Continental má unikátní prototyp se dvěma volanty. Testuje na něm interiér pro autonomní vozy

Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 8. 2017 18:33
Příchod automobilů, které se budou ovládat samy, je čím dál blíž. Audi začne již v příštím roce do sériového vozu montovat systém, který v rychlostech do 60 km/h nebude na dálnici potřebovat zásahy řidiče. Budoucnost patří ještě propracovanějším systémům, které budou schopné automatické jízdy bez rychlostního omezení. Spolu s tím se ale změní úloha řidiče, který se již nebude muset plně soustředit na silnici, ale bude muset být připraven v určitých situacích převzít řízení. Jak co nejlépe postavit interiér autonomního vozu, testuje společnost Continental. A využívá k tomu nejen simulátor, ale i unikátní prototyp se dvěma volanty.
Testovací auto Continentalu je vybaveno černým závěsem, který rozděluje kabinu vpředu na dvě části.
Testovací auto Continentalu je vybaveno černým závěsem, který rozděluje kabinu vpředu na dvě části. | Foto: Continental

Doba, kdy po stisknutí tlačítka pojede auto bez pomoci řidiče, je stále blíž. Nejdál je s tímto řešením nejspíše Audi. To uvede již příští rok v nové A8 systém, který na dálnici umožní do rychlostí 60 km/h jet bez toho, aniž by řidič držel volant nebo šlapal na pedály. To pomůže hlavně při pohybu v kolonách. Již delší dobu ale testuje prototyp, který umí na dálnicích jet až 130 km/h.

Ten nedávno vyzkoušela i redakce Aktuálně.cz. Největší dojem po aktivaci autopilota? Nezvyk na situaci, kdy odpovědnost necháváte plně na automobilu. Stále však platí, že řidič musí být po zaznění zvukového, hlasového i vizuálního signálu schopen do několika sekund převzít kontrolu nad vozidlem zpět.

Právě na reakce řidičů za volantem vozu, který umí jet sám, se zaměřila společnost Continental. Ta zkoumá nejen to, jak vůbec člověk reaguje na přechod do automatizované jízdy, ale také jak nejlépe by měl systém dát řidiči najevo, že má převzít řízení zpátky. Důvodem je snaha o stavbu co nejlepšího interiéru pro autonomní vozy.

"V rámci tématu plně automatizované jízdy pro nás bude největší výzvou nová úloha řidičů. Z té vyplývají též nové potřeby a požadavky," uvedl Karsten Michels z koncernu Continental. Německá společnost pro svůj výzkum nevyužívá jen propracovaný simulátor v laboratoři, ale také testovací auto v běžném provozu.

To je unikátní tím, že má v interiéru dva volanty. Nalevo sedí testovací pilot, vpravo za závěsem pak zkušený řidič. Jak je možné z přítomnosti dvou lidí za dvěma volanty vydedukovat, celý systém Continentalu je zatím jen maketa, volant na levé straně je falešný a o řízení se stará zkušený řidič.

Prototyp tak využívá dokonalou simulaci a iluzi autonomní jízdy. Systém dá testovacímu pilotovi znamení a ten voličem na středovém tunelu přepne do automatického režimu. V tu chvíli dá ruce z volantu, nohy z pedálů a řízení nechá "na počítači". Tím je však ve skutečnosti vyškolený řidič.

V autě je celá řada senzorů, které zaznamenávají chování člověka za falešným volantem a analyzují jeho reakce především ve chvíli, kdy nechá řízení na automobilu. Jakmile systém vyzve testovacího pilota k převzetí jízdy, jsou jeho pokyny pomocí head up displeje přenášeny k řidiči za závěsem a ten pak podle nich ovládá auto. Continental tak může bez bezpečnostního rizika testovat autonomní řízení i ve vyšších rychlostech.

Dalším prvkem, který technici v prototypu vyhodnocují, je způsob, jak dát člověku za volantem vědět, že má převzít řízení. Vizuálně upozornění zobrazuje na několika displejích i pomocí barevných LED proužků, nechybí ani zvukový signál. Pokud na nic z toho řidič nereaguje, začne vozu vibrovat sedačka nebo se zatáhne předpínač bezpečnostního pásu. To také pomůže lépe navrhnout budoucí podobu kabiny vozu.

