Máte 20 minut. Jak daleko dojede elektromobil, když je na nabíjení málo času

Máte 20 minut. Jak daleko dojede elektromobil, když je na nabíjení málo času
Jasným vítězem testu s dvacetiminutovým dobíjením se stal Hyundai Ioniq 6 se zadním pohonem. Jako jediný z 80 testovaných aut překonal hranici 900 kilometrů.
Druhý Lucuid Air ujel o 72 kilometrů méně, navíc k tomu potřeboval mnohem větší baterii.
BMW iX xDrive 50 zvládl 835 kilometrů.
Mercedes EQS 450+ vytěžil ze své aerodynamické karoserie 825 kilometrů. Zobrazit 10 fotografií
Foto: ADAC
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
18. 7. 2024 5:33
Auta na baterky jsou dobrá jen na cesty okolo komína, zní častý argument odpůrců elektromobility. Pravdou je, že krátký dojezd a dlouhý čas strávený u nabíječek byl ještě před pár lety pro elektroauta typický. Jenže doba pokročila a staré argumenty u nových modelů většinou neplatí. Německý autoklub ADAC se rozhodl v testu 80 aut prověřit, kolik kilometrů ujedou s jednou krátkou pauzou na dobití.

Údaje automobilek o délce dobíjení nejsou dostatečně transparentní, míní ADAC. Někteří výrobci uvádějí čas z nuly na 80 procent kapacity baterie, jiní počítají s výchozí hodnotou 10 procent, další pak s rozmezím 20 až 80 procent.

Navíc z časového údaje nelze vyčíst, za jakých podmínek je výrobcem udávaný čas dosažitelný. Důležitým faktorem je v tomto případě počasí, respektive aktuální teplota bateriových článků. Pokud nejsou dostatečně prohřáté, auto v první fázi cyklu nabíjí výrazně pomaleji, čímž se celkový čas k doplnění energie výrazně prodlužuje. Autoklub se tedy rozhodl, že do rozdílné metodiky dobíjení vnese vlastní pravidla.

Bez ohledu na počasí totiž platí, že některá elektroauta dobíjejí energii rychleji, zatímco jiná k tomu potřebují více času. A právě čas potřebný k načerpání energie na další kilometry může být rozhodujícím parametrem při volbě auta, se kterým jeho majitel hodlá jezdit delší trasy. Už proto, že zbytečně dlouhé prodlevy u nabíječek žádná z automobilek svým zákazníkům finančně nekompenzuje.

Test autoklubu si vzal za cíl prověřit, jaký ze současných elektromobilů si zaslouží doporučení "vhodný na dlouhé cesty". Pravidla pro 80 aut byla přitom jednotná: Na cestu se vozy vydaly s plně nabitou baterií, kterou po cestě vybily až k hranici 10 procent. Poté zajely k rychlé nabíječce, kde na doplnění energie dostaly přesně 20 minut. S takto získaným proudem auta pokračovala v jízdě až do úplného vybití baterie. Podle toho, kolik kilometrů zvládla ujet celkem i s takto doplněnou energií, vznikl žebříček dvaceti aut, která se nejlépe hodí na dlouhé cesty.

Pouze jediné auto v testu dokázalo za těchto podmínek pokořit hranici 900 ujetých kilometrů. Je jím proudnicový Ioniq 6 s pohonem zadních kol, který se po dvacetiminutové dobíjecí pauze zastavil na hranici 931 kilometrů. Dalších pět vozů zvládlo více než 800 kilometrů, přičemž hned dva zástupce v tomto prestižním "osmistovkovém" klubu dodala automobilka Mercedes-Benz. Zbylých čtrnáct aut v žebříčku TOP 20 pak ujelo mezi 701 a 792 kilometry.

Jedním z nejzajímavějších zjištění testu je, že americká Tesla už nepatří k rekordmanům v dojezdu, jak tomu bylo ještě poměrně nedávno. První vůz této značky dosáhl nejvýš na 13. místo, další Tesla v pořadí skončila patnáctá. Faceliftovaná Tesla 3 pak dojela až na 23. místě s výsledkem 682 km a do žebříčku dvaceti nejlepších se nedostala.

20 nejlepších elektromobilů na dlouhé cesty podle ADAC

Značka a typ vozu Celkový dojezd včetně nabíjení Dojezd 100 - 10 % baterie Dojezd získaný 20 minutami nabíjení
Hyundai Ioniq 6 2WD (77,4 kWh) 931 km 502 km 429 km
Lucid Air Grand Touring AWD 859 km 550 km 309 km
BMW iX xDrive 50 835 km 553 km 282 km
Mercedes EQS 450+ 825 km 521 km 304 km
Mercedes EQE SUV 350+ 806 km 503 km 303 km
Polestar 2 LR Single Motor 82 kWh 801 km 481 km 320 km
Nio ET5 Touring 100 kWh 792 km 466 km 326 km
Hyundai Ioniq 5 2WD (77 kWh) 786 km 423 km 363 km
Mercedes EQE 350+ 783 km 480 km 303 km
Hyundai Ioniq 6 4WD (77,4 kWh) 782 km 422 km 360 km
Mercedes EQS 580 782 km 488 km 294 km
BMW i7 xDrive60 780 km 491 km 289 km
Tesla Model X Max. Range 763 km 476 km 287 km
Volvo XC40 Single Motor 79 kWh 750 km 450 km 300 km
Tesla Model S Max. Range 743 km 459 km 284 km
BMW i5 eDrive40 743 km 453 km 290 km
Hyundai Ioniq 5 4WD (77 kWh) 730 km 393 km 337 km
BMW i4 iDrive40 (84 kWh) 721 km 444 km 277 km
Volkswagen ID.7 Pro 711 km 437 km 274 km
Nio ET5 100 kWh 701 km 481 km 220 km

Dojezdem neoslnila ani Škoda Enyaq - verze 85x ujela 655 km, sportovní Coupé RS dokonce jen 647 kilometrů. I tyto výsledky však stačily k tomu, aby obě škodovky získaly hodnocení "vhodný na dlouhé cesty".

To však není případ Dacie Spring, která z 80 testovaných aut ujela nejméně. Její cesta skončila už po 252 kilometrech, přičemž dvacet minut strávených u nabíječky jí prodloužilo dojezd o pouhých 74 km.

Test také ukázal, jak důležitá může být při výběru auta volba konkrétní verze modelu: Zatímco jednomotorový Ioniq 6 se zadní poháněnou nápravou celkem přesvědčivě zvítězil, verze se dvěma motory a pohonem všech kol urazila "jen" 782 km a skončila až desátá.

Možná ještě zajímavější je pohled na výsledky jednomotorových verzí Ioniqu 6 a jeho hranatého sourozence Ioniqu 5. Ačkoliv oba vozy disponují stejnou technikou, aerodynamická karoserie zajistila prvnímu z nich vítězství, zatímco hranatý Ioniq 5 skončil se 786 ujetými kilometry až na osmém místě.

 

Právě se děje

Další zprávy