Paříž - Společnost Škoda Auto odkládá na neurčito uvedení svého prvního elektromobilu do výroby. Elektrickou verzi modelu Citigo - nejmenšího v nabídce automobilky Škoda - by sice teoreticky mohla uvést na trh ve velmi krátké době, ale nevidí dostatečný zájem dealerů na významných trzích.
"Taková poptávka v současné době není," potvrdil online deníku Aktuálně.cz dobře informovaný zdroj z mladoboleslavské automobilky, který si nepřál být jmenován.
Projekt je odložen minimálně do té doby, než se změní podmínky na trhu a stát přijme takové předpisy, které budou zájemce motivovat ke koupi automobilů neprodukujících v místě svého užívání žádné škodlivé emise.
Viděli ho i Číňané
Příchod elektromobilu na trh přitom Škoda původně avizovala na letošní rok. Jeho prototyp nijak zvlášť netají. Společně s dalšími svými modely ho dokonce vystavila při návštěvě čínské vládní delegace v mladoboleslavské továrně na konci srpna.
Elektrická verze Citigo je technicky zcela shodná s Volkswagen e-Up!. Oba vozy (a s nimi ještě Seat Mii) se vyrábějí v bratislavském závodě Volkswagenu. Dojezd Volkswagenu e-Up! je 160 kilometrů, přičemž maximální rychlost odpovídá nejvyšší povolené rychlosti na české dálnici - tedy 130 kilometrů v hodině. Za vůz s motorem o výkonu 60 kW se v České republice platí 599 900 korun.
Podobnou cenu by ale skupina zákazníků Škody určitě neakceptovala. Firma se proto v oblasti alternativních pohonů zatím bude orientovat na CNG, tedy stlačený zemní plyn. "To se v tuto dobu jeví zajímavě," uvedl na autosalonu v Paříži šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika Luboš Vlček.
Superb bude větší a také ve variantě hybrid
V tuto chvíli je téměř jisté, že první škodovkou, v níž si budou moci lidé vyzkoušet jízdu na elektřinu, se místo citigo stane nová generace superbu.
Ta se představí na ženevském autosalonu v březnu příštího roku a má se začít prodávat v létě 2015. Hybridní verze přijde do prodeje až zhruba rok poté. Využije ústrojí z Volkswagenu Passat GTE, a měla by tedy být schopná ujet 50 kilometrů do doby, než se vybije baterie a spustí se benzinový motor.
Superb třetí generace bude - podle zdroje online deníku Aktuálně.cz - opět citelně větší než současná verze. Rozměry narostou podobně jako mezi octavií druhé a třetí generace. Navíc se nezvětší jen do délky, ale i do šířky. Limuzína i kombi se začnou prodávat téměř současně - s odstupem pouze několika týdnů, podobně jako nyní u nové fabie.
Změní se i letitý roomster
Příští rok Škoda představí dva nové automobily. Po zmíněném superbu přijde na řadu obměna letitého roomsteru. V jeho případě firma nepřímo přiznává, že se vydala trochu nesprávným směrem.
"V době, kdy se připravovala fabie druhé generace, se předpokládalo, že kromě hatchbacku budou mít lidé zájem právě o vůz ve stylu malého rodinného MPV a že tato karosérie v prodejích předežene kombi. Kvůli tomu také minulá fabie vypadala tak, jak vypadala," vysvětluje šéfdesignér značky Jozef Kabaň.
Roomster už si Škoda nebude vyvíjet zcela sama. Technicky má vycházet z Volkswagenu Caddy. Půjde tedy o podstatně větší vůz než v současnosti. Design však má být zcela svébytný, a to i v interiéru.
Vyroste i yeti, chystá se také dodávka
Rok 2016 potom bude pro Škodu ve znamení SUV. V plánu je příchod nové generace vozu yeti a velkého SUV, které dokáže převézt až sedm lidí. Do tohoto segmentu se Škoda pouští především kvůli snaze dále posílit na ruském a čínském trhu.
Zhruba ve stejném období má začít i prodej dodávky Škoda. Ta, podobně jako nový roomster, vznikne ve spolupráci s divizí užitkových vozů ve Volkswagenu. Dodávka s logem Škoda převezme technické parametry Volkswagenu Transporter příští generace.
Na vstup do tohoto segmentu ale Škoda musí nejdříve připravit i své prodejce. Pro dealery to znamená například nutné investice do zvedáků s vyšší nosností, často budou muset přebudovávat i vjezdová vrata.