Dvanáct pekelných motorů poslední dekády. Proč dělají automobilky tolik chyb?

Martin Frei Martin Frei
4. 2. 2020 6:02
Ze života motoristů zmizely umaštěné ruce a roztlačování aut, která po ránu nechtěla chytit. Zdálky to vypadá, že motory jsou vyřešené a v dnešních autech zlobí jen elektronika. To by ale do hry nesměly vstupovat finanční škrty a ekologické předpisy. Kupující ojetin se dnes musí mít opět na pozoru, aby nevykrvácel na vážných chybách motoru. Přinášíme přehled největších pastí poslední doby.
Foto: Mazda

Mazda 2.2 Skyactiv Diesel (2012 až 2018)

Technický originál, který vykročil k nízkým emisím neotřelými cestami (bez AdBlue), aby právě na ně doplatil. Složitý sled chyb a nepříznivých okolností vedl k rychlému ředění oleje naftou a špatnému mazání motoru. V prvních dvou ročnících na to doplatil ventilový rozvod s přepínáním dvou profilů výfukových vaček, které se zadíraly a chrlily do celého motoru piliny. Ty zničily všechno počínaje dvojicí turbodmychadel (komplet za 42 000 Kč) přes rozvodový řetěz po klikový mechanismus. Dokonale zbavit motor pilin je těžké, a tak se defekty po opravách leckdy opakovaly a na nejstarší motory se dnes servisy bojí sáhnout, aby se dobrý úmysl neobrátil proti nim. Výrobce v roce 2014 vačky upravil, ale rychlé ředění oleje zůstalo, a tak opatrně nastavený palubní počítač honí některé uživatele do servisu každých 5000 km. Takový diesel možná šetří CO2 a klima, ale ne peníze. Zlepšení přinesla modernizace v roce 2018 s konvenčním katalyzátorem SCR AdBlue.

 

Právě se děje

Další zprávy