Vyšel čerstvý přehled nejucpanějších měst. Ukazuje, jak si vede Praha, Brno a Ostrava

Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 2. 2023 6:02
Z pandemie vyplývající pokles dopravy je, zdá se, definitivně pryč. Nizozemská společnost TomTom, která mimo jiné vyrábí GPS navigace do aut, ve svém každoročním dopravním indexu uvádí, že až ve 62 procentech sledovaných měst stoupl čas, který řidiči stráví za volantem. Jinými slovy, doprava houstne. A to nejen ve světě, ale i Česku. Do galerie se podívejte, jak moc.
Foto: Wikimedia Commons - Penguin9 (CC-BY-SA 4.0)

Vzhledem k tomu, že Ostrava je z českých měst nejrychlejší, stráví řidiči ve špičce také ve svých autech nejméně času. Dohromady to je ročně 97 hodin cestováním po centru - 25 hodin z toho kvůli zácpám. V případě benzinového auta vypustil řidič loni za tu dobu v průměru 723 kg CO2 ročně a v případě naftového auta 725 kg CO2 ročně. Za palivo pak utratil 13 051, respektive 12 205 korun. Elektromobil při desetikilometrové cestě každý pracovní den za rok spotřebuje 965 kWh energie.

Stále platí, že ve výpočtech výše vychází TomTom z předpokladu, že řidič udělá za den dvě desetikilometrové cesty - obyčejně jednu z bydliště do práce během ranní špičky a druhou zpět během večerní špičky. Celkem tedy 20 km.

Data společnosti TomTom rovněž ukazují, že v centru Ostravy i mimo něj je nejpomalejší doprava v pondělí mezi třetí a čtvrtou odpoledne. Kdyby řidič zůstal právě v pondělí doma, ušetří za cestování po centru ročně 19 hodin času a 144 kilogramů CO2 u benzinového a 145 kilogramů CO2 u naftového motoru. Na palivu pak kolem 2,5 tisíce korun.

Kompletní data pro Ostravu najdete tady.

 

Právě se děje

Další zprávy