Jan Matoušek
30. 7. 2020 6:02
Nabídka elektrických aut se v posledních měsících na českém trhu hodně rozrostla. Posledním přírůstkem je dlouho očekávaný Volkswagen ID.3, u něhož zástupci automobilky slibovali cenu podobnou naftovému Golfu. Pokusili jsme se proto ID.3 a Golf vybavit na stejnou úroveň a porovnat jejich ceny. Porovnali jsme i další dvojice podobně velkých a vybavených aut se spalovacím a elektrickým motorem.
Závěr
Elektrické varianty vychází proti srovnatelným spalovacím automobilům stále dráž. Někde je rozdíl kolem 200 tisíc korun, jinde klidně překročí hranici 300 tisíc korun a více, jak je možné vidět v předchozím přehledu (kde jsou ale jen vybrané dvojice, nikoliv úplně všechny na trhu dostupné). Přesto i tyto rozdíly pořád berte s mírnou rezervou, jedná se totiž čistě o ceníkové ceny daných modelů. Je klidně možné, že narazíte na některý z uvedených modelů v rámci nabídky skladových aut, tudíž levněji než v ceníku, případně je ten který dealer schopný poskytnout určitou slevu.
Zároveň je také nutné podotknout, že jsme nebrali v potaz otázku provozních nákladů, které jsou u elektromobilů obecně nižší (nejen palivo, ale i servis nebo fakt, že v Česku mají dálniční známku zadarmo). Důvodem je, že někdo bude elektroauto nabíjet z běžné sítě, někdo si pořídí wallbox (třeba Mazda k MX-30 nebo Renault k Zoe ho aktuálně dávají zdarma) a někdo zvolí rovnou veřejné nabíjecí stanice obvykle s vyšším výkonem (více o dobíjení zde). Jednotliví poskytovatelé rovněž mají nejrůznější tarify. Na rozdíl od benzinu, nafty či stlačeného zemního plynu lze tak cenu za kWh elektřiny složitěji zprůměrovat. Proto jsme se v tomto článku zaměřili jen na ceníkové ceny a rozdíly částek mezi co nejpodobněji vybaveným elektromobilem a vozem s klasickým spalovacím motorem.