Umí plavat, létat i předpovídat budoucnost. Prohlédněte si monstra i kuriozity silnic

Isetta - auto, do které se nastupuje přes otevírací přední část.
Mysleli jste si, že první hybridní auta přišla až s masovým rozvojem automobilismu? Není to pravda. Vůbec první funkční hybrid na světě totiž vyrobil Ferdinand Porsche v době, kdy pracoval u rakouské firmy Lohner. Představil jej v roce 1900 pod názvem Lohner-Porsche s elektromotory přímo v kolech, kterým energii nedodávala baterie, ale spalovací motor fungující jako generátor. Jakkoliv však šlo o pokrokovou technologii, která dokonce byla připravena k sériové výrobě, mimo jiné vysoká hmotnost vozu spolu s krátkým dojezdem ale hybridní a koneckonců i elektrický pohon na delší dobu pohřbily.
L'Oeuf Electrique, v překladu elektrické vejce, je pozoruhodný francouzský automobil Paula Arzense, návrháře a inženýra, z roku 1942. Jak už název napovídá, jde o elektromobil, jehož nejzajímavějším prvkem byla extrémně lehká a průhledná karoserie z plexiskla a hliníku. Ta váží 60 kg, kvůli elektromotoru a především bateriím je ale hmotnost celého vozu 350 kg. I se dvěma cestujícími na palubě zvládne plně nabité "vejce" ujet až 100 km. Produkce se model nikdy nedočkal, až do smrti svého tvůrce v roce 1990 však zůstal jeho majetkem, dnes je k vidění v automobilovém muzeu v Mulhouse.
Peel P50 se v roce 2010 zapsal do Guinnessovy knihy rekordů jako nejmenší sériové auto na světě. Tříkolka má na délku jen 134 cm, přesto jezdí až 60 km/h. Zajímavostí je chybějící zpátečka, při potřebě jejího využití je prostě třeba lehké auto přesunout ručně. Na ostrově Man se auto původně vyrábělo mezi lety 1962 a 1965, v roce 2011 ale byla výroba, ručně a na zvláštní objednávku, obnovena - nejprve s benzinovým a později i elektrickým motorem. Autocar v lednu 2018 psal o tom, že ročně se prodá asi 15 nových P50.
Na něj navázal o něco větší, 2,6metru dlouhý model S-3D s celokovovou karosérií. Ten se nabízel mezi lety 1970 a 1987.
Foto: Profimedia.cz
Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
17. 11. 2020 7:08
Většina automobilů by se dala bezpečně zařadit do kategorie běžných modelů pro přepravu z bodu A do bodu B. Každý cílí na trochu jinou skupinu zákazníků, liší se výkonem i vlastnostmi, celkově jsou ale poměrně normální. A pak je menší procento vozidel, která by bylo možné hodit do škatulky "bláznivá" či "kuriózní". A právě několik modelů z této škatulky jsme vybrali v následující galerii.
 

Právě se děje

před 1 hodinou

České dráhy v pandemii přepravily meziročně o 64 milionů méně cestujících

České dráhy (ČD) v loňském roce přepravily 117,7 milionu cestujících, což je meziročně o 64 milionů méně. Důvodem poklesu byla koronavirová krize, která oslabila dálkovou i regionální dopravu. Dráhy kvůli tomu loni ztratily na tržbách více než čtyři miliardy korun. Letos navíc situace zatím pokračuje, oznámila v úterý společnost. V předchozích letech zájem o cestování vlaky pravidelně stoupal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy