TomTom Traffic Index, velká zpráva o dopravě ve světových městech, vyšel letos už podvanácté. Tentokrát obsahuje data pro 389 měst z 56 zemí světa. Nechybí Česká republika, zastoupená Prahou, Brnem a Ostravou. Ze Slovenska jsou to potom Bratislava a Košice.
Dvanácté vydání žebříčku se oproti těm předchozím ale přece jen o něco změnilo. Nizozemská společnost totiž nově města seřadila podle průměrného času potřebného k projetí desetikilometrového úseku - to je dle dat průměrná délka jedné cesty - v centru města (oficiálně uváděná definice je centrum a rádius pěti kilometrů od něj kolem dokola) nebo celé jeho metropolitní oblasti - tedy města a přilehlého okolí. Změřila se i na cenu jízdy autem.
Výsledky se pak nadšeným autařům asi líbit nebudou. Řidiči benzinových aut loni utratili v průměru za palivo o 27 procent více, řidiči naftových aut v průměru dokonce o 48 procent více než v roce 2021. Je to důsledek ruské agrese na Ukrajinu a z ní vyplývající energetické krize, která se projevila i ve vyšších cenách paliv. Však to známe i z českých silnic a dálnic.
"Ve velkých evropských městech se cestování elektromobilem ukázalo jako efektivní způsob pro udržení nízkých a stabilních nákladů," konstatuje TomTom ve své tiskové zprávě. Byť samozřejmě, i cena nabíjení vzrostla, tvůrci žebříčku ale upozorňují, že elektřina není cenově tak volatilní jako ropa.
Mimochodem čas potřebný k ujetí 10 kilometrů loni meziročně vzrostl ve 242 městech z 389. Výrazně narostl také čas, kteří řidiči v průměru za rok stráví v kolonách během dopravní špičky, ruku v ruce s tím stouply i průměrné emise při jízdách vypouštěné.
Žebříčky vycházejí z reálných anonymizovaných dat, která nizozemská firma sesbírala od lidí, využívajících jejich služeb (třeba navigace v autech či telefonech). Celkem vychází reprezentativní vzorek z 543 miliard kilometrů.