Výrobce elektromobilů Tesla předal ve čtvrtek společnosti nápojové PepsiCo svůj první nákladní elektromobil Semi. Tesla však neposkytla žádné aktualizované prognózy k ceně, výrobním plánům ani množství nákladu, který auto může převážet. Informovala o tom agentura Reuters.
Předání vozu v nevadském závodě Tesly se účastnil generální ředitel firmy Elon Musk. Ten uvedl, že bateriový nákladní vůz pro dálkovou dopravu sníží emise na dálnicích a výkonem a bezpečností překoná současná auta s naftovým motorem. Bude prý využívat technologii rychlého nabíjení, kterou Tesla použije také ve svém připravovaném pick-upu Cybertruck. Ten by se podle vyjádření Muska na pódiu nevadského závodu měl začít vyrábět příští rok.
O vývoji plně elektrického kamionu Tesla informovala už před pěti lety, kdy představila jeho koncept. Musk tehdy sliboval, že se výroba spustí za dva roky, nakonec se tedy zpozdila o tři.
Slon, co umí běžet jako gepard
Konkrétní informace o použité technice ale nepadly. Pouze to, že Semi používá tři elektromotory vyvinuté pro výkonnou verzi modelu S od Tesly, model Plaid S. "Pouze jeden z nich je zapnutý při dálniční rychlosti a dva jsou v záloze, když náklaďák potřebuje zrychlit, což je funkce, díky které je náklaďák energeticky účinnější," řekl Musk a dodal: "Díky tomu má ve srovnání s dieselovým náklaďákem šílenou sílu. V podstatě je to jako slon pohybující se jako gepard."
Odborníci z oboru ale přesto zůstávají skeptičtí k tomu, že nákladní elektromobily na baterii ekonomicky zvládnou převážet velké náklady na vzdálenosti stovek kilometrů.
Tesla nezveřejnila hmotnost nenaloženého vozu Semi, což je jedna z důležitých specifikací a zásadní faktor pro stanovení efektivity elektrických nákladních vozů. Prezentace vozu také skončila bez toho, aby Musk odpovídal na otázky, jak to na akcích Tesly často dělá.
Tesla neoznámila dokonce ani ceny modelu Semi, neposkytla podrobnosti o původně plánovaných variantách vozu ani nedodala prognózu dodávek pro PepsiCo a jiné zákazníky. Pouze informovala, že začne Semi používat k přepravě dílů do svého závodu v Kalifornii.
V roce 2017 Tesla uvedla, že verze Semi s dojezdem 300 mil (482,8 km) bude stát 150 tisíc dolarů (3,5 milionu Kč) a verze s dojezdem 500 mil (804,7 km) pak o třicet tisíc dolarů více (4,2 milionu Kč). Od té doby se ale výrazně zvýšily ceny osobních vozů Tesla.
Předsedkyně správní rady Tesly Robyn Denholmová se nedávno nechala slyšet, že Tesla by letos mohla vyrobit sto vozů Semi. Musk řekl, že cílem Tesly je v roce 2024 smontovat 50 tisíc nákladních vozů.
V roce 2017 si výrobce nealkoholických nápojů PepsiCo objednal sto nákladních aut. Mezi další firmy, které si Semi objednaly, patří pivovar Anheuser-Busch, přepravní firma United Parcel Service (UPS) a maloobchodní řetězec Walmart.
Musk uvedl, že používá Semi pro testovací jízdy mezi závody v Nevadě a Kalifornii. Na jedno nabití podle něj vůz ujel 500 mil (800 km) a i s nákladem vážil 81 000 liber (36,741 tuny).
Tesla nezveřejnila hmotnost nenaloženého vozu Semi, což je jedna z důležitých specifikací a zásadní faktor pro stanovení efektivity elektrických nákladních vozů. Prezentace vozu také skončila bez toho, aby Musk odpovídal na otázky, jak to na akcích Tesly často dělá.
Tesla sice byla před pěti lety jedna z prvních automobilek, která se pochlubila plány vyrábět bateriový nákladní vůz, ale tím, že se se sériovým vozem zpozdila, ji předběhli konkurenci. Elektrické nákladní vozy už vyrábějí například firmy Daimler, Volvo a Renault.
Na snímku na prezentaci Tesla také ukázala obrázek budoucího robotaxi, které je ve vývoji, s maketou budoucího vozu zakrytou plachtou.