Dolní limit pokut, test poctivosti, dvakrát a dost. Na podvodné STK se chystá bič

Eva Srpová Eva Srpová
5. 9. 2024 16:43
Ministerstvo dopravy zveřejnilo plán, kterým chce zlepšit fungování Stanic technických kontrol a Stanic měření emisí. Není spokojené se současným stavem, kdy dochází k podvodům. Zatímco STK je v Česku necelých 400 a jejich počet je regulovaný, SME je na území 1200 a regulované nejsou.
Foto: Eva Srpová

"Nejsme spokojeni se současným stavem fungování stanic STK i SME, analýza ukazuje na řadu pochybení. Spouštíme konkrétní kroky, kterými chceme dosáhnout zlepšení, reagujeme i na zjištění pana Fleischhanse z Asociace emisních techniků a opravářů a chceme dosáhnout změny dosavadní praxe," řekl v úvodu ministr Martin Kupka.

Resort tak podporuje zintenzivnění kontrol ze strany policie a Centra služeb pro silniční dopravu. "Zintenzivníme také spolupráci s krajskými úřady, které mají nad STK dohled, i s obcemi s rozšířenou působností, které mají v gesci SME," dodal Kupka.

Ministerstvo představilo podrobnější plán, jak by se mělo na nepoctivé techniky a také provozovatele STK a SME v následujících měsících víc zacílit. "Ještě více se budou měřit auta přímo v provozu. Pokud je automobil v nevyhovujícím stavu a prošel teprve nedávno kontrolou na STK, zaměří se kontroloři na zmíněnou stanici, kde vůz prohlídkou prošel," dodává Kupka.

Mobilní měřicí jednotky, které mají technici k dispozici tři, kontroluje emise vozu. Kontroly v provozu nicméně probíhají od května do září, v zimních měsících nejsou data kvůli chladnějšímu počasí přesná.

Od 1. července příštího roku má vzniknout nová Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude provádět kontroly v provozu už bez asistence policie a bude moci udělovat i pokuty a kauce na místě. V plánu je pokuty také zpřísnit, například kauce by se zvedla ze 100 na 200 tisíc korun. INSID bude moci také odebrat registrační značky a zabránit tak v pokračování v jízdě.

Inspekce bude podle Kupky provádět kontroly v blízkosti STK, například vozů, které prohlídku bezprostředně před zastavením absolvovaly, čímž by bylo jasné, že pokud touto kontrolou neprojdou, zmíněná STK podváděla.

"Dále plánujeme provádět takzvané testy poctivosti. Jedná se o opatření, které povede k tomu, že se počty podvodů sníží," věří Kupka. Jde o jakousi obdobu mystery shoppingu, kdy na STK přijedou kontroloři neoficiálně s vozem nesplňujícím normy a nechají si provést prohlídku.

V přípravě je také návrh legislativy, který by například zavedl dolní hranici pokut pro techniky i provozovatele. Jak ukázal nedávný článek Aktuálně.cz, který zmapoval všech 14 krajů, obvyklá pokuta se pohybuje zhruba okolo 2000 korun pro technika a okolo 10 tisíc pro STK. Přitom horní hranice je 50 tisíc, resp. půl milionu.

"Chceme, aby spodní hranice peněžního testu byla 5000 Kč pro technika a 50 000 Kč pro STK," řekl ministr Kupka. V legislativním návrhu bude také pravidlo "dvakrát a dost", které je známé už z pokut pro řidiče. Pokud by dostal technik STK pokutu za podvodné jednání dvakrát, nebude mu už umožněno být zaměstnaný jako technik na STK či SME.

Nejvíc si ale ministerstvo slibuje od zavedení jakéhosi "hlídacího psa", který v systému ISTP (Informační systém technických prohlídek) rychle a efektivně najde evidentně nesprávně provedené měření. Má být funkční do tří měsíců. Díky tomu bude daleko rychlejší možnost postihu, kdy za špatně provedenou kontrolu dostane pokutu technik či provozovatel STK okamžitě.

Ministerstvo půl roku data z ISTP sledovalo a vyhodnocovalo výsledky. Vzešlo z něj šest případů, které jasně ukazují chybnou kontrolu.

Šest kritérií:

U vozidla kategorie M1 a N1 z roku 2014 a méně, které má filtr pevných částic, je naměřena hodnota kouřivosti více než 0,25 m-1 a technik nevyznačil závadu.

U vozidla kategorie M1 a N1 s emisní normou Euro 3 nebo nižší je hodnota kouřivosti méně než 0,2 m-1.

U vozidla kategorie M1 a N1 je provedeno měření s postupem stanoveným pro "řízený bez OBD".

U vozidla při měření emisí bylo překročeno stanovené rozpětí otáček předepsaných výrobcem a nevyznačilo se jako závada.

U vozidla při měření emisí v případě, že MIL je ve stavu "svítí" a jsou zjištěny řídicí jednotce závady P00xx až P06xx, P0Axx s výjimkou vyjmenovaných chyb SCR/NOx a kontrolní technik nevyhodnotil závadu.

Je provedeno měření emisí a posle údajů vložených do ISTP je zjištěno, že kontrolní technik provedl měření za dobu kratší než dvě minuty.

Ministerstvo chce také ustanovit pracovní skupinu, která by se na podvody s měřením emisí a na STK a jejich odhalování měla více zaměřit. Kdo ve skupině zasedne, se zatím nezveřejnilo.

Na dotaz Aktuálně.cz to ale nebude Libor Fleischhans, zakladatel ASEM (Asociace emisních techniků a opravářů), která přitom dlouhodobě poukazuje na podvodné jednání STK. "Vyhodnocujeme, s čím vystupují, nicméně potřebujeme mít nadhled a být maximálně nestranní. Rádi bychom přizvali do této skupiny například pana Martina Vaculíka se Světa motorů, který nestranný bude určitě," říká Kupka.

 

Právě se děje

Další zprávy