Údaje automobilek o délce dobíjení nejsou dostatečně transparentní, míní ADAC. Někteří výrobci uvádějí čas z nuly na 80 procent kapacity baterie, jiní počítají s výchozí hodnotou 10 procent, další pak s rozmezím 20 až 80 procent.
Navíc z časového údaje nelze vyčíst, za jakých podmínek je výrobcem udávaný čas dosažitelný. Důležitým faktorem je v tomto případě počasí, respektive aktuální teplota bateriových článků. Pokud nejsou dostatečně prohřáté, auto v první fázi cyklu nabíjí výrazně pomaleji, čímž se celkový čas k doplnění energie výrazně prodlužuje. Autoklub se tedy rozhodl, že do rozdílné metodiky dobíjení vnese vlastní pravidla.
Bez ohledu na počasí totiž platí, že některá elektroauta dobíjejí energii rychleji, zatímco jiná k tomu potřebují více času. A právě čas potřebný k načerpání energie na další kilometry může být rozhodujícím parametrem při volbě auta, se kterým jeho majitel hodlá jezdit delší trasy. Už proto, že zbytečně dlouhé prodlevy u nabíječek žádná z automobilek svým zákazníkům finančně nekompenzuje.
Test autoklubu si vzal za cíl prověřit, jaký ze současných elektromobilů si zaslouží doporučení "vhodný na dlouhé cesty". Pravidla pro 80 aut byla přitom jednotná: Na cestu se vozy vydaly s plně nabitou baterií, kterou po cestě vybily až k hranici 10 procent. Poté zajely k rychlé nabíječce, kde na doplnění energie dostaly přesně 20 minut. S takto získaným proudem auta pokračovala v jízdě až do úplného vybití baterie. Podle toho, kolik kilometrů zvládla ujet celkem i s takto doplněnou energií, vznikl žebříček dvaceti aut, která se nejlépe hodí na dlouhé cesty.
Pouze jediné auto v testu dokázalo za těchto podmínek pokořit hranici 900 ujetých kilometrů. Je jím proudnicový Ioniq 6 s pohonem zadních kol, který se po dvacetiminutové dobíjecí pauze zastavil na hranici 931 kilometrů. Dalších pět vozů zvládlo více než 800 kilometrů, přičemž hned dva zástupce v tomto prestižním "osmistovkovém" klubu dodala automobilka Mercedes-Benz. Zbylých čtrnáct aut v žebříčku TOP 20 pak ujelo mezi 701 a 792 kilometry.
Jedním z nejzajímavějších zjištění testu je, že americká Tesla už nepatří k rekordmanům v dojezdu, jak tomu bylo ještě poměrně nedávno. První vůz této značky dosáhl nejvýš na 13. místo, další Tesla v pořadí skončila patnáctá. Faceliftovaná Tesla 3 pak dojela až na 23. místě s výsledkem 682 km a do žebříčku dvaceti nejlepších se nedostala.
20 nejlepších elektromobilů na dlouhé cesty podle ADAC
Značka a typ vozu | Celkový dojezd včetně nabíjení | Dojezd 100 - 10 % baterie | Dojezd získaný 20 minutami nabíjení |
Hyundai Ioniq 6 2WD (77,4 kWh) | 931 km | 502 km | 429 km |
Lucid Air Grand Touring AWD | 859 km | 550 km | 309 km |
BMW iX xDrive 50 | 835 km | 553 km | 282 km |
Mercedes EQS 450+ | 825 km | 521 km | 304 km |
Mercedes EQE SUV 350+ | 806 km | 503 km | 303 km |
Polestar 2 LR Single Motor 82 kWh | 801 km | 481 km | 320 km |
Nio ET5 Touring 100 kWh | 792 km | 466 km | 326 km |
Hyundai Ioniq 5 2WD (77 kWh) | 786 km | 423 km | 363 km |
Mercedes EQE 350+ | 783 km | 480 km | 303 km |
Hyundai Ioniq 6 4WD (77,4 kWh) | 782 km | 422 km | 360 km |
Mercedes EQS 580 | 782 km | 488 km | 294 km |
BMW i7 xDrive60 | 780 km | 491 km | 289 km |
Tesla Model X Max. Range | 763 km | 476 km | 287 km |
Volvo XC40 Single Motor 79 kWh | 750 km | 450 km | 300 km |
Tesla Model S Max. Range | 743 km | 459 km | 284 km |
BMW i5 eDrive40 | 743 km | 453 km | 290 km |
Hyundai Ioniq 5 4WD (77 kWh) | 730 km | 393 km | 337 km |
BMW i4 iDrive40 (84 kWh) | 721 km | 444 km | 277 km |
Volkswagen ID.7 Pro | 711 km | 437 km | 274 km |
Nio ET5 100 kWh | 701 km | 481 km | 220 km |
Dojezdem neoslnila ani Škoda Enyaq - verze 85x ujela 655 km, sportovní Coupé RS dokonce jen 647 kilometrů. I tyto výsledky však stačily k tomu, aby obě škodovky získaly hodnocení "vhodný na dlouhé cesty".
To však není případ Dacie Spring, která z 80 testovaných aut ujela nejméně. Její cesta skončila už po 252 kilometrech, přičemž dvacet minut strávených u nabíječky jí prodloužilo dojezd o pouhých 74 km.
Test také ukázal, jak důležitá může být při výběru auta volba konkrétní verze modelu: Zatímco jednomotorový Ioniq 6 se zadní poháněnou nápravou celkem přesvědčivě zvítězil, verze se dvěma motory a pohonem všech kol urazila "jen" 782 km a skončila až desátá.
Možná ještě zajímavější je pohled na výsledky jednomotorových verzí Ioniqu 6 a jeho hranatého sourozence Ioniqu 5. Ačkoliv oba vozy disponují stejnou technikou, aerodynamická karoserie zajistila prvnímu z nich vítězství, zatímco hranatý Ioniq 5 skončil se 786 ujetými kilometry až na osmém místě.