Škoda učí jezdit Superb bez řidiče. Prototyp se jmenuje Cesar a stojí přibližně deset milionů

Luboš Kreč Luboš Kreč
12. 4. 2017 10:37
Auto lze ovládat pomocí mobilního telefonu, zatím se ale bez šoféra za volantem pohybuje maximální rychlostí 2 km/h. Za několik měsíců by mělo umět jezdit samo po dálnici.
Konstruktér specialista Jan Linhart předvedl speciálně upravenou Škodu Superb, která sama podélně zaparkuje a na parkovišti sama vyjíždí a zajíždí. | Video: Jakub Plíhal

Zvenčí to je obyčejný Superb. Při bližším pohledu se ale začnou vyjevovat odlišnosti. Zpětná zrcátka mají na spodní hraně velké plastové kapsy, v nichž se ukrývají kamery. Z mřížky uprostřed čelního nárazníku trčí lesklá krabička laserového skeneru. A když se otevře víko rozměrného zavazadlového prostoru, už nemůže pochybovat ani naprostý laik: místa v něm moc nezbývá, všude se proplétají kabely různých barev.

Prototyp Škoda Cesar s jeho "pěstounem" Janem Linhartem.
Prototyp Škoda Cesar s jeho "pěstounem" Janem Linhartem. | Foto: Jakub Plíhal

"Tohle už je fakt počítač na kolech. Ani výkonný herní notebook by na to nestačil," usmívá se třicetiletý Jan Linhart, který má technologiemi nabitou modrozelenou limuzínu ve své péči.

Vlastně ještě jeden detail by tu byl - vůz sice vypadá jako Škoda Superb, ovšem jmenuje se Cesar. To aby abecedně zapadal do testovací samořiditelné flotily koncernu Volkswagen mezi dvojčata Artem a Bertram (jinak VW Passaty) a španělské Diego čili Seat Ateca.

Linhart, který do mladoboleslavské Škodovky nastoupil v roce 2010 hned po ukončení studia na plzeňské elektrotechnice, je takovým Cesarovým pěstounem. Nepostavil ho, ale má jej na starosti, vyhodnocuje data, která senzory sbírají, dohaduje se s dodavateli, co a jak upravit, obstarává testování. Takže někdy sedí za počítačem, jindy za volantem a občas pobíhá také s klíčem v ruce. Třeba když na střechu upevňuje rotační senzor zvaný lidar.

"Cena tohoto modelu? Samotné auto stojí přes milion. Ale prototypová technika, kterou na něm zkoušíme, má podstatně vyšší hodnotu, asi 300 tisíc eur," vypočítává mladý konstruktér, že cena Cesaru se blíží 10 milionům korun. 

Technologie, které se na autě testují, jsou o několik let napřed oproti tomu, co je k dispozici v sériových výbavách. "Cesar umí sám zaparkovat a také jej lze ovládat pomocí mobilního telefonu," vysvětluje Jan Linhart s tím, že aplikaci pro jeho služební Samsung vyvinula přímo dceřiná firma Volkswagenu, aby se k citlivým datům nedostal nikdo zvenčí.

Telefonem lze vůz sice rozpohybovat jen do rychlosti dva kilometry za hodinu a pouze vyjede či zajede z kolmého parkovacího stání, to je ovšem záměrné omezení - pomocí telefonu a patřičně upravené aplikace by jej šlo rozjet rychleji a do stran, jak to dělal už před lety se svým BMW James Bond.

Linhart a další konstruktéři se nyní zaměřují na dvě oblasti. Jednak aby k dokonalosti dotáhli parkovací dovednosti auta, jednak aby dokázalo samo spolehlivě jezdit po dálnici. "Mělo by to být tak, že se na dálnici zapne autopilot a ten pak upozorní před sjezdem, že se zase máme začít věnovat řízení," popisuje. To bude ale ještě přinejmenším několik měsíců trvat.

To, co se testuje na Škodě Cesar, je určeno pro budoucí škodovky, volkswageny či seaty. Prémiovější vozy Audi nebo Porsche si vyvíjejí vlastní samořídící technologie, jež mají víc odpovídat jejich sportovnímu charakteru i vyšší ceně.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Na Aljašce udeřilo zemětřesení, úřady varují před vlnou tsunami

Americké úřady vydaly varování před ničivou vlnou tsunami poté, co Aleutské ostrovy ležící u Aljašky postihlo silné zemětřesení, dosahující podle americké geologické služby síly 7,5 stupně. Oznámily to dnes tiskové agentury.

Výstraha amerického střediska pro varování před tsunami se týká měst Sand Point a Cold Bay na Aleutách a města Kodiak na stejnojmenném ostrově, poznamenala agentura Reuters s tím, že tato města leží v řídce osídlené oblasti.

Epicentrum zemětřesení se nalézalo 94 kilometrů jihovýchodně od Sand Point. Otřesy vycházely z hloubky 41 kilometrů.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Egypťan Bahader je v téměř 75 letech fotbalovým rekordmanem

Egypťan Ezzeldin Bahader byl krátce před 75. narozeninami zapsán do Guinnessovy knihy rekordů jako nejstarší profesionální fotbalista na světě. Podle agentury Reuters získal tento primát po sobotním zápase v egyptské třetí lize, v níž podruhé nastoupil za tým 6th October a znovu odehrál celých 90 minut.

První duel zvládl Bahader v březnu, kdy dokonce skóroval z penalty, a pak na potřebný další start čekal déle, než myslel, protože sportovní svět zastavila pandemie koronaviru. O rekord dědeček šesti vnoučat nyní připravil Izraelce Isaaka Hayika. Ten ještě loni hrál ve věku 73 let, a to jako brankář. Hadaderovi bude pětasedmdesát let 3. listopadu.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Spojené arabské emiráty ratifikovaly dohody o normalizaci vztahů s Izraelem

Kabinet Spojených arabských emirátů dnes ratifikoval dohodu o navázání plnohodnotných diplomatických vztahů s Izraelem, kterou zástupci obou zemí podepsali ve Washingtonu v září. Informovala o tom agentura Reuters. Izraelská vláda a parlament dohodu se SAE ratifikovaly minulý týden.

Zdroj: ČTK
Další zprávy