedes třídy G nebo terénní supersport Aixam Mega Track. Jenže tam, kde osobní auta končí, nákladní a pracovní stroje teprve začínají. Vybrali jsme některé z nejextrémnějších průmyslových vozidel minulosti i současnosti. Podívejte se do galerie.

Nejšílenější sedan historie

Ve východním bloku patřil mezi specialisty na podobná těžká pracovní monstra především Sovětský svaz. Takzvaných "všudychodů" tamní automobilky vyrobily celou řadu, zmínit se v tomto případě dá jen hrstka. Jedním z těch vůbec nejzajímavějších je MAZ 541, občas titulovaný jako nejšílenější, největší či nejdivnější sedan na světě. To snad kvůli tvaru karoserie, jinak běloruský speciál sedanem v pravém slova smyslu nebyl, zato tahačem letadel ano.

Podobně jako už zmíněná Tatra 815 TPL má i MAZ 541 nízkou stavbu karoserie, to kvůli konstrukci v polovině 50. let nových letadel Tupolev. Základem vozu je těžký sklápěč MAZ 525, pod kapotou je 38,8litrový naftový dvanáctiválec původem z tanku a na délku má 541 skoro 7,8 metru. Pohotovostní hmotnost přesáhla 28 tun, vznikly ale jen tři kusy.

 

Právě se děje

Další zprávy