Martin Frei
4. 2. 2020 6:02
Ze života motoristů zmizely umaštěné ruce a roztlačování aut, která po ránu nechtěla chytit. Zdálky to vypadá, že motory jsou vyřešené a v dnešních autech zlobí jen elektronika. To by ale do hry nesměly vstupovat finanční škrty a ekologické předpisy. Kupující ojetin se dnes musí mít opět na pozoru, aby nevykrvácel na vážných chybách motoru. Přinášíme přehled největších pastí poslední doby.
Mazda 2.2 Skyactiv Diesel (2012 až 2018)
Technický originál, který vykročil k nízkým emisím neotřelými cestami (bez AdBlue), aby právě na ně doplatil. Složitý sled chyb a nepříznivých okolností vedl k rychlému ředění oleje naftou a špatnému mazání motoru. V prvních dvou ročnících na to doplatil ventilový rozvod s přepínáním dvou profilů výfukových vaček, které se zadíraly a chrlily do celého motoru piliny. Ty zničily všechno počínaje dvojicí turbodmychadel (komplet za 42 000 Kč) přes rozvodový řetěz po klikový mechanismus. Dokonale zbavit motor pilin je těžké, a tak se defekty po opravách leckdy opakovaly a na nejstarší motory se dnes servisy bojí sáhnout, aby se dobrý úmysl neobrátil proti nim. Výrobce v roce 2014 vačky upravil, ale rychlé ředění oleje zůstalo, a tak opatrně nastavený palubní počítač honí některé uživatele do servisu každých 5000 km. Takový diesel možná šetří CO2 a klima, ale ne peníze. Zlepšení přinesla modernizace v roce 2018 s konvenčním katalyzátorem SCR AdBlue.