Mimo auta se dvěma volanty, co reálně jezdí po silnici, má Continental ve své laboratoři také speciálně upravený simulátor. Ten nabízí představu reálného silničního provozu, v němž nechá řidič auto jet v automatizovaném režimu. Technikům pak simulátor umožňuje měřit tepovou frekvenci nebo přesně zaznamenávat pohyby očí řidiče za volantem.

Na toho v laboratoři nepůsobí žádné vnější vlivy, což zaměstnancům německé firmy umožňuje stanovit, jestli se řidiči sedí pohodlně, nebo jestli u něj určitá situace vyvolá stres. Simulátor v laboratoři pak existuje také proto, že umožňuje řidiče vystavit extrémnějším a nebezpečnějším situacím než v běžném provozu.

Jak testování Continentalu v laboratoři i na silnici probíhá, se podívejte v tomto videu:

Jak Continental testuje autonomní řízení. | Video: Continental
 

Právě se děje

před 8 minutami

Ribéry se podrobil operaci kotníku a čeká ho deset týdnů léčby

Fotbalisté Fiorentiny se budou muset zhruba deset týdnů obejít bez francouzského záložníka Francka Ribéryho. Šestatřicetiletý bývalý reprezentant se podrobil operaci pravého kotníku a podle informací italského klubu může teprve za dva týdny začít s rehabilitací.

Ribéry si zranění způsobil na konci listopadu v ligovém utkání s Lecce. Kvůli zákroku odcestoval do Německa, kde v minulosti hájil barvy Bayernu Mnichov.

před 32 minutami

Dvořák zahájil SP čtyřbobů dvanáctým místem v Lake Placid

Dominik Dvořák vstoupil do nového ročníku Světového poháru čtyřbobů 12. místem v Lake Placid. V americkém olympijském toboganu tak dopadl lépe než minulý týden v dvojbobech, kde dojel třináctý a šestnáctý. Zvítězil Kanaďan Justin Kripps, Dvořák na něj ztratil 1,30 sekundy.

Po úvodním kole byl český pilot s dalšími členy posádky Dominikem Suchým, Janem Šindelářem a Jakubem Noskem na devátém místě, v druhé jízdě si ale pohoršil. Na startu přitom česká čtveřice patřila k nejrychlejším.

V minulém ročníku obsadil Dvořák v konečném pořadí SP čtyřbobů sedmé místo. Jeho nejlepším umístěním byla pátá příčka z lednového závodu v Innsbrucku, naopak nejhůře dopadl právě v Lake Placid, kde byl patnáctý.

Kripps zvítězil suverénně, druhý Lotyš Oskars Kibermanis za ním zaostal o 39 setin. Obhájce prvenství v SP Němec Francesco Friedrich dojel až čtvrtý.

V neděli se pojede v Lake Placid další závod čtyřbobů.

Závody SP v jízdě na bobech v Lake Placid (USA):

Čtyřboby: 1. Kanada (Kripps, Sommer, Stones, Coakwell) 1:49,50 (54,55+54,95), 2. Lotyšsko (Kibermanis, Kaufmanis, Vilkaste, Miknis) -0,39 (54,72+55,17), 3. Rakousko (Maier, Rangl, Sammer, Moldovan) -0,47 (54,84+55,13), …12. ČR (Dvořák, Suchý, Šindelář, Nosek) -1,30 (55,07+55,73).

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Čeští hokejisté dohrají Channel One Cup bez Zaťoviče a Pyrochty

Tým českých hokejistů na Channel One Cupu v Moskvě opustili obránce Filip Pyrochta a útočník Martin Zaťovič z extraligového Brna. Trenéři v čele s Milošem Říhou starším je uvolnili, neboť hned v pondělí mají povinnosti v klubu.

"S Brnem jsme se domluvili, že Zaťovič s Pyrochtou odlétají. Takže stejně jako po utkání v Plzni proti Finsku nás zase opustí kapitán," konstatoval Říha.

Pro dnešní utkání s Rusy v Moskvě převzal kapitánské "céčko" zkušený Zaťovič po Milanu Gulašovi. Ten do Ruska necestoval. Kdo funkci zastane jako další, neměl kouč ještě vyjasněné. Na rozdíl od obsazení brankoviště pro nedělní duel se Švédy, v němž bude ve hře prvenství v turnaji.

"O kapitánovi ještě nevíme, to jsme zatím neřešili. Ale chytat bude Marek Langhamer," prozradil Říha.

Kvůli potížím se zády nedohrál zápas s Ruskem útočník David Tomášek.

Zdroj: ČTK
Další zprávy