Před dvaceti lety to byla na pražském Karlově mostě velká sláva. Veřejnosti se tu oficiálně představil nový typ automobilu. Po premiéře si jej krátce vyzkoušel i tehdejší prezident Václav Havel.
Škoda Felicia v karosářské variantě hatchback byla prvním modelem vyráběným v mladoboleslavské automobilce po majetkovém vstupu koncernu Volkswagen.
Ve výrobním programu Felicia nahradila model Favorit. Nebyl to ale zcela nový vůz. Technická koncepce favoritu zůstala zachována, do útrob modelu se ovšem dostaly nové technologie a prvky výbavy. Při konstruování již mladoboleslavským technikům vydatně pomáhali specialisté z Volkswagenu.
Zlepšila se pasivní bezpečnost
V porovnání s favoritem narostla felicia do délky o čtyři centimetry, do šířky o půldruhého centimetru.
Jako první model značky Škoda nabídla Felicia například dvojici airbagů a protiblokovací brzdový systém ABS. Mezi komfortní výbavy už mohla patřit klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u (vrcholné verze nazvané Laurin & Klement) i kožené čalounění.
V červnu roku 1995 se začala prodávat i varianta kombi, z ní byly odvozeny i užitkové varianty pick-up a Vanplus. Téměř 19 tisíc malých "valníčků" se prodalo i pod označením Volkswagen Caddy.
Pro "aktivní trávení volného času" vytvořila Škoda ze svého pick-upu i velmi atraktivní vůz Felicia Fun.
Milion a půl vozů
Felicia vydržela ve výrobním programu téměř sedm let. Poslední vyrobený exemplář sjel z linky v dubnu roku 2001. Lidé a firmy si koupili celkem 1,42 milionu felicií.
V době, kdy se začala vyrábět, byla Felicia stále jediným modelem značky Škoda. Již o dva roky později ale Škoda šokovala svět svojí novodobou octavií, v roce 1999 vyjela na silnice první fabia.
V rallyovém mistrovství světa působila felicia od roku 1995 do roku 1997. Již v první sezoně obsadila třetí místo ve své třídě, za volantem seděli jezdci Emil Triner a Pavel Sibera. V roce 1996 skončil pilot Stig Blomqvist ve voze Škoda Felicia Kit Car při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení, v mistrovství světa roku 1997 pak skončila druhá ve své třídě. Následně převzal rallyové aktivity značky model Octavia WRC.
Za třicet průměrných platů
Při začátku prodeje stála základní varianta felicie 209 000 korun. Průměrná mzda v té době ale dosahovala jen zhruba 7000 korun.
V současnosti stojí fabia třetí generace - obdobně velký vůz jako felicia - nejméně 234 900 korun. Průměrná mzda už ale přesahuje 25 000 korun.
Základním motorem ve felicii byl nejprve benzinový motor o objemu 1289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka se ale brzy rozšířila o osvědčené agregáty používané v malých vozech koncernu Volkswagen, konkrétně benzinový 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW. S motorem 1,6 dokázala felicia vyvinout velmi slušnou maximální rychlost 170 kilometrů v hodině, motor 1,9 D zase lákal spotřebou pod šest litrů na sto kilometrů.
Karosérie, byť v ní znalci poznávali rysy favoritu, měla velice pohledné linie. Ještě větší rozdíl byl v interiéru. Tvar palubní desky obdivovali i zákazníci na západoevropských trzích. Tento vůz skutečně znamenal pro Škodu první významný prodejní úspěch na trzích s náročnými zákazníky.
V roce 1998 vůz podstoupil modernizaci. Získal mimo jiné nové světlomety a novou masku chladiče, po vzoru octavie první generace.
V současnosti je na našich silnicích felicia stále ještě hojně zastoupená. Zájemci ji v bazarech mohou získat za ceny od několika tisíc až po zhruba 40 000 korun za nejzachovalejší exempláře z posledních roků výroby.