Tomáš Starý
8. 4. 2019 6:02
Dnes najdeme jen málo automobilek, které by si držely draze vyvinutou techniku samy pro sebe. Když vynecháme výrobce exkluzivních aut, tak z těch běžných nás napadá snad jen Subaru se svými plochými motory. I ono ale třeba při vývoji okrajového sportovního modelu BRZ spolupracovalo s Toyotou. Podobný přístup aplikují i jiní výrobci. Nemusíme chodit daleko, vždyť česká automobilka Škoda ve velkém čerpá ze skladů koncernu Volkswagen, ať už jde o motory, převodovky, nebo celé podvozkové platformy. A protože současná generace Octavie je nejprodávanější nové auto a zároveň nejžádanější ojetina, pojďme si právě ji (a příbuzné modely koncernu VW) představit.
A který vybrat motor?
Naštěstí už u nových generací koncernových motorů nemusí člověk pátrat, který je dobrý a který špatný. Zážehové jednotky se výrazně zlepšily a platí, že čtyřválce 1.2 TSI a 1.4 TSI generace EA 211 s řemenovými rozvody jsou spolehlivé, úsporné a při dodržování servisních zásad trvanlivé.
U dieselů je to trochu složitější, zejména pokud jde o použití prvků pro zvýšení komfortu. Máme na mysli třeba choulostivý dvouhmotnostní setrvačník. Dvoulitr TDI ho má vždy bez ohledu na model a verzi, jednotka 1.6 TDI pak podle převodovky a modelu. Verze s automatem DSG mají vždy dvouhmotu, ale třeba Octavie si u manuální převodovky vystačí s nesmrtelným pevným setrvačníkem, zatímco Audi A3 má se stejným motorem rizikovější dvouhmotu, která stojí skoro devět tisíc.