Pod označením Explorer si nejspíše leckterý automobilový fanoušek představí velké pětimetrové SUV s "plnotučným" osmiválcem, případně plug-in hybridním šestiválcem, jak je tomu poslední roky v Evropě. Nové ani ne 4,5 metru dlouhé SUV se starým jménem je ale úplně jiná písnička. Je to první auto modrého oválu postavené na platformě MEB koncernu Volkswagen.
O dohodě mezi Fordem a VW se napsalo před pár lety hodně, zahrnovala především kooperaci v oblasti užitkových aut, ale zároveň právě také poskytla Fordu přístup ke stejnému technickému základu, jaký má Škoda Enyaq iV nebo Volkswagen ID.4. Právě i těmto modelům bude chtít nový Explorer konkurovat.
A minimálně v něčem je i překoná. Zatímco tisková zpráva je na technická data skoupá, britský Autocar píše o tom, že nejsilnější verze se dvěma elektromotory a pohonem všech kol nabídne 250 kilowattů. Koncernová SUV na stejném základě mají maximálně - jako u Enyaqu RS iV - 220 kilowattů. Více výkonu znamená i lepší akceleraci z 0 na 100 km/h pod šest sekund. Kromě nejsilnější verze budou k dispozici i zadokolky s výkonem 125 a 210 kW.
Jak velká bude baterka, neví ani britský magazín, spekuluje ale o využitelné kapacitě 52 a 77 kWh - to je podobné jako u Enyaqu a spol. Explorer s nejvyšším dojezdem má každopádně mít rádius asi 500 kilometrů. Baterie samotná se pak z 10 na 80 procent dostane za 25 minut.
České zastoupení Fordu už zveřejnilo i první indikativní cenu - základní Explorer by se měl prodávat za 1,1 milionu korun, níže než Enyaq i ID.4. Přesný ceník ale bude k dispozici až ve druhé polovině roku. A ještě jedno číslo: kufr má 450 litrů v základním uspořádání. Vyrábět se elektrické SUV bude v Kolíně nad Rýnem. Tam ještě dojíždí výroba Fiesty, která se ale letos rozloučí. Že malé ekonomické benzinové auto nahradí středně velké elektrické SUV, je odrazem doby.
Jestliže na jedné straně Ford ukázal veledůležitý elektromobil, který má značku nasměrovat k roku 2030, kdy v Evropě jiná než elektrická auta prodávat nebude, na straně druhé postupně uvádí na jednotlivé trhy naprostý protiklad Exploreru. Americký benzinový 4,8metru dlouhý off-road Bronco. Jeho příchod oznámila značka už loni, teď se přidávají i české ceny a konkrétnější informace.
Důležitou informací je, že oficiální prodejní kanály nabídnou jen model s pěti dveřmi (třídveřové provedení ale nabízejí někteří individuální dovozci). Vzhledem k emisím na úrovni až 332 gramů CO2 na kilometr a spotřebě 13,9 l/100 km je ale počet dostupných aut omezený. Pod kapotou Bronca je totiž dvakrát přeplňovaný zážehový šestiválec 2.7 EcoBoost s výkonem 246 kilowattů v kombinaci s desetistupňovým automatem a přiřaditelným pohonem všech kol.
Kontrast k elektrickému Exploreru nemůže být větší. V Česku se Bronco prodává ve dvou výbavách: civilizovanější Outer Banks a více offroadové Badlands. První zmíněná verze začíná na 1 949 900 korunách a má třeba automatickou dvouzónovou klimatizaci, 12palcový centrální dotykový displej, navigaci, částečně virtuální osmipalcové budíky, sadu asistentů pro jízdu na silnici i v terénu, vyhřívaný volant a přední sedačky, 18palcová kola a odnímatelnou střechu i dveře.
Badlands startuje na 2 054 900 korunách a přidává například možnost stálého pohonu všech kol, ovládání pro připojené příslušenství ve formě navijáku či přídavných světel, elektronicky ovládanou mechanickou uzávěrku diferenciálu přední i zadní nápravy, odpojitelnou přední stabilizační tyč, střešní ližiny, k ochraně pod motorem přidává i ochranu předního nárazníku nebo gumy s vyšší bočnicí nazuté na 17palcová kola (Outer Banks má o palec více). Ve volitelné výbavě obou verzí mimochodem nechybí ani stan montovaný na víko kufru za 12 900 korun.
Největším konkurentem Bronca bude i v Česku Jeep Wrangler. Ten se prodává výhradně s pětidveřovou karoserií a plug-in hybridním pohonem 4xe o výkonu 280 kilowattů. Součástí výbavy je osmistupňový automat a pohon všech kol, ve dvou výbavách pak Wrangler startuje na akční ceně 1 999 000 korun.