Dlouho odkládaná oprava D1 začne již za tři týdny

Radek Pecák Radek Pecák
23. 3. 2013 10:27
Půjde o místa u Jihlavy a Velké Bíteše. Tento úsek patří mezi nejdelší, měří devět kilometrů
Foto: Radek Pecák

Dlouho odkládaná modernizace nejdůležitější tuzemské dálnice D1 začne už během několika týdnů. Tedy alespoň podle aktuálního odhadu pracovníků Ředitelství silnic a dálnic. Řidiče tedy čekají už jen poslední desítky dnů relativně plynulé jízdy.

"Přesně o půlnoci ze čtvrtka na pátek vypršel termín, do kterého mohli neúspěšní účastníci výběrových řízení prvních dvou úseků modernizace dálnice D1 podat návrh na přezkoumání rozhodnutí o výsledcích k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Žádný z nich však této možnosti nevyužil, proto ŘSD nic nebrání v tom, aby v následujících týdnech podepsalo smlouvy se zhotoviteli," uvedla mluvčí ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Jedná se o úseky Větrný Jeníkov-Jihlava a Lhotka-Velká Bíteš. Ty se nacházejí mezi kilometrovníky 104 až 112 a dále mezi 153. a 162. kilometrem.

Vítězem výběrového řízení úseku 14 (Větrný Jeníkov - Jihlava) se stalo „Sdružení CPI pro D1" sestavené společnostmi COLAS CZ a.s. a PORR a.s. Ve výběrovém řízení na modernizaci úseku dálnice D1 číslo 21 (Lhotka-Velká Bíteš) zvítězilo „Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš" tvořené společnostmi OHL ŽS a Alpine Bau CZ.

Na prvním z úseků podala námitku proti výsledkům výběrového řízení společnost Eurovia CS, na druhém pak Habau CZ. Jejich námitky ale ŘSD zamítlo. Měly sice pak ještě 10 dnů k podání žádosti o přezkoumání na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Tuto možnost však nakonec nevyužily.

Samotný začátek stavby ŘSD odhaduje na přibližně polovinu dubna, až se zlepší klimatické podmínky.

Například úsek mezi 153.-162. kilometrem je podle zjištění Aktuálně.cz v žalostném stavu (viz fotogalerie). Lemují ho pokroucená a zrezivělá svodidla, hned na 154. kilometru jsou značky upozorňující řidiče na nerovnosti na vozovce. Rychlost zde sice omezena není, ale řízení vyžaduje velkou pozornost. Zejména při přejíždění z pruhu do pruhu je třeba sledovat, aby některé z kol nezapadlo do velké spáry mezi panely, také mezi pravým jízdním a odstavným pruhem jsou často v panelech velké praskliny i propadliny.

Jízda po panelech, které jsou často v nestejné výšce, je velmi hlučná a nepříjemná kvůli stálému nadskakování kol. Řidiči, i když kolem nich široko daleko žádné jiné auto jedoucí stejným směrem není, proto nyní často volí jízdu v předjížděcím pruhu. Ten je totiž v o něco lepším stavu.

Chystá se speciální režim

Oprava by měla zahrnovat nejprve provizorní rozšíření jedné poloviny dálnice o 75 centimetrů tak, aby pak po ní bylo možné jezdit ve čtyřech pruzích. Pak stavebníci kompletně zrekonstruují druhý pás a opět ho oproti původnímu stavu o tři čtvrtě metru rozšíří. Až bude hotový, převede se doprava sem a zrekonstruuje se druhá polovina.

Po úplném skončení oprav má mít dálnice nejen nový kvalitní povrch, ale také na ní bude instalováno nové dopravní značení, budou zrekonstruovány mosty, které přes ni vedou, bude na ní instalován i automatický sčítač dopravy a také kamerový dohled.

Během rekonstrukce bude na D1 platit zvláštní režim. Policie například nedovolí kamiónům sjíždět na objízdné trasy, v pohotovosti u zúžených úseků budou stále odtahové vozy a budou připraveny i speciální vjezdy pro vozidla záchranného systému.

V opravovaném úseku bude platit omezení rychlosti na 80 kilometrů v hodině, další zdržení zřejmě vznikne ve frontách před vjezdem do zúžení.

Podívejte se na tankodrom na D1, než konečně zmizí

 

Právě se děje

Další zprávy