Nejrychlejší a nejdražší Tesly. Model S a X Plaid míří do Česka, berany jim nechybí

Tesla Model X Plaid je špičkovou verzí amerického elektromobilu.
Foto: Tesla, Inc.
Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 8. 2022 15:15
Nejrychlejší modely Tesly je možné objednávat i v Česku. Americká automobilka zveřejnila ceny pro Model S a Model X ve verzi Plaid, která má rovnou tři elektromotory a výkon přesahující hranici tisíce koní. Nepřekvapí, že dražší modely výrobce elektromobilů na českém trhu ani nenabízí.

Stěžejními modely Tesly jsou v Česku i celé Evropě menší typy Model 3 a Model Y, které jsou nejprodávanějšími elektromobily starého kontinentu. Vedle nich má ale americký výrobce v nabídce stále také Model S a Model X, které naposledy loni prošly modernizací, při níž mimo jiné dostaly nový volant připomínající beraní rohy a také špičkovou verzi Plaid. Kdo ji v Evropě chtěl, měl poslední měsíce smůlu. Konfigurátor obou aut sice ukazoval klíčové parametry, ceny ale k dispozici nebyly.

To se teď mění a oba modely je možné objednávat s tím, že první kusy dostanou zákazníci v listopadu a prosinci letošního roku. Model S Plaid přijde na 3 465 900 korun a Model X Plaid na 3 551 900 korun. To není málo, ale oba modely se minimálně na papíře chlubí až neskutečnými dynamickými parametry.

O pohon obou amerických aut se starají hned tři elektromotory, které pohání všechna čtyři kola. Dohromady dokážou jednotky vyvinout sílu 750 kW, tedy 1020 koní. A vzhledem k okamžitému záběru elektromotorů pak Tesla udává pro Model S Plaid zrychlení na 100 km/h za 2,1 vteřiny a pro Model X Plaid za 2,6 vteřiny. Zejména v případě velkého a těžkého SUV je to úctyhodná hodnota. Maximální rychlost je u Modelu S 322 km/h, Model X umí "jen" 262 km/h.

Je ovšem nutné podotknout, že hodnoty zrychlení nezahrnují takzvaný rollout, což zjednodušeně znamená, že se zrychlení neměří úplně od nuly, ale auto má v době začátku měření už určitou nízkou rychlost. Jak Aktuálně.cz psalo již dříve, mělo by to být zhruba 9,5 km/h a "skutečné" zrychlení na 100 km/h by tak u Modelu S mělo být zhruba na úrovni 2,3 vteřiny. 

Ačkoliv jsou ale dynamické parametry na úrovni supersportů těch nejvyhlášenějších značek, baterie s využitelnou kapacitou 95 kWh stále poskytuje dostatečně dlouhý dojezd. Konkrétně je to 600 km u "eska" a 528 km u Modelu X. Nabíjet je možné až 250 kW, a to u specifických Superchargerů, kterých je v Česku aktuálně sedm.

Výbava obou aut zahrnuje centrální 17palcovou obrazovku, kterou je možné otočit na výšku i na šířku a na níž je možné třeba hrát hry nebo sledovat filmy. Další displej je před řidičem a svou obrazovku mají i cestující na zadních sedadlech. Volant je poloviční ve tvaru zmíněných beranů, dále mají oba modely třízónovou automatickou klimatizaci, audiosystém s 22 reproduktory, vyhřívání všech sedadel a volantu nebo odemykání pomocí mobilního telefonu. Model X pak má šest míst k sezení. Kabina je černá s dekoračními plochami připomínající karbon, černobílé nebo krémové provedení přijde na 59 tisíc korun.

Připlácí se také za kola: Model S má standardně "devatenáctky" a za 128 tisíc korun ještě o dva palce větší ráfky, Model X má standardně "dvacítky", ráfky s 22 palci pak stojí dokonce 156 tisíc korun. Standardní barva je bílá, černý lak přijde na 44 200 korun a modrý, červený nebo stříbrný na 57 tisíc korun.

Další peníze pochopitelně spolknou funkce autopilota. Základní verze s automatickou změnou jízdního pruhu, adaptivním tempomatem nebo automatickým parkováním přijde na sto tisíc korun, pokročilé provedení, které podle Tesly umí navíc samo zastavit na semaforu nebo se automaticky pohybovat v ulicích města, pak stojí 200 tisíc korun.

Vedle špičkového modelu Plaid nabídne Tesla Modely S a X také ve slabším provedení se dvěma elektromotory a výkonem 500 kW. Tyto verze ale zatím nemají ceny, jakkoliv je možné si je zarezervovat. Dodávky by měly začít počátkem příštího roku.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy