Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
1955: Fiat 600
Skvělé prodejní výsledky západních aut s motorem vzadu, k jejichž reprezentantům patřil Fiat 600, byly hlavním argumentem, aby takové vozidlo připravila i mladoboleslavská automobilka. Škoda 1000 MB sice nakonec byla podstatně větší než Fiat 600, ale v principu využila obdobné řešení s kapalinou chlazeným čtyřválcem umístěným za zadní nápravou. Samotný Fiat 600 nebyl na našich silnicích neznámý. Mototechna v 60. letech inzerovala, že italský vůz má malé vnější rozměry, snadno se řídí a je úsporný. Vyhovuje zejména začátečníkům, protože motor vydrží i mnohé chyby při ovládání vozidla. Na auta se však tehdy čekalo v pořadnících a pro mnoho Čechoslováků zůstal Fiat 600 pouhým snem. Když v roce 1969 jeho výroba skončila, museli se často spokojit s Trabantem.